۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
تعداد بازدید: ۱۹۱۶۹۹
بار دیگر پلاسکوی تهران در آبادان تکرار شد، درحالی که هنوز هم مشخص نیست چه کسی مسئول بی‌توجهی در خصوص هشدار به ساختمان‌های نا ایمن است. امروز اما بیشتر صحبت از صاحب ساختمان متروپل آبادان به میان است در حالی که در همین لحظه ۱۲۹ ساختمان ناایمن دیگرخطر تکرار پلاسکو و متروپل را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۴۷۳۰

همه چیز درباره هلدینگ غبدالباقی/ چه کسی مقصر ریزش متروپل است؟

سازنده برج متروپل زمانی که نسبت به ساخت غیراصولی هشدار دریافت کرد به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان از او تقدیر شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ هلدینگ عبدالباقی، درست بین چهارراه‌امیری و رو به روی آجیل فروشی عبدالباقی، ظاهراً مالک اصلی ساختمان متروپل آبادان است. ساختمانی که ظهر روز دوشنبه بر سر کودکان و زنان و مردان آبادان فرو ریخت تا این بار حادثه تلخ پلاسکو در جنوب کشور تکرار شود.

از تهران تا آبادان

 قصه پر تکرار ریزش ساختمان‌های نا ایمن حالا به فاصله کمتر از ۶ سال دوباره تراژدی دیگری را رقم زد. طبق آخرین آمار‌ها تعداد کشته شدگان متروپل آبادان به ۱۰ نفر رسید و ۳۵ مصدوم را راهی بیمارستان کرد. بعد از وقوع این حادثه حمید مرانی پور دادستان ویژه آبادان، حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را صادر کرد و او در حالی بازداشت شد که گفته می‌شود بار‌ها هشدار داده بودند این که ساختمان قبل از بهره‌برداری فرو می ریزد؛ اما کسی به این هشدار‌ها توجه نکرد. درست مثل ساختمان پلاسکو تهران که بعد از حادثه مشخص شد به این ساختمان نیز سال‌ها هشدار دریافت کرده بود، اما واقعاً بی‌توجهی مالکان این نوع  ساختمان‌ها به هشدار‌هایی درباره وضعیت نا ایمن ساختمان‌شان تا چه زمانی قرار است مردم بی‌گناه را هم درگیر خود کند؟  این در حالی است که تا کنون ۱۰ شهردار نیز به عنوان مقصر حادثه بازداشت شده اند.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی

بعد از حادثه فر رویختن ساختمان متروپل تهران بسیاری از خبرنگاران حوزه شهری که در جریان مشکلات این ساختمان بودند در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند. احسان بداغی، روزنامه‌نگار، در واکنش به این حادثه نوشت: «مالک ساختمان متروپل آبادان که امروز فروریخت، یک دلال پرنفوذ زمین به نام حسین_عبدالباقی است که فقط در ۳-۴سال اخیر موفق به تصاحب رانتی هزاران متر زمین دولتی با قیمت‌گذاری غیرواقعی از جمله زمین‌های زندان آبادان، بیمارستان ۵۰تختخوابی، بازارچه بانوان، درمانگاه ۵مهر، پست برق و... شده. » با این حال برخی از کاربران نیز معتقدند که دیگران نیز در این حادثه مقصر هستند، حسن یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در کامنتی توضیح می‌دهد: «مالک چه گناهی داره اون پول می‌ده براش بسازن از علم ساختمان‌سازی اطلاعی نداره پس مهندسین ناظری که هرکدوم برای هر هزار متر زیربنا ماهیانه سی میلیون می‌گیرن چیکارن. این ساختمان بیش از یک میلیون متر مربع بوده و حداقل مهندس ناظر بالای ماهی سه میلیارد قراردادش بوده خب الانم بیاد خسارت بده. وقتی ده تا پروژه رو باهم قرارداد می‌بندن و نظارت می‌کنن معلومه که کیفیت کار کم میشه. آبادان تسلیت. »

مردم آبادان به خوبی صاحب این پروژه‌های میلیاردی را می‌شناسند، او آبادانی‌ها البته او را به خوبی می‌شناسند:  حسین عبدالباقی، متولد ۱۳۶۰، مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره  هلدینگ عبدالباقی  و البته فردی متنفذ در استان خوزستان است که در دولت قبل  و در زمانی که نسبت به ساخت غیر اصولی برج  متروپل هشدار دریافت کرده بود به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان از او تقدیر شد!

مالک متروپل کیست؟

 اغلب کاربران با اظهار نظر درباره این حادثه، ناراحتی و وظیفه شهروندی خودشان را در برابر حوادث تلخی که ابعاد ملی پیدا می‌کند، ابراز می‌کنند. با این حال در چنین فضایی بسیاری از کاربران به دنبال جواب این پرسش هستند که مالک متروپل آبادان کیست؟ و چطور توانسته در حالی که نسبت به ناایمن بودن ساختمان هشدار دریافت کرده بود باز هم آن را به مرحله بهره‌برداری برساند؟
پاسخ سخت نیست، کافی است که نام هلدینگ عبدالباقی را سرچ کنید تا گوگل سایت این هلدینگ را بالا بیاورد. سایتی که در آن از پروژه‌های مختلف این هلدینگ رونمایی شده و مشخص می‌شود که این هلدینگ علاوه بر ساختمان متروپل فرو ریخته، بلکه متروپل دوقلو را نیز در پروژه‌هایش دارد. بر اساس خبر‌ها گفته می‌شود که مردم آبادان به خوبی صاحب این پروژه‌های میلیاردی را می‌شناسند، آبادانی‌ها البته او را به خوبی می‌شناسند:  حسین عبدالباقی، متولد ۱۳۶۰، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره  هلدینگ عبدالباقی  و البته فردی متنفذ در استان خوزستان است که در دولت قبل و در زمانی که نسبت به ساخت غیراصولی برج  متروپل هشدار دریافت کرده بود به عنوان چهره ماندگار صنعت ساختمان از او تقدیر شد!
طبق آنچه در سایت هلدینگ عبدالباقی مشخص است، برج‌های دوقلوی متروپل، برج مسکونی پرستیژ، برج‌های مسکونی پریمو، مجتمع تفریحی باکس پارک و مجتمع تجاری مهرگان پروژه‌های در دست احداث هستند و  مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی الماس جنوب، مجتمع تجاری الماس اروند، شهرک خودرویی آبادان، مجتمع اداری وزرا، بازار سنتی فیدوس، مجتمع مسکونی والا و مجتمع مسکونی مینیاتور نیز به بهره‌برداری رسیدند.
با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به وسعت حادثه تلخ متروپل، مسئولان می‌بایست خیلی زود درباره پروژه‌های در حال ساخت این هلدینگ تصمیم‌گیری کنند‌. این در حالی است که به طور کلی ۱۲۹ ساختمان دیگر در پایتخت با آن حجم زیاد تردد روزانه مردم،  این هشدار‌ها را دریافت کرده‌اند اما همچنان رسیدگی به بی‌توجهی مالکان این ساختمان‌ها بین دستگاه‌های مسئول و ناظر پاسکاری می‌شود.

برچسب ها: حادثه تخریب شورای شهر تهران شورای شهر متروپل آبادان آبادان شهرداری آبادان
ارسال نظر
آخرین اخبار