۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
تعداد بازدید: ۱۳۲۷۹۵
گزارش اختصاصی خطوط از فرجام کار سینمای ایران در جشنواره کن
... و بالاخره جشنواره سینمایی کن که نگاه سینمادوستان دنیا در ده روز اخیر به آن دوخته شده بود، به پایان راه رسید و برندگان جوایز این جشنواره مهم سینمایی- که از آن به عنوان باشکوه‌ترین و مهم‌ترین فستیوال دنیا یاد می‌شود- معرفی شدند!
کد خبر: ۱۵۱۱۴

نخل طلا به ایران نرسید!


 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن برگزار شد و در نهایت فیلم «مثلث غم» به عنوان بهترین فیلم کن ۲۰۲۲ معرفی شد. دستاورد ایران نیز از این دوره از جشنواره جایزه بهترین بازیگر زن و جایزه منتقدین به فیلم «برادران لیلا» بود- که در شب اختتامیه کن 2022 به ایرانی‌ها داده شد.
 
 نخل طلای تاریخی
 
در شب اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن فیلم "مثلث غم" به کارگردانی روبن اوستلوند موفق شد جایزه نخل طلای بهترین فیلم را از آن خود کند و کارگردانش را تبدیل به نهمین کارگردانی کند که در تاریخ فستیوال کن توانسته دو نخل طلا دریافت کند. اوستلند پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ نیز با فیلم "مربع" جایزه معتبر نخل طلای جشنواره کن را کسب کرده بود.
 
اما برای ایرانی‌ها مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره کن با جایزه هیات داوران فدارسیون بین‌المللی منتقدان فیلم یا همان فیپرشی به یاد سپرده خواهد شد که به عنوان جایزه بهترین فیلم بخش اصلی جشنواره به فیلم "برادران لیلا" ساخته سعید روستایی تعلق گرفت.
البته جایزه بازیگری زنان نیز برای سینمای ایران به یادماندنی بود. جایزه‌ای که زهرا امیرابراهیمی برای بازی در فیلم "عنکبوت مقدس" ساخته علی عباسی آن را دریافت کرد- تا تبدیل به اولین زن در تاریخ سینمای ایران شود که جایزه‌ای به این اهمیت و بزرگی را به دست آورده است. "عنکبوت مقدس" که توسط علی عباسی در اردن ساخته شده، داستان سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای زنان مشهد در دهه هفتاد را روایت می‌کند که بالاخره به دام افتاد و اعدام شد. جالب این‌که امسال فیلمی به نام "عنکبوت" به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد با بازی محسن تنابنده و ساره بیات نیز درباره این ماجرا جلوی دوربین رفت- و در ماه‌های اخیر نیز روی پرده سینماهای ایران بوده است.
از دیگر جوایز دوره اخیر فستیوال کن می‌توان به جایزه بزرگ هیات داوران اشاره کرد که به فیلم‌های "نزدیک" به کارگردانی "لوکاس دونت" و "ستارگان در ظهر" به کارگردانی "کلر دنی" تعلق گرفت و البته جایزه بهترین کارگردانی- که "پارک چان ووک" سازنده فیلم "تصمیم به رفتن" آن را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد برای "سانگ کانگ هو" برای بازی در فیلم "دلال" ساخته "هیروکازو کورئیدا"، جایزه بهترین فیملنامه به سناریوی "پسری از بهشت" از "طارق صالح"، جایزه ویژه هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره کن به "توری و لوکیتا" ساخته "برادران داردن" و جایزه دوربین طلای کن یا بهترین فیلم اول جشنواره نیز به فیلم "اسب کوچک جنگی" به کارگردانی "رایلی کیو" و "جینا گامل" تعلق گرفت...
 

برچسب ها: جشنواره کن ۲۰۲۲ جشنواره فیلم کن سعید روستایی ترانه علیدوستی نوید محمدزاده نوید محمد زاده برادران لیلا
ارسال نظر
آخرین اخبار