۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
تعداد بازدید: ۱۲۵۶۷۴
گزارش خطوط درباره ایرانی‌هایی که امسال شانس گرفتن جایزه معتبر آسترید لیندگرن را دارند
همواره درباره ادبیات ایران، موضوع و کمبودی که مورد اشاره و تاکید قرار می‌گیرد، دایره بسته مخاطبان- و به عبارت بهتر ناآشنایی مجامع ادبی و مخاطبان غیر ایرانی با ادبیات فارسی است. البته در سال‌های اخیر تلاش‌هایی در این زمینه برای گسترده‌تر کردن دایره مخاطبان ادبیات ایران، با حضور پررنگ‌تر در مجامع، نمایشگاه‌ها و جوایز جهانی صورت گرفته است- که به خصوص در مواردی چون ادبیات کودک و البته به نتایج خوبی نیز منجر شده است...
کد خبر: ۱۵۴۳۲


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ یکی از این حوزه‌ها که در سال‌های اخیر ایران تلاش‌های وسیعی در آن داشته- و به نتایجی هم دست یافته است- جایزه آسترید لیندگرن است- که امسال سه چهره ادبی ایرانی نامزد دریافت آن شده‌اند. جایزه‌ای در یادبود آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان- که از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد اهدا می‌شود و با جایزه «آلما»یش- که با ارزش مادی پنج میلیون کرون سوئد، به‌عنوان دومین جایزه بزرگ ادبیات، پس از جایزه هانس کریستین اندرسن شناخته می‌شود-، از شماری از نویسندگان و تصویرگران کتاب، قصه‌گویان، مروجان ادبیات کودکان و البته کسانی که گام‌هایی در زمینه ترویج کتابخوانی برداشته‌اند، تجلیل می‌کند.

نامزدهای ایرانی امسال 

امسال شورای کتاب کودک- که در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، چهار نهاد ایرانی هستند که می‌توانند برای دریافت این جایزه نامزد معرفی کنند، احمد اکبرپور، علی‌اصغر سیدآبادی و نادر موسوی را به عنوان نامزده‌های ایرانی جایزه یادبود آسترید لیندگرن یا همان آلما در سال ۲۰۲۳ معرفی کرده است.
در معرفی شورای کتاب کودک؛ «احمد اکبرپور» در بخش نویسندگان، «علی‌اصغر سیدآبادی» در بخش ترویج خواندن و «نادر موسوی» به عنوان مروج غیرایرانی ادبیات، برای دریافت جایزه معرفی شده است.

 درباره نامزدها

«احمد اکبرپور» در معرفی شورای کتاب کودک برای «بهره‌گیری از دیدگاه‌های نو در روایت مانند شکستن سلسله مراتب قدرت و خلق آثاری که موجب ارتقاء قدرت تفکر خلاق و انتقادی می‌شود»؛ «علی‌اصغر سیدآبادی» به خاطر ۳۳ سال‌ فعالیت مستمر و چشمگیر در ترویج کتابخوانی؛ و «نادر موسوی» در بخش مروج غیرایرانی به دلیل بیش از ۲۲ سال  فعالیت مستمر فرهنگی برای کودکان مهاجر و تالیف کتاب‌ها و مجلاتی برای آشنایی کودکان مهاجر با سرزمین خود به‌عنوان نامزدهای جایزه  آسترید لیندگرن (آلما) معرفی شده‌اند.

 درباره جایزه آسترید لیندگرن

این جایزه به یادبود آسترید لیندگرن نویسنده محبوب سوئدی که یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان است، از سال ۲۰۰۲ به این سو توسط دولت سوئد با جایزه نقدی پنج میلیون کرون سوئد اهدا می‌شود. این جایزه که به‌عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات– پس از جایزه هانس کریستین اندرسن- در جهان شناخته می‌شود، به نام جایزه آلما نیز مطرح است و نه فقط به نویسندگان و تصویرگران، بلکه به قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان نیز اهدا می‌شود.
گفتنی است امسال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز پیش‌تر «حمیدرضا شاه‌آبادی» و «رضا دالوند» را به عنوان نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۳ معرفی کرده بود...

برچسب ها: ادبیات فانتزی ادبیات جهان کتاب و ادبیات ادبیات بیداری و مقاومت ادبیات کودک و نوجوان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خانه شعر و ادبیات ادبیات معاصر ادبیات آیینی ادبیات مقاومت ادبیات نوجوان جایزه ادبی
ارسال نظر
آخرین اخبار