۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
تعداد بازدید: ۲۱۶۷۱۸
خطوط از درآمد نجومی برخی از پزشکان در کشور گزارش می‌دهد؛
در حالی که آمار‌های غیررسمی از افزایش درآمد‌های نجومی پزشکان خبر می‌دهد و کارشناسان و فعالان حوزه سلامت با نگرانی این مساله را مطرح می‌کنند، مقامات رسمی وزارت بهداشت در اظهارنظر‌های خود این مساله را به طور کلی تکذیب می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۴۶۶

تجارت جایگزینی برای طبابت!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: ۴۰۰ پزشک همزمان با کار طبابت، مجوز بنگاه معاملات املاک دارند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ انتشار خبر از عدم  پرداخت مالیات، حجم بالای پول زیرمیزی و دریافت هزینه‌های خارج از تعرفه توسط پزشکان یکی از موضوعات جدی در عرصه سلامت در چند سال گذشته بوده است. این موضوعات جامعه پزشکی را با انتقادات بسیاری مواجه کرده است. «سید مجید حسینی» مدرس علوم سیاسی در دانشگاه تهران، شناخته‌ترین منتقد به جامعه پزشکی در این چند سال بوده است. او معتقد است که نظام پزشکی با انحصارگری در عرصه پذیرش دانشجو، سعی کرده است که این حرفه مقدس را به سمت تجاری سازی سوق دهد. به نگاه این تحلیل گر  اگر آموزش در عرصه پزشکی به مانند سایر حرفه‌ها در اختیار وزارت آموزش عالی قرار می‌گرفت، چنین انحصارگری رخ نمی‌داد. او آمار متوسط ۱۲۰ ویزیت روزانه برای یک پزشک را به دلیل کمبود پزشک در کشور می‌داند که باعث شده زمان صحیح برای ویزیت بیمار ارائه نشود.

برخی از گفته‌ها نیز بر انتقادات مطرح شده درباره تجاری شدن طبابت در کشور صحه می‌گذارد؛ به طور مثال مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفته است که ۴۰۰ پزشک در تهران داریم که همزمان با کار طبابت، در حوزه واسطه گری ملک نیز فعال هستند و مجوز بنگاه معاملات املاک دارند. البته طرح چنین موضاعاتی به معنای زیر سوال بردن کل جامعه پزشکی نیست و هنوز هم هستند پزشکانی که بدون هیچ نوع چشم داشتی درمناطق محروم و دور افتاده داوطبانه خدمت می‌نمایند. اقداماتی همچون بیمارستان‌های صحرایی، اعزام تیم‌های تخصصی و تک‌تخصصی، ویزیت‌های ‏رایگان، اعزام تیم‌های سلامت به خارج از کشور، اعزام تیم‌های پزشکی در حوادث و بلایا از جمله این فعالیت‌ها است.

تکذیب حقوق‌های نجومی


بی شک درآمد‌های نجومی پزشکان روایتی است که برای همه اتفاق نمی‌افتد، اما موضوعاتی همچون دریافت زیر میزی این گمانه زنی‌ها را تقویت می‌کند. اگر چه چنین دریافت‌های غیرمتعارفی در جامعه پزشکی را نمی‌توان به تمام جامعه پزشکی تعمیم داد، اما باعث ایجاد شایعات در این عرصه شده است. شایعاتی که با واکنش‌های مقامات مسئول در عرصه پزشکی روبرو شده است. به طور مثال در آخرین اظهار نظر معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، در ارتباط با درآمد نجومی پزشکان کشور، توضیحاتی ارائه کرده است. علی سالاریان معتقد است که به هیچ وجه اینگونه نیست و باید تصور مردم از درآمد‌های پزشکان به روز رسانی شود.

بنا به گفته این مسئول در چند سال اخیر افتتاح مطب در سراسر کشور را به شدت کم داشته‌ایم و در حال حاضر برخی فارغ التحصیلان پزشکی به سایر مشاغل کوچ می‌کنند؛ برخی پزشکان ما سوپرمارکت دارند یا حتی اگر کار خدماتی داشته باشند، از طبابت منفعت بیشتری دارد و این موضوع قابل اثبات است. او معتقد است در بیمارستان‌های دولتی نیز در کشور جراح عمومی درآمدی کمتر از ۱۰ میلیون تومان در ماه دارد این تصوری که از درآمد‌های پزشکان هست، به هیچ وجه صحت ندارد. بنا به گفته وی دستمزد یک جراح عمومی از عمل آپاندیس، زیر ۱۰۰ هزار تومان است.

برچسب ها: جامعه پزشکی سازمان نظام پزشکی مالیات پزشکان
ارسال نظر
آخرین اخبار