۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
تعداد بازدید: ۹۴۳۸۵
در نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی بررسی شد؛
۲۵ مجموعه از اسناد برگی و طوماری در نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی آرشیو ملی در سال ۱۴۰۱، مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمت گذاری و تصویب برای خرید قرار گرفت.
کد خبر: ۱۵۵۱۲

تصویب خرید ۲۵ مجموعه اسناد برگی و طوماری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی آرشیو ملی در سال ۱۴۰۱، با حضور اعضای قانونی و دادستان کل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

در این جلسه ۲۵ مجموعه، مشتمل بر ۳۴۲ ردیف اسناد برگی و طوماری مورد بررسی، ارزیابی، کارشناسی، قیمتگذاری و تصویب برای خرید قرار گرفت.
مجموع اسناد ارزیابی شده شامل انواع عقدنامه های برگی و دفترچه ای، احکام، تقسیم نامه، وصیت نامه، وقف نامه، مصالحه، مبایعه و اجاره نامه، وکالت نامه، استشهاد و استعلام نامه، ذمه نامه، تصدیق نامچه، دفترچه قباله آب، شراکت نامه، قرارداد و تعهدنامه، ضمانت نامه و دعوتنامه می‌شود.
همچنین اوراق حکمیه، مکاتبات دست نویس، تلگراف، دادخواست نامه، نقشه، آلبوم عکس و قطعات عکس، پاکت و اسناد ارزشمند دیگر متعلق به دوره زمانی (۱۰۵۳-۱۴۹۱ هجری قمری)، (۱۲۵۷-۱۳۸۱هجری شمسی) و (۲۰۱۳-۱۸۷۵ میلادی) از مناطق مختلف کشور، به ویژه گیلان، قزوین، اصفهان، یزد و تهران از دیگر اسنادی است که مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمتگذاری و تصویب خرید قرار گرفتند.

برخی از این اسناد مبیّن گوشه‌های قابل توجهی از تاریخ معاصر و سده‌های پیش کشور و وقایع مرتبط در داخل و کشور است که پس از طی مراحل قانونی، تخصصی، توصیف و پردازش در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

همچنین از مهمترین اسناد خریداری شده، می توان به مجموعه متنوع و ارزشمندی از اسناد متعلق به گیلان، به ویژه فومنات و صومعه سرا و خاندان پیش نماز فومنی، محمودخان سرتیپ مدیرالملک (مدیرالسفرا) از مالکان و حاکمان فومن و برخی اهالی محلی و پرونده هایی متعلق به «حزب جنگل گیلان (اجتماعیون)، اسنادی از خاندان «افشار» ساکن در محال افشار قزوین  اشاره کرد.

در حوزه مکاتبه‌های سازمانی، مکاتبه‌های سازمان اوقاف، به ویژه درباره برخی موقوفات محلی در طبس، یزد و تهران و مکاتبات هیأت امنای امامزاده صالح تهران درباره امور غباروبی، نذورات، خرید املاک، امور عمرانی و تعمیرات  وجود دارد./ صدا و سیما

 
ارسال نظر
آخرین اخبار