۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
تعداد بازدید: ۲۳۲۸۱۱
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خطوط:
با نزدیک شدن به تابستان و فصل جابه جایی خانواده‌های اجاره نشین، بسیاری از آن‌ها نگران شرایط جدید اجازه مسکن در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ هستند.
کد خبر: ۱۵۶۷۵

شرایط مستاجران مثل سال قبل است

اجاره نشین‌ها نگران شرایط جدید اجازه مسکن!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ شاید بشود نامش را گذاشت اخراج! پس گرفتن خانه یا همان حکم تخلیه یکی از آسیب زاترین حوادثی است که یک خانواده می تواند تجربه کند. موضوعی که نه تنها رفاه اقتصادی را کاهش می دهد بلکه آثار جسمی و روانی نیز به اعضای خانواده تحمیل می کند. اخراج ها، بافت محله ها را مختل می کند و نابرابری های اجتماعی در مسکن را تداوم می بخشد. همچنین مالکان از هزینه های بالا و بی ثباتی مرتبط با روند تخلیه خانه توسط مستاجران سود نمی برند. با این حال راه‌حل‌هایی که از این اتفاقات جلوگیری می‌کند می‌تواند هم به مستأجران و هم به مالکان کمک کنند تا ثبات داشته باشند و به تقویت روابط بهتر مالک و مستاجر کمک کنند. 

اتفاق های خوب در دوران کرونا

 در دوران همه‌گیری COVID-19، و همزمانی آن با شرایط نامناسب اقتصادی، بسیاری از مستاجران که از پس نرخ اجاره های جدید بر نمی آمدند مجبور به تخلیه خانه هایشان  شدند. این در حالی بود که با افزایش قیمت ها در همه محلات طبیعتا  اغلب مستاجران مجبور شدند تا به منطقه ای پایین تر یا خانه ای کوچک تر نقل مکان کنند! اما دو اتفاق خوب در این دوران افتاد اول اینکه از حق نگذشته برخی از مالکان با درک شرایط اقتصادی و بیماری کرونا با مستاجران خود کنار آمدند. دومین اتفاق خوب هم حمایتی بود که از مستاجران در برابر صاحب خانه های دندان گرد شد. در واقع از اواخر سال 98 با شیوع ویروس کرونا و انتشار بیماری کووید 19 در سراسر کشور موضوع مالک و مستاجر نیز به عنوان یکی از چالش های این دوران مطرح شد.
در جلسه ستاد مبارزه با کرونا برای اتخاذ سیاست حمایت از مستاجران تصمیماتی گرفته شد که اجازه می داد مستاجرین برای تمدید قراردادهای اجاره اقدام کنند. بر اساس مصوبه جلسه هفتاد و دو ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گرفته شد از تاریخ ابلاغ مصوبه تمامی قراردادهای املاک استیجاری مسکونی که تا پایان سال ۱۴۰۰  قرارداد آنها به پایان میرسد در صورت عدم حصول توافق مالک و درخواست مستاجر برای تمدید،  به صورت خودکار به مدت یک سال  تمدید گردد. البته استثنائات یا شروطی در این زمینه وجود داشت که ستاد آنها را مورد توجه قرار داده بود. 

دولت می بایست فروردین هر سال سقف اجاره بها را اعلام کند اما آنچه مشخص است این است که امسال تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها، رصد قراردادها از طریق وزارت راه و شهرسازی و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان از برنامه های دولت است. 

تکلیف امسال چیست؟

حالا با کاهش بحران کرونا و برگشتن به وضعیت عادی، دوباره بسیاری از خانواده ها نگران تمدید قرارداد استیجاری شان هستند. این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ با افزایش قیمت کالا و اقلام در بازار بسیاری از همین مستاجران را در تنگنا قرار داده است. با این حال اگرچه دولت می بایست فروردین هر سال سقف اجاره بها را اعلام کند اما آنچه مشخص است این است که امسال تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها، رصد قراردادها از طریق وزارت راه و شهرسازی و پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان از برنامه های دولت است. 
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در پاسخ به این سئوال خبرنگار

 مبنی بر تمدید مصوبه تمدید اجاره خانه ها می گوید: این مصوبه به ما ارتباطی ندارد. ستاد کرونا آن را تعیین کرد و به ما ابلاغ شد و ما هم بنگاه های املاک ابلاغ کردیم. به هر حال امسال هم آنقدر همکاران شما فشار آوردند که دوباره نرخ ۲۵ درصد تهران،  ۱۵ درصد کلانشهرها و ۱۰ درصد شهرستان ها را تائید کردند.
با همه این ها حالا باید دید با توجه به کاهش بحران کرونا وضعیت مستاجران برای تمدید دوباره اجاره خانه ها به کجا خواهد رسید؟

برچسب ها: اجاره آپارتمان رهن و اجاره مسکن اجاره بها مستاجران املاک و مستغلات اموال و املاک تحادیه مشاوران املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جلسه ستاد تنظیم بازار آخرین آمار ابتلا به کرونا
ارسال نظر
آخرین اخبار