۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
تعداد بازدید: ۱۱۹۶۴۲
خطوط از آخرین مطالعات اجتماعی در رابطه با تأثیرگذاری واکسیناسیون گزارش می‌دهد
واکسن‌ها سالانه جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهند. این در حالی است که افراد ضد واکسن یکی از بزرگترین تهدیدات برای سازمان بهداشت جهانی و آینده جهان به شمار می‌آیند. اما چطور می‌توان افراد ضد واکسن را تشویق به پذیرفتن واقعیت کنیم؟
کد خبر: ۱۵۷۳۳

واکسن نزده‌ها تهدید جهانی / افراد خنثی تحت ناثیر ضد واکسن ها هستند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ موضوع افراد ضد واکسن چالشی جهانی است. آن‌ها همه جا هستند از نیکاراگوئه و کانادا گرفته تا کشور‌های آسیایی و حتی ایران. در واقع در دوران کرونا بسیاری از ما در بین دوستان و نزدیکان‌مان افردای را می‌دیدیم که در برابر تزریق واکسن مقاومت می‌کردند. این موضوع گا‌هاً نیز روی روابط نیز تأثیر‌گذار بود و جامعه چند قطبی شد. عده‌ای طرفدار وشاکسن، عده‌ای ضد واکسن و عده‌ای هم خنثی و بی‌طرف. هرچند که تعداد افراد ضد واکسن در مقابل طرفداران بسیار کمتر است اما ماجرا زمانی تهدید‌کننده به نظر می‌رسد که افراد خنثی در جامعه به شدت تحت تأثیر ضر واکسن‌ها قرار دارند تا طرفداران واکسن!
مطالعات اجتماعی جدید نشان می‌دهد که این موضوع در دراز مدت می‌تواند سلامتی جامعه جهانی را تحت تأثیر خودش قرار دهد.
 تجزیه و تحلیل در بیش از ۱۴۰ کشور این پارادوکس را با گنجاندن رویکرد‌های تأثیر اجتماعی معنا می‌کند و به ما نشان می‌دهد که افراد بی‌طرف در محیط اجتماعی به افراد ضد واکسن نزدیک‌تر هستند تا طرفدار واکسن. بنابراین آن‌ها بیشتر متقاعد می‌شوند و در آینده ممکن است جمعیت مخالف واکسن در جهان، بیشتر شود.  
بنابراین درک چگونگی متقاعد کردن افراد نسبت به مواضع ضد واکسن بسیار مهم است . ما می‌دانیم که افرادی که عقاید خنثی دارند ( بی‌طرف‌ها) بیشتر تحت تأثیر افرادی هستند که نگرش‌های ضد واکسن دارند.  با این حال، تأثیر قابل توجه جمعیت ضد واکسن بر افراد خنثی، گیج‌کننده است زیرا دلایل زیادی برای پیش‌بینی خلاف آن وجود دارد.
در واقع، دولت‌ها منابع قابل توجهی را برای ارتقای اعتماد به واکسن‌ها اختصاص می‌دهند (برای مثال، استرالیا ۲۳. ۹ میلیون دلار برای ترویج واکسن‌های COVID-۱۹ هزینه می‌کرد).  علاوه بر این، تعداد افراد طرفدار واکسن تقریباً ۸ برابر بیشتر از تعداد افرادی است که نگرش ضد واکسن دارند .  این شامل یک اجماع قوی چند بخشی و چند رشته‌ای از کارشناسان است.  در نهایت، افرادی که دارای نگرش‌های ضد واکسن هستند اغلب توسط جامعه اصلی به شیوه‌ای تحقیرآمیز دیده می‌شوند. همانطور که در ایران نیز اعلام شد افرادی که واکسن کووید۱۹ را تزریق نکردند از برخی خدمات اجتماعی محروم خواهند شد بنابراین موقعیت‌های طرفدار واکسن هنجاری‌تر و در وضعیت بهتری بودند.  علاوه بر این، تا به امروز، هیچ مهارت خاصی که بتواند قدرت متقاعد کنندگی برتر جمعیت ضد واکسن را در تأثیرگذاری بر افراد خنثی توضیح دهد، یافت نشده است.  به همه این دلایل، ما انتظار داریم که بی‌طرف‌ها بیشتر به طرف طرفدار واکسن متقاعد شوند و نه برعکس.

ما می‌دانیم که افرادی که عقاید خنثی دارند ( بی‌طرف‌ها) بیشتر تحت تأثیر افرادی هستند که نگرش‌های ضد واکسن دارند.  با این حال، تأثیر قابل توجه جمعیت ضد واکسن بر افراد خنثی، گیج‌کننده است زیرا دلایل زیادی برای پیش‌بینی خلاف آن وجود دارد.

تأثیر اجتماعی در افراد خنثی

در سال‌های اخیر، علاقه زیادی به درک و مدل‌سازی نفوذ اجتماعی وجود داشته است .  این مدل‌ها بر نحوه تأثیرپذیری افراد از همسالان خود تمرکز می‌کنند و معمولاً بر این اصل مبتنی هستند که افراد بیشتر از افراد مشابه خود تأثیر می‌پذیرند.  
مطالعات قبلی بر این موضوع تمرکز کرده‌اند که چگونه می‌توان واکسن‌ها یا مؤسسات تولید واکسن را در نظر عموم مردم قابل اعتمادتر جلوه داد .  با این حال، این رویکرد از بالا به پایین این واقعیت را نادیده می‌گیرد که افراد با یکدیگر تعامل دارند و بنابراین بر نگرش‌های یکدیگر تأثیر می‌گذارند.  این بدان معنی است که هنگام تجزیه و تحلیل مشکل واکسن باید به دقت مطالعه کنیم که چگونه اعتماد می‌تواند در سیستم اجتماعی گسترش یابد.  
 با این حال، مطالعات آینده همچنین باید در نظر بگیرند که بخش‌های مختلف جمعیت ممکن است متفاوت رفتار کنند.  به طور خاص، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که چگونه افراد خنثی و ضد واکسن ممکن است دلایل بسیار متفاوتی برای رفتار خود داشته باشند و به محرک‌های یکسان واکنش متفاوتی نشان دهند .
هرچند که می‌توان با رویکرد نفوذ اجتماعی در آینده، این رویکرد را برای مشکلات دیگری مانند تغییرات آب و هوا نیز به کار گرفت. بنابراین راه‌های جدیدی برای پرداختن به برخی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی با همین روش مطالعاتی پیدا خواهد شد.

برچسب ها: تزریق واکسن واکسن کرونا واکسیناسیون مادران باردار واکسن کارت واکسیناسیون کرونا اخبار کرونا جدید اخبار کرونا کووید ۱۹ کووید 19 واکسن رازی کووپارس مخالف
ارسال نظر
آخرین اخبار