۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۴
تعداد بازدید: ۲۱۱۲۳۳
خطوط از آخرین مطالعات مربوط به تغییرات آب و هوایی گزارش می‌دهد؛
رویداد‌های اقلیمی، به زودی تأثیرات روزانه خود را بر زندگی عادی ما نیز خواهند گذاشت. باور کنید یا نه، ممکن است در چند سال آینده به دلایل شرایط آب و هوایی از خشکسالی گرفته تا افزایش دما، دیگر نتوانیم از بسیاری از غذا‌های مورد علاقه خود لذت ببریم.
کد خبر: ۱۵۸۲۳

سیب زمینی، برنج و شکلات در خطر نابودی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛  تغییرات آب و هوایی و آلودگی های محیط زیستی در حال نابودی منابع غذایی جهان است. این بدان معناست که  برخی از محصولات ممکن است به طور کامل از بین بروند در حالی که برخی دیگر کمیاب و گران می‌شوند. یکی از مطالعات جدید نشان می‌دهد که تا کمتر از ۳۰ سال دیگر ممکن است ۵ ماده غذایی پرطرفدار جهان، برای همیشه از بین بروند.


۱. شکلات

همه ما عاشق شکلات هستیم، اینطور نیست؟ اما باید گفت که متأسفانه، به دلیل تغییرات آب و هوایی، گیاه کاکائو می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ به طور کامل از بین برود. در حال حاضر، بیش از ۵۰ درصد شکلات جهان از دو کشور تهیه می‌شود: ساحل عاج و غنا. این گیاه بسیار حساس به تغییرات محیطی است، که توضیح می‌دهد که چرا فقط در مناطق نزدیک به خط استوا یافت می‌شود. اما رشد دانه‌های کاکائو به دلیل الگو‌های آب و هوایی شدیدتر که باعث افزایش دما و تغییر بارندگی، رطوبت و نور خورشید می‌شود، به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. تهدید تغییرات آب و هوایی برای شکلات به قدری جدی است که حتی غول شیرینی پزی مریخ که به خاطر تکه‌های کارامل شکلاتی خود مشهور است، با دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برای توسعه فناوری برای کمک به زنده ماندن کاکائو همکاری کرده است.


۲. موز

یکی دیگر از محصولاتی که احتمالاً تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرد، ماده اصلی اسموتی شما موز است. مطالعه‌ای که اخیراً توسط دانشگاه اکستر انجام شد، می‌توان موز را با شرایط نامطلوب آب و هوایی در ۱۰ کشور تا سال ۲۰۵۰ از بین برد. اگرچه بازده این میوه از سال ۱۹۶۱ به دلیل دما‌های بالاتر و روش‌های تولید بهتر افزایش یافته است، گرمایش جهانی و سیل‌ها و خشکسالی‌های مکرر تولید موز را تهدید می‌کند و موز نه تنها در آمریکای جنوبی، بلکه در آسیا نیز تهدید می‌شود: پیش‌بینی می‌شود که هند، که بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده در جهان است، و همچنین فیلیپین، در دهه‌های آینده با کاهش قابل توجهی در بازده موز مواجه شوند.

برنج، یکی از محبوب‌ترین غذا‌ها در بین ایرانی‌ها نیز، محکوم به نابودی خواهد بود. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، افزایش دما، افزایش سطح آب دریا‌ها و تغییر الگوی باران به دلیل تغییرات آب و هوایی جهانی، منابع آب و زمین را کمیاب می‌کند و این امر بر کشت برنج تأثیر بسزایی خواهد داشت.


۳. برنج

برنج، یکی از محبوب‌ترین غذا‌ها در بین ایرانی‌ها نیز، محکوم به نابودی خواهد بود. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، افزایش دما، افزایش سطح آب دریا‌ها و تغییر الگوی باران به دلیل تغییرات آب و هوایی جهانی، منابع آب و زمین را کمیاب می‌کند و این امر بر کشت برنج تأثیر بسزایی خواهد داشت. این امر به ویژه آسیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد، جایی که قابلیت زمین برای کشت محصولات برنج ممکن است در قرن آینده بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.


۴. قهوه

یکی دیگر از مواد غذایی در خطر انقراض قهوه است. زیرا ۵۰ درصد از زمین‌های مورد استفاده برای کشت قهوه تا سال ۲۱۰۰ قابل کشت نخواهد بود. در گزارش مهم IPCC، فرسایش خاک سطحی با سرعتی سریع‌تر از آن چیزی که تصور می‌شود اتفاق می‌افتد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Science Advances بیان کرد که گونه‌های محبوب قهوه در معرض تهدید هستند، از جمله عربیکا که ۶۰ درصد تولید جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. در حالی که تقاضای جهانی همچنان باعث افزایش مزارع قهوه در سراسر جهان می‌شود و منجر به تخریب بیشتر جنگل‌ها و استفاده از کود‌های شیمیایی می‌شود، گیاهان وحشی قهوه کوهستانی در حال مرگ هستند زیرا به سایه طبیعی و محدوده دمایی خنک‌تر نیاز دارند.


۵. سیب زمینی

ممکن است مجبور شویم با سیب زمینی خداحافظی کنیم، زیرا تغییرات آب و هوایی یک تهدید جدی برای کشت سیب زمینی است. افزایش دما همراه با سطح دریا، کشاورزان را به سمت ارتفاعات بالاتر در پرو، بزرگترین تولید‌کننده سیب زمینی آمریکای لاتین سوق می‌دهد. اما حتی این نیز یک راه‌حل بلندمدت نیست، زیرا رنه گومز، متصدی مرکز بین‌المللی محصولات کشاورزی تخمین می‌زند تا ۴۰ سال دیگر جایی برای کاشت سیب‌زمینی در این منطقه هم باقی نخواهد ماند. 

برچسب ها: افزایش قیمت برنج برنج ایرانی برنج شکلات تلخ قیمت شیرینی و شکلات تاریخچه قهوه قهوه چیست بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه جهان حفاظت از محیط زیست حفظ محیط زیست بحران های محیط زیست سازمان محیط زیست تغییرات اقلیمی آب و هوا
ارسال نظر
آخرین اخبار