۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲
تعداد بازدید: ۲۰۳۸۲۷
در این تابستان به شدت گرم و در حالی که هیچکس انتظارش را نداشت سیلی در جنوب کشور جاری شد که تا کنون ۲۱ کشته بر جای گذاشته است. این سیلاب در حالی مردم را غافلگیر کرد که سازمان هواشناسی می گوید از یک روز قبل هشدار زرد داده بود.
کد خبر: ۱۸۶۵۲

سیل ناگهانی در تفرجگاه سلطان شهباز مردم را غافلگیر کرد/ آیا هشدار زرد هواشناسی اعلام شده بود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ عصر دیروز، بسیاری از مردم برای تفریح به تفرجگاه سلطان شهباز استهبان و تفریح در کنار رودخانه رودبال رفته بودند که ناگهان در میان سیلاب گرفتار شدند. عقربه‌ها ساعت ۱۸: ۳۰ دقیقه را نشان می‌داد که ناگهان در پی بارندگی شدید، رودخانه‌های بالادست استهبان در استان فارس طغیان کرد. با طغیان رودخانه‌ها و جاری‌شدن سیلاب در سه شهرستان شرقی فارس، حادثه تلخی رقم خورد. بر اساس گزارش‌ها این سیلاب تا کنون باعث کشته شدن ۲۱ نفر شده و این در حالی است که ۲ نفر نیز مفقود شده‌اند.


سیل به خانه‌های مردم نرسید

خوشبختانه باید گفت سیل استهبان باعث خسارت دیدن خانه‌های مناطق روستایی نشده است. بر همین اساس عطاالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز اعلام کرد که سیل استهبان خارج از محدوده شهری و روستایی رخ داده و بنابراین به هیچیک از واحد‌های مسکونی شهری و روستایی آسیبی وارد نشده است. او درباره همکاری سایر دستگاه‌های امدادی و بحرانی کشور نیز بیان کرد: «هلال احمر و ستاد مدیریت بحران در منطقه حضور پیدا کردند و بنیاد مسکن استان نیز آمادگی دارد تا با درخواست مدیریت بحران چنانچه نیازی به امدادرسانی بیشتر باشد همکاری لازم را داشته باشد. »

ورود دادستانی به حادثه سیل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به سیل روز گذشته در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، اظهار کرد: «دادستان فارس به موضوع سیل اخیر ورود کرده و پرونده قضائی برای افراد خاطی تشکیل شده است. بلافاصله پس از وقوع حادثه سیل، دادستان استهبان مأمور شد که در محل وقوع این رویداد حضور داشته باشد. »
رئیس‌کل دادگستری استان فارس تصریح کرد: «با توجه به اینکه حوزه آبریز رودخانه‌ای که براثر سیل سرریز شده است در سه شهرستان نی‌ریز، فسا و داراب قرار دارد، به حوزه‌های قضائی این سه شهرستان ابلاغ‌شده که امورات به پزشکی قانونی نزدیک محل حادثه ارجاع داده شود تا خانواده‌های جانباختگان به‌زحمت نیفتند. »
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی با بیان اینکه بازپرس ویژه در محل پزشکی قانونی مستقرشده است، افزود: سه پزشک، پزشک قانونی نیز در محل بروز سیل مستقرشده‌اند و به‌سرعت کار‌های پزشکی قانونی را انجام می‌دهند. »

 حالا بعد از وقوع سیلی که در آخرین روز تیرماه مردم جنوب کشور را غافلگیر کرد، انگشت‌اتهام به سوی سازمان هواشناسی نیز گرفته می‌شود. حالا از یک طرف فرماندار استهبان می‌گوید ما هشدار جدی دیریافت نکرده بودیم و از طرف دیگر سازمان هواشناسی نیز ادعا می‌کند که هشدار زرد داده بود.

عملیات نجات در سیل خروشان

با همه این‌ها اگرچه تا کنون تعداد کشته‌های این سیلاب ۲۱ نفر اعلام شده است اما باید گفت که بعد از وقوع زلزله تعداد زیادی از مردم گرفتار سیل شده بودند که با کمک نیرو‌های امدادی نجات پیدا کردند. بنا بر مختصاتی که سیل در آن منطقه رخ داده ظاهراً بر اثر بارش باران فصلی در ارتفاعات رودخانه پهنا، سیلاب به سمت تفرجگاه سلطان شهباز استهبان که مردم به آنجا رفته بودند حرکت کرده است. حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان فارس نیز از امدادرسانی ۲۲ تیم امدادی این جمعیت به حادثه دیدگان سیلاب شهرستان استهبان خبر داد و در این باره گفت: « ۷۴ نفر از این سیلاب نجات یافتند. درپی بارندگی شدید منطقه پهنابه – سد استهبان تحت تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفت که در این حادثه ۵۱ خانوار درگیر سیلاب شدند. ۲۲ تیم امدادی به همراه ۱۲۵ نیروی امدادی به محل وقوع حادثه اعزام شدند که در این میان ۷۴ نفر که دچار آبگرفتگی شده بودند توسط نیرو‌های جمعیت هلال احمر فارس نجات یافتند. »
وی روستا‌های درگیر حادثه را امام‌زاده سلطان شهباز، باغ شاد، دهویه، بخنو، درب قعله، انجیرک علیا و سفلا، آب بند، بردنو و مهدی آباد اعلام و تصریح کرد: «پنج بسته غذایی ۷۲ ساعته برای حادثه دیدگان ارسال و بین آن‌ها توزیع شده است. »

هشدار زرد هواشناسی

 حالا بعد از وقوع سیلی که در آخرین روز تیرماه مردم جنوب کشور را غافلگیر کرد، انگشت‌اتهام به سوی سازمان هواشناسی نیز گرفته می‌شود. حالا از یک طرف فرماندار استهبان می‌گوید ما هشدار جدی دریافت نکرده بودیم و از طرف دیگر سازمان هواشناسی نیز ادعا می‌کند که هشدار زرد داده بود. بر همین اساس مسعود حقیقت، مدیرکل هواشناسی فارس در این باره بیان کرد: « هشدار‌های لازم به رنگ موسوم به زرد مبنی بر وقوع بارش‌های رگباری و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی در شهرستان‌های شرقی فارس از روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه اعلام شده بود. روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ در منطقه رودبال ایج باش مقطعی داشتیم که این بارندگی منجر به سیل شد. ما در اطلاعیه‌ای که منتشر شد هشدار‌های لازم را دادیم و این اطلاعیه را به مسئولان مختلف ارسال کردیم. »
مدیرکل هواشناسی استان فارس با بیان اینکه سه نوع هشدار زرد نارنجی و قرمز از سوی سازمان هواشناسی اعلام می‌شود، گفت: «در هشدار زرد اعلام می‌شود که احتمال بروز خسارت یا خسارت نقطه‌ای و آگاهی و اقدام در صورت نیاز وجود دارد و در هشدار نارنجی اقدام ضروری است البته احتمال خسارت به شکل گسترده وجود دارد. » با همه اینها حالا با ورود دادستانی به زودی این موضوع نیز مورد پیگیری و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 

برچسب ها: خسارت سیل سیل‌زدگان مناطق سیل‌زده مناطق سیل زده کشور سیلاب و آبگرفتگی سیلاب استان فارس امدادرسانی امدادرسانی هلال احمر مدیریت بحران
ارسال نظر
آخرین اخبار