۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
تعداد بازدید: ۱۶۳۰۱۲
خطوط از سامانه بارشی سیل‌آسا و نحوه مقابله با سیلاب خروشان گزارش می‌دهد
با ادامه روند سامانه بارشی در کشور حالا ۴ استان در معرض هشدار قرمز رنگ سیل قرار دارند. این در حالی است که از یک طرف اغلب مردم از این هشدار‌ها با خبر نمی‌شوند و از طرف دیگر در زمان وقوع سیل نمی‌دانند که انتخاب کدام مسیر درست است!
کد خبر: ۱۸۸۹۰

۱۵ سانتیمتر آب برای مرگ کافی است/ چطور در خودرو گرفتار سیلاب مونسون نشویم؟

 چطور در خودرو گرفتار سیلاب مونسون نشویم؟/مردم اغلب از هشدار‌ها با خبر نمی‌شوند! 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ حالا که هشدار سیل در ۴ استان کشور صادر شده است. در یک هفته اخیر بارش‌هایی که به دلیل فعالیت بسیار شدید سامانه‌ای با نام«مونسون» آغاز شده است نه تنها باعث جاری شدن سیل در پاکستان و هند شده بلکه در ایران نیز زنگ هشدار قرمز هواشناسی را به صدا در آورد. استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس، ۴ استانی هستند که در وضعیت هشدار و خطر سیلاب قرار دارند. با همه این‌ها پیش‌بینی شده است که در پایان هفته جاری فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور، بوشهر را نیز تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

در صورت وجود هشدار سیل چه باید کرد؟

یکی از موضوعات و تجربیاتی که در سال‌های گذشته از وقوع چنین حوادثی به دست آوردیم این است که با وجود همه هشدار‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها باز هم اغلب مردم در زمان وقوع سیل نمی‌دانند که دقیقاً باید چه رفتاری داشته باشد. درست مثل کلیپ کوتاهی که دیروز از جاری شدن سیل در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد و در حالی که آب‌های خروشان سیلاب هر لحظه با فشار و قدرت زمین را می‌شکافتند و هر آن چه که بر سر راهشان بود را با خود می‌بردند و درست چند متر آن طرف‌تر عده‌ای به تماشای این صحنه‌ایستاده بودند! خطوط در این گزارش به شما می‌گوید که در زمان هشدار‌ها و وقوع سیلاب چه رفتاری باید داشته باشید تا جان خودتان و خانواده‌تان را به خطر نیندازید.

تقریباً نیمی از مرگ و میر در زمان وقوع سیل ناشی از وسایل نقلیه است، به همین دلیل است که هرگز نباید موانع را نادیده بگیرید. در این شرایط نیز فقط ۳۰ سانتیمتر آب می‌تواند ماشین شما را شناور کند و ۴۵ سانتیمتر می‌تواند شاسی بلند یا وانت شما را با خودش ببرد.


سیل‌های ناگهانی می‌توانند به سرعت، در عرض چند ساعت یا حتی چند دقیقه ایجاد شوند و مردم را غافلگیر کند. بانی اشنایدر، هواشناس و نویسنده کتاب «آب و هوای شدید» می‌گوید: «سیل‌های ناگهانی زمانی اتفاق می‌افتند که آب زیادی با سرعت وارد می‌شود. هوای گرم‌تر رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد که می‌تواند منجر به بارندگی شدیدتر شود. اگرچه سیل‌های ناگهانی ترسناک هستند، اما کارشناسان می‌گویند که می‌توانید با اطلاع‌رسانی و داشتن یک برنامه، شانس بقای خود را افزایش دهید.

دوئل سیل و خودرو‌ها

کارشناسان معتقدند بزرگترین مشکل در مورد سیل‌های ناگهانی این است که مردم در بسیاری اوقات به هشدار‌ها توجه نمی‌کنند. اما آن‌ها هشدار می‌دهند که تنها ۱۵ سانتیمتر آب با حرکت سریع لازم است تا شما را از پا درآورد. بنابراین، مگر اینکه به شما دستور تخلیه داده شود، ماندن در جایی که هستید معمولاً امن‌ترین انتخاب نیست. با این حال اگر چه اصلی‌ترین خطر سیل، غرق شدن است، اما فردی که گرفتار آب‌های خروشان سیلاب می‌شود، ممکن است در معرض چیز‌های مضر مختلفی که در اطراف خود آب شناور هستند، مانند زباله‌های انسانی، حیوانی و صنعتی نیز قرار بگیرد. ‌اشیاء فیزیکی مانند اتومبیل، الوار و سایر زباله‌ها؛ حیوانات ولگرد مانند جوندگان و مارها؛ و خطوط برق.
گاهی اوقات سیل ناگهانی زمانی اتفاق می‌افتد که خارج از خانه هستید و ممکن است ناگهان در موقعیتی تهدید‌کننده قرار بگیرید. تقریباً نیمی از مرگ و میر در زمان وقوع  سیل ناشی از وسایل نقلیه است، به همین دلیل است که هرگز نباید موانع را نادیده بگیرید. در این شرایط نیز فقط ۳۰ سانتیمتر آب می‌تواند ماشین شما را شناور کند و ۴۵ سانتیمتر می‌تواند شاسی بلند یا وانت شما را با خودش ببرد. این در حالی است که بسیاری از مردم که در اطراف سیلاب‌ها، تصاویر را تماشا می‌کنند یا با گوشی تلفن همراه خود مشغول تصویربرداری هستند بدون شک نیروی آب را دست کم می‌گیرند. لین برتشل، کارمند پزشکی اورژانس، شناگر امداد و بنیانگذار آموزش نجات ویمبرلی، در این باره به مردم توصیه می‌کند: «اگر ماشین شما در سیل گرفتار شد، ابتدا شیشه‌های خود را پایین بیاورید. اگر آن‌ها تکان نخورند، او توصیه کرد که شیشه را با یک ابزار بشکنید. باز کردن پنجره‌ها مهم است، زیرا اگر آب همچنان به بالا آمدن ادامه دهد، آن ماشین پر می‌شود و به جای یک بمب افکن شناور درسطح آب ، به یک سنگ تبدیل می‌شود و در اعماق سیلاب فرو خواهد نشست.»

برچسب ها: سیل‌زدگان مناطق سیل‌زده مناطق سیل زده کشور خسارت سیل سیلاب و آبگرفتگی سیلاب امدادگران هلال احمر عملیات امداد و نجات امداد رسانی
ارسال نظر
آخرین اخبار