۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴
تعداد بازدید: ۲۰۳۶۸۱
بررسی خطوط از پیش بینی‌های هشدارآمیز هواشناسی؛
اگر چه نسیم‌های معروف به مانسون، در گرم‌ترین فصل سال منجر به بارندگی و سیل در برخی از نقاط کشور شد، اما پیش بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که تا ۳ ماه آینده بارش‌ها، کاهش و دمای هوا در ایران افزایش پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۹۰۳۹

بعد از سیل احتمال افزایش خشکسالی در ایران!/ هوا گرم‌تر خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ تغییرات جوی و اقلیمی، پدیده‌هایی هستند که انسان را غافلگیر می‌کنند. با این حال سوابق تاریخی بارش، جریان جویبار و شاخص‌های خشکسالی همگی افزایش خشکی را از سال ۱۹۵۰ در بسیاری از مناطق جهان نشان می‌دهند. بسیاری از کارشناسان سالهاست که با تجزیه و تحلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش خطر خشکسالی را در قرن بیست و یکم هشدار می‌دهند؛ بنابراین پیش بینی سازمان‌های هواشناسی در هر کشوری می‌تواند زنگ خطری برای آغاز خشکسالی در آینده‌ای نزدیک باشد.

بر همین اساس، در حالی که هفته گذشته و درست درگرم‌ترین روز‌های سال شاهد بارش شدید باران و جاری شدن سیل در برخی از نقاط کشور بودیم، اما حالا سازمان هواشناسی پیش بینی دیگری برای ۳ ماه آینده ایران دارد. مازیار غلامی معاون اداره کل هواشناسی تهران درباره وضعیت دما و بارش در تهران طی سه ماه آینده اظهار کرد: «جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال باشد این در حالیست که متوسط دما طی این مدت حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.»

وی افزود: «این شرایط سبب می‌شود تا خشکسالی تشدید شود و با توجه به کاهش بارش انباشته شده از ابتدای سال زراعی گذشته و بهار ۱۴۰۱ و پیش‌بینی افزایش دما طی سه ماه آینده، کماکان لزوم صرفه‌جویی، استفاده بهینه و مدیریت در زمینه منابع مصارف آب بیش از پیش احساس شود.»

جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال باشد این در حالیست که متوسط دما طی این مدت حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.این شرایط سبب می‌شود تا خشکسالی تشدید شود



وی ادامه داد: «تحلیل نوسان دمای هوا در استان تهران طی تیر ماه ۱۴۰۱ بیانگر آن است که میانگین ماهانه دما در این ماه ۲۷.۳ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت، ۰.۵ درجه سلسیوس افزایش داشته است. این موضوع در حالیست که متوسط حداقل دما در این ماه نسبت به بلند مدت تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته، اما متوسط بیشینه دما، ۳۴.۶  درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلند مدت ۱.۳ درجه افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر استان تهران طی تیر ۱۴۰۱ به‌طور محسوسی گرمتر بوده است.»

بر همین اساس او بیان می‌کند که کاهش بارش و افزایش دما از ابتدای سال زراعی و به‌ویژه طی ماه‌های اخیر سبب خشکسالی در بیشتر مناطق استان شده است. معاون اداره کل هواشناسی استان تهران در پایان تصریح کرد: «پیش‌بینی‌های فصلی ابتدای هر ماه بروزرسانی می‌شوند و درستی پیش‌بینی فصلی بارش و دما معمولا بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است.»

بنابراین باید گفت که اگر چه اغلب مردم تصور می‌کنند که بارندگی در تابستان ماه نشان دهنده این است که خبری از خشکسالی نخواهد بود، اما باید گفت که کارشناسان معتقدند با توجه به روند کاهش بارندگی در سال‌های اخیر منابع آبی ایران آنقدر کم شده اند که در صورت ادامه روند کاهش بارندگی تا ۳ ماه آینده، طبیعتا این باران تابستانی نیز جبران خشکسالی که در انتظار ایران است را نخواهد کرد.

برچسب ها: سیل‌زدگان مناطق سیل‌زده مناطق سیل زده کشور خسارت سیل سیلاب و آبگرفتگی سیلاب خشکسالی آب و هوا سازمان هواشناسی هواشناسی تهران اداره کل هواشناسی استان تهران
ارسال نظر
آخرین اخبار