۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
تعداد بازدید: ۱۹۲۵۵۷
امروز روز جهانی شکلات است روزی که با هدف ترویج مصرف شکلات نامگذاری شد. چرا که شکلات همان قدر که یک خوراکی پرطرفدار است اما برخی از افراد به دلیل رژیم‌های غذایی یا صرفه‌جویی در هزینه‌ها از خرید آن امتناع می‌کنند‌.
کد خبر: ۱۷۷۲۴

ایران شکلات و  کاکائو را از چه کشور‌هایی وارد می‌کند؟ / از لذت شکلات تا راز شکلات سفید رنگ!
شکلات؛ تجملاتی، درمانی یا تغذیعه ای؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ ایران به عنوان تولید‌کننده دانه‌های کاکائو شناخته شده نیست دلیل‌اش هم این است که آب و هوای ایران برای رشد درختان کاکائو بسیار خشک است.  این درختان فقط در فاصله نزدیک به خط استوا و در رطوبت بالا و هوای بارانی رشد می کنند.با این حال در ایران شیرینی‌ها و شکلات‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از صادرات کشور را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر داده‌های آماری جهانی نشان می‌دهد میزان فروش شکلات در ایران از نظر ارزش ریالی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان ۸۶ درصد رشد داشته است. بر این اساس به نظر می‌رسد که شکلات برای برخی از ایرانی‌ها نیز یکی از خوراکی‌ها و تنقلات مهم در سبد خرید کالا‌های مصرفی است. امروز ۱۶ تیر ماه برابر با ۷ جولای در جهان به نام روز شکلات نامگذاری شده است و خطوط در این گزارش خبر‌های دست اولی از این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار جهان دارد.

ایران شکلات و  کاکائو را از چه کشور‌هایی وارد می‌کند؟ / از لذت شکلات تا راز شکلات سفید رنگ!

ایرانی‌ها و شکلات

قبل از ورود به تاریخچه جهانی شکلات بد نیست که بدانیم که ایران شکلات و سایر مواد غذایی حاوی کاکائو را از چه کشور‌هایی وارد می‌کند؟  
براساس آخرین گزارش‌های سایت trendeconomoy، در سال ۲۰۱۸ شرکای تجاری برتر واردات شکلات و سایر فرآورده‌های غذایی حاوی کاکائو به ایران به شرح زیر بوده است:
آلمان با سهم ۲۵ درصد (۹۹۳ هزار دلار آمریکا)
لهستان با سهم ۲۱ درصد (۸۳۹ هزار دلار آمریکا)
ترکیه با سهم ۱۱ درصد (۴۲۶ هزار دلار آمریکا)
ایتالیا با سهم ۱۰. ۳ درصد (۳۹۹ هزار دلار آمریکا)
هند با سهم ۹. ۱۷ درصد (۳۵۵ هزار دلار آمریکا)
هلند با سهم ۶. ۳ درصد (۲۴۴ هزار دلار آمریکا)
بلژیک با سهم ۴. ۷۶ درصد (۱۸۴ هزار دلار آمریکا)
دانمارک با سهم ۳. ۷۷ درصد (۱۴۶ هزار دلار آمریکا)
امارات متحده عربی با سهم ۳. ۴۲ درصد (۱۳۲ هزار دلار آمریکا)
ترکمنستان با سهم ۱. ۵۷ درصد (۶۰ هزار دلار آمریکا)
به این ترتیب ظاهراً اغلب شکلات‌هایی که در بازار‌های ایران به فروش می‌رسند متعلق به این ۱۰ کشور تولید‌کننده شکلات هستند.

در ایران شیرینی‌ها و شکلات‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از صادرات کشور را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر داده‌های آماری جهانی نشان می‌دهد میزان فروش شکلات در ایران از نظر ارزش ریالی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان ۸۶ درصد رشد داشته است.

حقایق جالب درباره شکلات

شکلات بدون شک یکی از اولین تجملات بشریت است که شهرت خود را تا به امروز حفظ کرده است. شکلات از میوه درخت کاکائو تهیه می‌شود که برای اولین بار هزاران سال پیش کشت شد. بنابراین تئوری‌های مختلفی در مورد نحوه معرفی شکلات و چگونگی قطبیت این شیرینی در بین مردم وجود دارد. برخی استدلال می‌کنند که روز جهانی شکلات یادآور ورود شکلات به اروپا در سال ۱۵۵۰ است. شیرینی کاکائویی که در ابتدا تلخ بود، در قرن شانزدهم در اروپا شیرین شد و در بسیاری از خانواده‌ها به یک خوراکی محبوب تبدیل شد.

 با این حال به گفته برخی منابع، اولین روز جهانی شکلات در سال ۲۰۰۹ برگزار شد. آنچه بیش از همه اهمیت دارد این است که ۷ جولای باید به عنوان روزی برای لذت بردن از شکلات به هر شکلی که فرد ترجیح می‌دهد، جشن گرفته شود. با همه این‌ها اگر چه قرن‌ها است که شکلات جزء خوراکی‌های مورد علاقه مردم جهان است اما یکی از پیش‌بینی‌های هولناک دانشمندان نیز به این موضوع اشاره دارد که تغییرات اقلیمی می‌تواند تا چند سال آینده درختان کاکائو را نابود کند و بشر آینده چیزی از کاکائو و شکلات که امروز در جهان رواج دارد، نصیبش نشود. در ادامه نیز چند نکته جالب درباره این خوراکی پرطرفدار را بررسی می‌کنیم:
۱. شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.
۲. دانه‌های کاکائو در ابتدا تلخ هستند.  پس از برداشت از درخت، آن‌ها تحت چندین فرآیند از جمله برشته کردن، حذف پوسته و حرارت دادن قرار می‌گیرند تا شکلات تولید کنند.
۳. برای تهیه ۵۰۰ گرم شکلات تا ۴۰۰ دانه کاکائو لازم است.  یک غلاف کاکائو معمولاً حاوی ۴۰ دانه کاکائو است.
۴. اندورفین، مواد شیمیایی حس خوب در بدن شما که باعث خوشحالی شما می‌شود، با خوردن شکلات ترشح می‌شود.
۵. در حالی که برخی افراد شکلات سفید را به شکلات تلخ ترجیح می‌دهند، باید توجه داشت که شکلات سفید شکلات نیست.  این ماده حاوی ذرات کاکائو نیست و به سادگی ترکیبی از شکر، وانیل و کره کاکائو است.

برچسب ها: شکلات تلخ قیمت شیرینی و شکلات خطر حمله قلبی ریسک بیماری قلبی سلامت قلب و عروق بیماری های قلبی و عروقی
ارسال نظر
آخرین اخبار