۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
تعداد بازدید: ۴۴۸۳۲۲
گزارش خطوط از ساختمان قدیمی در حال تخریب شهررضا
منزل قدیمی و ارزشمند مرحوم حاج محمد رضا مهدوی در معرض تخریب قرار گرفته است. این بنا که بخشی از آن مربوط به دوره قاجار و بخش دیگر متعلق به عهد صفوی و در کل از معدود بنا‌های قدیمی به جامانده در این شهر است، یکی از هویت‌های تاریخی، فرهنگی این شهر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۵۷۱۲

مرگ تدریجی یک خانه!

 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، میرزا محمدرضا مهدوى فرزند مرحوم آیت‌‏اللَّه میرزا محمدمهدى كه از فقهاء و حكماء نامدار بوده در سال 1320 قمرى در شهرضا (قمشه سابق) متولد و تحصیلات مقدماتى، فقه و اصول و فلسفه را در آغاز نزد پدر خود فراگرفته است  و در ادامه به نجف اشرف مهاجرت و از محضر مرحوم حاج شیخ مرتضى طالقانى، آقا سید حسین بادكوبه‏اى و حاج میرزا محمدصادق مدرس و آقا سید ابوالقاسم دهكردى بهره‏مند می‌شود.

مرگ تدریجی یک خانه!

اکنون تخریب ساختمان قدیمی این عالم قرن معاصر نارضایتی اهالی فرهنگ و هنر را در شهررضا به دنبال داشته است.
در این‌باره سید کمال جلال الدینی، یکی از معتمدین این شهر خطاب به مسئولان شهری نوشته است: تخریب میراث فرهنگی شهر، از جمله منزل قدیمی و ارزشمند مرحوم حاج محمد رضا مهدوی واقع در پشت بیت العباس، که خاطیانی با تیشه‌های جهل وطمع صورت گرفته، هویت تاریخی، فرهنگی این شهر را هدف مطامع خود قرار داده.

به گزارش خطوط این ساختمان قدیمی که منزل مرحوم آیت الله حاج محمد رضا مهدوی قمشه‌ای است اثری تاریخی به شمار می‌آید. 

درباره این بنا باید گفت که بخشی از بنا مربوط به دوره قاجار و بخش دیگر متعلق به عهد صفوی است و از معدود بناهای قدیمی بجامانده در این شهر به شمار می‌آید.

به گزارش خطوط و بر اساس اطلاعاتی که فعالان میراث فرهنگی منتشر کرده‌اند، تاکنون اقدامی در جهت حفظ این میراث ملی توسط اداره میراث‌فرهنگی استان اصفهان و شهرضا  صورت نگرفته است. به نگاه بسیاری از فعالان میراث فرهنگی این‌بناهای تاریخی در کنار ارزش‌های هنری و فرهنگی دارای ارزش‌های ملی هستند که هویت ملی را در کشور تقویت می‌نمایند.

لازم به ذکر است که خانه تاریخی مهدوی یکی از بناهای واجد ارزش‌های ثبت در فهرست آثار ملی است که جزو آثار ستاره‌دار تاریخی طبقه بندی شده بود.  

ارسال نظر
ناشناس
۲۲:۲۴ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
بنام خداوند جان و خرد کزین برتراندیشه بر نگذرد
آخرین اخبار