۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
تعداد بازدید: ۱۱۸۲۹۳
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ موقع به این میزان اسکناس در اختیار بانک مرکزی نبوده است، گفت: عرضه اسکناس در بازار افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۵۹۱۴

افزایش عرضه اسکناس در بازار/ تسهیل مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی صالح‌آبادی در حاشیه نشست رئیس کل بانک مرکزی با کانون صرافان اظهار کرد: همان‌گونه که امروز در جلسه مطرح شد یکی از مهمترین بازار‌های ما، بازار حواله ارزی در کشور است که حجم معاملات قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار معامله در بازار حواله؛ در ۳ ماه ابتدای سال

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خرداد، حدود ۸ میلیارد و یکصدمیلیون دلار در بازار حواله معامله داشته‌ایم که از سوی صادرکنندگان غیرنفتی، نفتی و پتروشیمی در بازار عرضه شده و این مبلغ تمام تقاضای بازار را پوشش داده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر این را با دوره مشابه سال پیش مقایسه کنیم از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، حدود ۴/۶ میلیارد دلار در بازار حواله معامله شده است که نشان‌دهنده رشد قابل ملاحظه در بازار حواله است.

صالح‌آبادی گفت: هماهنگی بسیار خوبی بین بانک مرکزی و وزارت صمت در حوزه هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده تمام تقاضا‌های واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم.

وی گفت: البته قرار بود این آمار هر روز اطلاع رسانی شود که البته به روز نبوده و روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله داریم و عرضه نیز بیشتر از تقاضا است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امروز ما این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولت نباشد و سایر بانک‌ها نیز بتوانند فروشنده ارز دولت باشند.

صالح‌آبادی تأکید کرد: با توجه به حجم ورودی منابع شرایط باید بهتر شود، خوشبختانه به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و فولاد در بازار جهانی، صادرات غیرنفتی ما بیشتر شده و این حجم صادرات حجم عرضه ما را در بازار حواله نسبت به گذشته بیشتر کرده است؛ بنابراین ما در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی در بانک مرکزی نداریم هم صادرکنندگان و هم بانک مرکزی و هم سایر بانک‌ها به عرضه ارز می‌پردازند و می‌توانیم تقاضا را به صورت کامل پوشش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بازار اسکناس افزود: در بازار اسکناس هم صادرکنندگان عرضه دارند و هم بانک مرکزی به عنوان بازارساز در بازار حضور دارد.

وی در ادامه با اشاره به میزان اسکناس در اختیار بانک مرکزی گفت: هیچگاه به این میزان اسکناس‏‏ در اختیار بانک مرکزی نبوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه امروز با صرافان افزود: امروز با صرافی‌ها توافق کردیم که در زمینه اسکناس میزان عرضه را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را تسهیل کنیم.

وی تصریح کرد: در روز‌های آینده اتفاق مثبتی رخ می‌دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت تا نیاز‌های واقعی را پوشش دهیم.

صالح‌آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی در دیگر حوزه‌ها که مرتبط با ارز و اثرگذار در این بازار است حضور جدی و فعال دارد که به طور قطع با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمد‌های ارزی کشور چه به لحاظ حواله و چه اسکناس وجود دارد، می‌تواند تعادل خوبی در بازار برقرار کند و این سیاست با جدیت دنبال می‌شود.

برچسب ها: اسکناس عرضه دلار صرافی علی صالح آبادی بانک مرکزی
ارسال نظر
آخرین اخبار