۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
تعداد بازدید: ۱۲۲۷۰۰
خطوط برای روز‌های آلوده پیش رو پیشنهاد می‌دهد؛
با ورود توده های گرد و خاک به برخی از نقاط کشور، چطور می توانیم از این پدیده که سلامتی را تهدید می کند، جان سالم به در ببریم؟
کد خبر: ۱۵۹۸۵

خیزش گرد و خاک در آخر هفته/۳ گیاه خانگی که سلامتی‌تان را تضمین می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی پنجشنبه و جمعه همین هفته در نوار شرقی کشور، جنوب و جنوب غرب افزایش سرعت باد، گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است. با این حال موضوع خیزش گرد و خاک‌ها و آلودگی هوای شهر‌های ایران از ابتدای سال تا کنون به یک چالش جدی و تهدید‌کننده سلامت مردم تبدیل شده است.
اما در شرایطی که ناگزیر از آن‌ها هستیم، خود ما می‌توانیم در کنار استفاده از ماسک در روز‌های آلوده، مصرف شیر، خارج نشدن از خانه، روش‌های دیگری را برای تضمین سلامتی‌مان به صورت خانگی انجام دهیم. یکی از مهمترین کار‌هایی که می‌توان برای مبارزه با هوای آلوده که به داخل خانه‌ها هم نفوذ می‌کند انجام داد استفاده از گیاهان است.

۳ گیاه خانگی ضد آلودگی برای ارتقای هوای داخل خانه شما

تزئین خانه با گیاهان نه تنها خانه شما را زیبا می‌کند، بلکه به معنای واقعی کلمه سلامتی‌تان را تضمین می‌کند! گیاهان فواید بی‌شماری برای سلامتی ما دارند که مهم‌ترین آن‌ها این است که به معنای واقعی کلمه هوای اطراف خود را تمیز می‌کنند. این خاصیت گیاهان برای ساکنان شهری در شهر‌های شلوغ و آلوده ضروری است.برای پایتخت نشینان، خوزستانی‌ها و ساکنان کلان شهر‌هایی که درگیر آلودگی هوا هستند، این مهم است که خانه‌هایمان فضایی برای آرامش روحی و ریکاوری باشد.  برخی از مطالعات نشان داده‌اند که گیاهان داخل خانه ویژگی‌های تقویت‌کننده ریکاوری فیزیکی دارند ، می‌توانند شانس ابتلا به بیماری و سطح اضطراب و استرس را کاهش دهند.در ادامه با بهترین گیاهان داخلی برای سبز کردن خانه و پاکسازی هوا آشنا می‌شویم.

ما می‌توانیم در کنار استفاده از ماسک در روز‌های آلوده، مصرف شیر، خارج نشدن از خانه، روش‌های دیگری را برای تضمین سلامتی‌مان به صورت خانگی انجام دهیم. یکی از مهمترین کار‌هایی که می‌توان برای مبارزه با هوای آلوده که به داخل خانه‌ها هم نفوذ می‌کند انجام داد استفاده از گیاهان است.

۱. اکالیپتوس در حمام

آویزان کردن دسته‌ای از گیاه اکالیپتوس در حمام می‌تواند به تسکین علائم آنفولانزا و بیماری‌های مرتبط با سرماخوردگی کمک کند.  رایحه فوق‌العاده یک فضای اسپا واقعی را در روتین دوش شما ایجاد می‌کند، زیرا روغن‌های ضروری گیاه در اثر گرما و بخار دوش شما آزاد می‌شوند.  اکالیپتوس فقط بوی خوبی ندارد - خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی روغن‌های طبیعی آن می‌تواند به رفع احتقان، افزایش خلق و خو و شفافیت ذهنی کمک کند.  اکالیپتوس تازه را اغلب می‌توان در گل‌فروشی‌های محلی یا عطاری‌ها پیدا کرد که حدود یک هفته تازگیش را حفظ می‌کند.  شما به سادگی می‌توانید یک بسته از آن را با ریسمان به هم ببندید و آن را در اطراف سر دوش خود محکم کنید، فقط مطمئن شوید که گیاه مستقیماً زیر جریان آب قرار نگیرد.

۲. گیاه مار در اتاق نشیمین

گیاه مار مورد تأیید ناسا است. مابیشتر روز‌های خود را در خارج از شهر با تنفس هوای آلوده می‌گذرانیم و همین امر باعث می‌شود خانه‌هایمان برای کمک به استراحت ریه‌هایمان، مکان مهمی باشند.  هوای داخل خانه اغلب می‌تواند با آلاینده‌های مضر مانند مونوکسید کربن، مونوکسید نیتروژن پر شود.  اینجاست که گیاه مار به کمک می‌آید، این گیاه توصیه شده توسط ناسا برای تصفیه هوا است.
طبق این مطالعه ناسا ، گیاه مار که با نام لاتین Sanseviera نیز شناخته می‌شود، کیفیت هوای داخل خانه را با، حذفِ باورنکردنیِ ۱۰۷ آلاینده شناخته شده هوا، بهبود می‌بخشد.  همچنین در طول شب اکسیژن تولید می‌کند و در هوا آزاد می‌کند و آن را به گیاهی عالی برای زندگی در اتاق نشیمن و اتاق خواب شما تبدیل می‌کند.
خبر خوب برای کسانی که سابقه خوبی در نگهداری گیاه ندارند: گیاه مار تقریباً در هر آب و هوایی رشد می‌کند و می‌تواند هفته‌ها بدون آب بماند.  اما برای کسانی که حیوانات خانگی دارند، مهم است که این گیاه را دور از دسترس خود نگه دارند، زیرا در صورت بلعیده شدن توسط حیوانات می‌تواند سمی باشد.

۳. ساکولنت برای میز کار

گیاهان ساکولنت در سال‌های اخیر، به ویژه برای محیط‌های کاری، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.  دلایل زیادی برای این وجود دارد، به ویژه اینکه گیاهان محبوب به طرز باورنکردنی کمی نگهداری می‌شوند و دارای مزایای بی‌شماری برای سلامتی هستند.  برخی از این موارد شامل کمک به تنفس بهتر با آزاد کردن اکسیژن در طول شب، حذف سموم از هوا و کمک به جلوگیری از بیماری‌های تنفسی است.  آن‌ها به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند و حتی می‌توانند از اضطراب و خستگی جلوگیری کنند.
شاید تأثیرگذارترین آنها توانایی آن‌ها در کمک به تمرکز، افزایش ظرفیت مغز و توجه باشد.  مطالعه‌ای در دانشگاه اکستر نشان داد که حافظه، بهره‌وری و عملکرد مرتبط با کار در دانش‌آموزان و کارمندان در فضا‌هایی که با گیاهان کوچکی مانند کاکتوس‌ها (معروف به کاکتوس، نوعی ساکولنت) تزئین شده‌اند، بهبود می‌یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار