۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
تعداد بازدید: ۲۱۷۲۴۹
هشدار سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفتگو با خطوط؛
تراژدی یعنی اتفاقی که شب گذشته در یکی از کافه‌های شهریار اتفاق افتاد و ۸ نفر در آتش جشن تولد خفه شدند. این حادثه در حالی رخ داد که گفته می‌شود بادکنک‌هایی که با گاز‌های خطرناک پر شده بودند این جشن شادی را به عزا تبدیل کردند.
کد خبر: ۱۶۱۵۵

بادکنک‌هایی که با گاز‌های خطرناک پر می‌شوند! ۸ کشته در مراسم جشن تولد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ جشن تولدی در شهریار ۸ قربانی گرفت. عقربه‌های ساعت حوالی ساعت ۸ شب را نشان می‌داد که ناگهان در یکی از قهوه‌خانه‌های فاز ۱ شهرک‌اندیشه انفجار مهیبی رخ داد. با گزارش این حادثه به آتش نشانی و اورژانس بلافاصله نیرو‌های امدادی راهی محل حادثه شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد ۴ کودک خردسال، ۳ زن و یک مرد میانسال دچار خفگی شده‎ اند اگرچه آثار سوختگی روی بدن آنان بسیار خفیف بود. در ادامه تحقیقات مشخص شد که ظاهراً در این قهوه خانه تولدی برگزار شده، بنابراین احتمال اینکه بادکنک‌های پر شده با گاز، علت وقوع انفجار باشند، مطرح شد. در نهایت بعد از تحقیقات اولیه حمید عسگری‌پور دادستان شهریار درباره علت فوت این افراد، اظهار کرد: این سفره‌خانه در زیرزمین قرار داشت و نزدیک به ۱۵ پله به‌طرف پایین وجود داشت، تمام دیوار‌ها و‌اشیای موجود در این رستوران نیز قابل اشتعال بود. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد یک بادکنک حاوی گاز هلیوم دچار انفجار و اشتعال و درنهایت منجربه انتقال آتش‌سوزی به سطح رستوران شده است. پس از شعله‌ور شدن فضا، متوفیان به‌سمت انتهای رستوران تا نزدیکی آشپزخانه فرار می‌کنند؛ ولی در نهایت در همین نقطه بر اثر خفگی جان خود را از دست می‌دهند.

بادکنک‌ها را با گاز‌هایی که قابلیت اشتعال و انفجار دارند پر می‌کنند. این در حالی است که برخی‌ها این بادکنک‌ها را به اسم بادکنک ایمن می‌فروشند ولی چه بسا همان‌ها هم ممکن است با مواد خطرناک پر شده باشند گاز‌هایی که قابلیت اشتعال دارند.

جشن‌هایی که به عزا تبدیل می‌شوند

سالهاست که کارشناسان ایمنی درباره خطر وقوع حوادث آتش سوزی به دلیل استفاده از بادکنک‌های هلیومی و برف شادی هشدار می‌دهند. اما واقعیت این است که ظاهراً برخی از مردم اطلاعی از خطرات استفاده از این ابزار در مراسم تولد و عروسی و جشن‌ها ندارند. سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی در این باره به خطوط می‌گوید: «برخی‌ها با بی‌احتیاطی جشن‌شان را به ماتم تبدیل می‌کنند. در چند وقت اخیر شاهد این هستیم که در مراسم شادی و جشن‌های تولد اتفاقات بعضا ناراحت‌کننده‌ای رخ می‌دهد. آخرین مورد هم مربوط به همین حادثه روز گذشته در شهریار است که متأسفانه ۸ نفر کشته شدند. باور کنید این حوادث دردناک به راحتی هم اتفاق می‌افتد و حتماً نباید یک چیز عجیب و غریبی اتفاق افتاده باشد. همان برف شادی و انواع اسپری‌ها و افشانه‌هایی که در مراسم‌ها استفاده می‌شوند بسیار قابل اشتعال هستند. برف شادی را بالای سر کیک تولد می‌گیرند و آن شمع یا فشفشه‌ای که روشن است یا اصلاً یک نفر سیگار می‌کشد، همان حرارت کافی است تا به سادگی باعث آتش سوزی می‌شود. در این شرایط به خاطر آن برف شادی ذرات آتش هم به هوا پرتاب می‌شوند و باعث می‌شود که اطرافیان و وسایل خانه به یک باره با هم آتش بگیرند.»

بادکنک‌هایی که با گاز‌های خطرناک پر می‌شوند! ۸ کشته در مراسم جشن تولد
سخنگوی سازمان آتش نشانی در رابطه با بادکنک‌هایی که با گاز‌های خطرناک پر می‌شوند بیان می‌کند:«متأسفانه بعضا، بادکنک‌ها را با گاز‌هایی که قابلیت اشتعال و انفجار دارند پر می‌کنند. این در حالی است که برخی‌ها این بادکنک‌ها را به اسم بادکنک ایمن می‌فروشند ولی چه بسا همان‌ها هم ممکن است با مواد خطرناک پر شده باشند گاز‌هایی که قابلیت اشتعال دارند. بنابراین فقط کافی است یک فشفشه اطراف بادکنک روشن کنید براده‌ها و ذرات فشفشه به بالا ‌می‌روند و با برخورد به بادکنک انفجار رخ می‌دهد. هر چه محیط کوچک‌تر و بادکنک بزرگتر یا پرتعدادتر باشد آسیب‌هایی که رخ می‌دهد بیشتر است. من پیشنهاد می‌دهم مردم از این مواد خطرناک استفاده نکنند خصوصاً اصلاً سراغ این گاز‌ها برای بادکنک‌ها نروید. حتی اگر به شما گفتند این گاز بی‌خطر و بدون انفجار است باز هم از آن‌ها استفاده نکنید. به همان روش سنتی با فوت یا دستگاه باد کنید و با چسب به دیوار یا سقف بچسبانید که اگر به هر دلیلی منفجر هم بشوند اصلاً جای نگرانی نداشته باشد و خدای نکرده جشن‌مان به یک عزا تبدیل نشود.»
با همه اینها ظاهراً تحقیقات اولیه در رابطه با علت انفجار بادکنک‌های حادثه شب گذشته، نشان می‌دهد که برخی از افراد سودجو برای کسب درآمد بیشتر و هزینه کمتر به جای استفاده از گاز نجیب هلیوم که گازی غیر قابل ترکیب و اشتعال است، از گاز هیدروژن که مانند هلیوم سبک است اما قابلیت ترکیب با اکسیژن و انفجار را دارد، استفاده می‌کنند‌.

برچسب ها: آتش سوزی آتش‌نشانی تهران آتش‌نشانی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی آتش نشانی شهرداری تهران انفجار گاز مسمومیت گاز حادثه
ارسال نظر
آخرین اخبار