۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
تعداد بازدید: ۴۴۴۳۶۹
خانی گفت: شغل آتش‌نشانی ریسک زیادی دارد، هر لحظه امکان دارد صدای آژیر خطر بیاید، آتشنشان برود و دیگر برنگردد یا اینکه آسیب بسیار جدی ببینند. البته در کشورهای دیگر اینقدر خدمات ایمنی و پیشگیری شدید است که آتش‌نشان‌ها آروزی به صدا درآمدن زنگ آژیر خطر را دارند اما در ایران اینطور نیست.
کد خبر: ۳۴۶۲۱

 

آتش‌نشانی شغل بسیار پرریسک/ همه افراد این حوزه جزو اقشار متوسط رو به پایین هستند

کشور‌های دیگر آتش‌نشان‌ها آرزو دارند آژیر خطر به صدا درآید! در ایران روز به روز حادثه بیشتر می‌شود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آرزو خانی، آتش‌نشان داوطلب و مربی این حوزه به مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی با خبرنگار خطوط به گفتگو پرداخت.

خانی در ابتدا گفت: بنده از طریق آموزش‌های دوره داوطلبی وارد این کار شدم. بسیار فعال بودم و سعی می‌کردم در همه دوره‌هایی که سازمان می‌گذارد شرکت کنم. جنگ و دعوای زیادی با مسئولین این حوزه داشتیم. به آن‌ها می‌گفتیم بگذارید ما کار کنیم، آموزش الکی دیدن که فایده ندارد، ما این شغل رو دوست داریم.

وی افزود: درخواستمان فقط از سازمان این بود که به ما اجازه کار کردن دهند، اما اینطور نشد. بنده و دوستانم به صورت داوطلب در این حوزه ماندیم، پس از مدتی یک دوره مربی‌گری آتش‌نشانی گذاشتند که ما این دوره را شرکت کردیم. از آنجا به بعد فعالیت آموزشیم را آغاز کردم و در عین حال هم شرکت خود را در این خصوص راه‌اندازی کردم. در این شرکت زمانی که سازمان‌ها احتیاج به آتشنشان داشتند، ما آتشنشان تربیت می‌کردیم و این‌گونه شد که توانستم به صورت عملیاتی آتش‌نشان شوم.

آتش‌نشانی شغل بسیار پرریسک/ همه افراد این حوزه جزو اقشار متوسط رو به پایین هستند

همه اساتید بر این واقف بودند که وجود آتش‌نشان زن بسیار خوب است و از لحاظ فرهنگی و روانی بسیار کمک می‌کند

این آتش‌نشان داوطلب در ادامه تصریح کرد: همه اساتید بر این واقف بودند که وجود آتش‌نشان زن بسیار خوب است و از لحاظ فرهنگی و روانی بسیار کمک می‌کند. اما متاسفانه مدیران که بسیار هم در زمینه آتش‌نشانی بی‌تجربه بودند، موافق این موضوع نبودند.

زمانی که آقایان می‌خواهند وارد این شغل شوند به جای آنکه ارزیابی‌های بدنی و روانی اولویتشان باشد، ارزیابی‌های گزینشی برایشان مهم‌تر است

خانی گفت: آتش‌نشانی یک شغل همه جانبه است. باید تمامی حرفه‌ها را اعم از مهندسی، لوله‌کشی، سیستم‌های چاه و فاضلاب، شیمی و پزشکی بلد باشید. البته خیلی جالب است، زمانی که آقایان می‌خواهند وارد این شغل شوند به جای آنکه ارزیابی‌های بدنی و روانی اولویتشان باشد، ارزیابی‌های گزینشی برایشان مهم‌تر است.

وی به استرس و فشارهای این شغل اشاره کرد و گفت: به دلیل فشار و استرس زیادی که این شغل دارد، بیشتر دوستان و اساتیدی که در این حوزه فعال بودند، بعد از بازنشستگی متاسفانه یکی دوبار بیشتر در جمع ما نبودند. حتی بسیاری دیگر از دوستان دچار بیماری سرطان شدند با اینکه هیچ سابقه سرطانی در خانواده‌شان وجود نداشت.

آتش‌نشانی شغل بسیار پرریسک/ همه افراد این حوزه جزو اقشار متوسط رو به پایین هستند

این مربی خاطرنشان کرد: آتش‌نشانی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است. بسیار مسئولیت‌پذیری می طلبد. در این کار باید بتوانیم احساسات را کنترل و تمامی دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم. باید مدیریت بحران را بدانی یعنی بتوانی در شرایط بحرانی انتخاب درست و آگاهانه داشته باشی. 

در کشورهای دیگر اینقدر خدمات ایمنی و پیشگیری شدید است که آتش‌نشان‌ها آروزی به صدا درآمدن زنگ آژیر خطر را دارند اما در ایران اینطور نیست

خانی گفت: این شغل ریسک زیادی دارد، هر لحظه امکان دارد صدای آژیر خطر بیاید، آتش نشان برود و دیگر برنگردد یا اینکه آسیب بسیار جدی ببینند. البته در کشورهای دیگر اینقدر خدمات ایمنی و پیشگیری شدید است که آتش‌نشان‌ها آروزی به صدا درآمدن زنگ آژیر خطر را دارند اما در ایران اینطور نیست. اینجا پر از حادثه است و روز به روز بیشتر هم خواهد شد.

حقوق آتش‌نشان‌ها بسیار ضعیف است و همه این افراد جز اقشار متوسط رو به پایین هستند. این مسئله خیلی دردناک است

وی در ادامه به حقوق این دسته از قشر جامعه پرداخت: حقوق آتش‌نشان‌ها بسیار ضعیف است و همه این افراد جزو اقشار متوسط رو به پایین هستند. این مسئله خیلی دردناک است. در همه جای دنیا حقوق یک آتش‌نشان حتی از یک مهندس متوسط خیلی بیشتر است. 

آتش‌نشانی شغل بسیار پرریسک/ همه افراد این حوزه جزو اقشار متوسط رو به پایین هستند

مدیران ما برای انجام کار در محلی حضور نمی‌یابند، برای مقاصد شخصی خودشان است که کاری را انجام می‌دهند

این داوطلب بیان کرد: ما امکانات بسیاری داریم اما متاسفانه مدیریت نمی‌شود، از این امکانات استفاده‌ای نمی‌شود. ما آنجایی که قرار داریم برای آن کار نیستیم به خصوص مدیران ما. این یک مسئله کاملا ثابت شده‌ای است. مدیران ما برای انجام کار در محلی حضور نمی‌یابند، برای مقاصد شخصی خودشان است که کاری را انجام می‌دهند.

خانی در پایان گفت: بنده از مسئولین انتظار دارم که کمی از حاشیه‌ها دست بردارند، کارشان را انجام دهند، دلسوز باشند و اگر نیستند، استعفا دهند، اینقدر جا به جا شوند تا یک آدم لایق بیاید. بنده امیدی ندارم که این دوره از مسئولین بتوانند کاری انجام دهند. 

آتش‌نشانی شغل بسیار پرریسک/ همه افراد این حوزه جزو اقشار متوسط رو به پایین هستند

برچسب ها: آتش سوزی آتش‌نشانی آتش‌نشانی تهران آتش‌نشان شغل کشورهای غربی کشورهای منطقه کشورهای همسایه کشورهای اسلامی کار جهادی کار فرهنگی خطوط خطرات سیگار
ارسال نظر
آخرین اخبار