۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
تعداد بازدید: ۱۱۰۹۱
«خطوط» اولین حادثه چهارشنبه سوری سال۱۴۰۰ را بررسی می‌کند؛
با نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه سال و با تجربه وآماری که هر سال پیرامون این آئین سنتی از مصدومان و کشته شدگان اعلام می شود، بدون شک امسال هم حوادثی تلخ در انتظار مردم و خانواده ها است!
کد خبر: ۹۹۳۳

خودسوزی، یک ماه مانده به چهارشنبه سوری

به گزارش پایگاه خبری ‌تحلیلی خطوط توصیه‌ها، هشدارها و حوادث تلخ سال‌های گذشته هنوز هم برای ترقه بازها و ترقه سازها بی فایده است. نمونه اش هم همین حادثه انفجار ناشی از مواد محترقه در خیابان استخر در تهرانپارس که درست عصر روز جمعه ۲۹ بهمن به سازمان آتش نشانی گزارش شد. حادثه ای که در یک خانه دو طبقه رخ داده بود و در آن وقتی دو پسر حدودا ١٠،١١ ساله مشغول ترکیب اکلیل سرنج بودند به یکباره انفجار مواد در مقابل چشمانشان منفجر شد. سرآخر هم این دو کودک که از ناحیه سر، صورت و چشم ها دچار مصدومیت شده بودند به بیمارستان منتقل می‌شوند.

اگر چه این حادثه، جایگاه نخستین حادثه چهارشنبه سوری سال۱۴۰۰ را به خودش اختصاص داد اما تجربه و مرور اخبار سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تا آخرین چهارشنبه سال چنین حوادثی پرتکرار خواهد بود.

بازار فروش ترقه سازها

در سال‌های اخیر بازار فروش مواد محترقه و انواع و اقسام ترقه ها تنها به بازار تهران و دستفروش های اطراف توپخانه و ناصرخسرو ختم نمی شود حالا ترقه ها و فشفشه ها هم مثل هر نوع کالای دیگری به صورت اینترنتی هم به فروش می‌رسند. همین هم شده که در چنین شرایطی کنترل و نظارت در عملکرد فروشندگان مواد محترقه و خطرناک مثل نارنجک‌های دست ساز بسیار سخت تر از سال های قبل شده است. حالا کافی است که  کلید واژه های «چهارشنبه‌سوری»، «ترقه»، «نارنجک دستی» یا «اکلیل سرنج» در شبکه های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام جست‌وجو کنید تا با پکیج های ویژه و خطرناک چهارشنبه سوری امسال آشنا شوید.

طبق آخرین آمار سال 99 تعداد مصدومان چهارشنبه سوری نسبت به سال قبل رکورد زد. در چهارشنبه‌سوری سال گذشته هزار و ٨٩۴ نفر دچار آسیب شدند.

تعداد مصدومان چهارشنبه سوری رکورد زد

در همه سال‌هایی که ترقه‌ها و نارنجک‌‌‌ها چهارشنبه‌های آخر سال را سوزانده خیلی‌‌‌ها به دلیل بازی یا حتی ساختن این مواد آتش‌زا، دچارحادثه می شوند و اگر خیلی شانس بیاورند عیدشان را در بیمارستان می‌گذرانند اگر نه که بازی با این مواد خطرناک، گاها پایان زندگی خیلی ها را هم اعلام کرده است. با این حال با همه اطلاع رسانی‌ها و خبرها و درخواست ‌ها از شهروندان جامعه در رابطه با این رفتار پرخطر، سال 99 آمار مصدومان چهارشنبه سوری نسبت به سال قبل رکورد زد. مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور درخصوص آخرین آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال ١٣٩٩ گفته بود: «در چهارشنبه‌سوری آخر سال هزار و ٨٩۴ نفر دچار آسیب شدند که در سال ٩٨ این عدد هزار ۴۶٨ نفر اعلام شده بود». بر اساس آمار دقیق و جزئی‌تر، در چهار شنبه سوری سال گذشته ۵٢٧ نفر دچار آسیب به چشم شدند.

مراقب کودکان باشیم!

همچنین آمار  قطع عضو ١٣١ نفر گزارش شد و ۵۴۶ نفر نیز دچار سوختگی‌های متوسط تا شدید شده بودند. سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که روز گذشته به دلیل حادثه خیابان استخر تیمی از آتش نشانان را به محل حادثه کشانده بود در‌باره تجربه اش در حوادث اینچنینی به «خطوط» می گوید:« یک‌ماه تا جشن آخرین چهارشنبه سال زمان باقی مانده. هر چند که در 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا شهروندان زیادی به خاطر رعایت پروتکل ها در خانه‌شان ماندند.» او در ادامه می افزاید:« هنوز حدود یک ماه به چهارشنبه سوری زمان داریم و طبیعتا وقتی از الان این حوادث رخ می دهند ماجرا نگران کننده می شود.  در آخرین روزهای بهمن شاهد چنین حادثه ای هستیم واقعا موضوعی نگران کننده است. از والدین و اعضای بزرگتر خانواده ها تقاضا داریم که در این دوران مراقب رفتار فرزندان خود باشند و آن‌ها را نسبت به خطرات استفاده از وسایل محترقه و خطرناک چهارشنبه سوری آشنا کنند.»

 

 

 

برچسب ها: آتش سوزی آتش‌نشانی تهران اورژانس کشور حادثه
ارسال نظر
آخرین اخبار