۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
تعداد بازدید: ۳۴۶۸۲۴
خطوط بررسی می‌کند: غرق شدن یک‌هزار و ۱۶۶ نفر در سال گذشته
«دریا هنوز می‌بلعد.» این سه کلمه روایت تلخی است از  یک بحران ملی. کافیست اخبار حوادث جراید و خبرگزاری‌ها را در هفته گذشته مرور کنید: «باز هم شنا در منطقه ممنوع باعث مرگ چند جوان شد.»، «فوت ۳ کودک بر اثر غرق‌شدگی در کنگان»، هشتمین غرق شدگی در سواحل قشم رقم خورد و ... . بله شنا در منطقه ممنوعه موضوع به ظاهر ساده‌ای است که در سال‌های اخیر به بحران ملی ‏بدل شده.
کد خبر: ۱۱۵۷۰

گرداب مرگ!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ طبق آمارها، سالانه حدود‌هزار ایرانی جان خود را به دلیل ‏شنا در مناطق ممنوعه از دست می‌دهند. گزارش‌ها حاکی است که در سال گذشته یک‌هزار و ۱۶۶ غرق‌شدگی به نجاتگران جمعیت هلال‌احمر اطلاع داده شده است. مرگ دلخراش سه‌‌کودک در ‏هفته گذشته در در اسکله شهر سیراف، هشداری تلخ بود که آژیر خطر را پیش از ورود به فصل تابستان در ‏سال جاری به صدا در آورد.

ورود به حریم ممنوعه، ممنوع!

شنا در منطقه ممنوع، شرایط نامساعد جوی، آشنا نبودن کافی به فن و اصول شنا از مهم‌ترین دلایل غرق شدگی است که می‌طلبد شهروندان به توصیه‌ها و هشدارها توجه کافی کنند. مسأله‌ای که محسن فرخی ، نجاتگر جمعیت هلال‌احمر زنجان در گفت‌وگو با «خطوط» برآن تاکید دارد. او اعتماد کاذب به مهارت شنا  را مهم‌ترین مولفه در غرق‌شدگی بر می‌شمارد و ادامه می‌دهد:« حساس‌سازی جامعه مهم‌ترین مولفه‌ای ه در کاهش میزان  ‏آمار غرق‌شدگان درکشور است.» به نگاه این کارشناس شنابلدها بیشتر در معرض خطر هستند. این نجاتگر در پایان گفت و گوی خود تاکید دارد که تاکنون هیچ غرق شده‌ای را از مناطق تعریف شده که نجات غریق دارد، بیرون نیاورده‌است. موضوعی که دیگر کارشناسان نیز برآن اذعان دارند، عدم رعایت نکات ایمنی، شنا در خارج از محدوده‌های مجاز و سالم‌سازی شده باعث غرق‌شدگی و جان‌باختن تعداد قابل توجهی از مسافران تابستانی سواحل کشور می‌شود. با این اوصاف، بهترین‌جا برای شنا کردن شناگاه‌ها یا همان محل‌های قانونی تعیین‌شده‌ برای شناست. علاوه بر این همچنان در کنار فرهنگ‌سازی، نظارت نیز یکی از ابزار لازم برای کاهش حوادث این‌چنینی است. 

 در مناطق ممنوعه هرگز شنا نکنید 

به طور میانگین سالانه نزدیک به‌هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان کشور در رودخانه‌ها، سواحل و محیط‌های آبی غرق ‏می‌شوند. بنا به گفته رئیس سازمان امدادونجات، بی‌توجهی و نداشتن دانش کافی نسبت به خطرات محیط‌های ‏آبی مهم‌ترین علل غرق شدگی به‌ویژه در فصل تابستان است‎. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت ‏هلال‌احمر نیز  در گفت‌وگوی کوتاه با «خطوط» از هم‌وطنان ‏خواست در مناطق ممنوعه هرگز شنا نکنند و در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری با شماره اضطراری ملی ۱۱۲ تماس بگیرند‎.‎

 

برچسب ها: ساحل دریا حادثه
ارسال نظر
آخرین اخبار