۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
تعداد بازدید: ۴۱۵۶۹۸
جعفرزاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: مهم ترین بعد نگرشی انسان تربیت عقلانی است. اگر تربیت، عقلانی باشد و انسان بتواند فرزند خود را عقلانی بار بیاورد، می‌تواند در بزنگاه‌های اجتماعی انتخاب درست داشته باشد و به دیگران هم کمک کند.
کد خبر: ۳۶۵۵۶

انقلاب اسلامی ایران بدون حضور و نقش آفرینی زنان اتفاق نمی‌افتاد!/زن آیینه تمام نمای انسانیت و مادر محور حیات و زندگی است

مولفه‌های تربیتی حضرت معصومه(س)/ تربیت اجتماعی؛ الگوی بزرگ دختران و زنان امروزه

قاسم جعفرزاده، دکترای جامعه شناسی و مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س) مطرح کرد: بحث خانواده و تربیت نسل در تمامی فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادیان مورد توجه بوده. خداوند متعال برای تربیت انسان‌ها مولفه‌هایی قرار داده و تلاش کرده انسان را متعالی تربیت کند و به همین جهت خداوند متعال بهترین الگوهای تربیت نسلی در بین تمام جوامع بشری را در وجود معصومین قرار داده است. 


جعفرزاده ادامه داد: حضرت معصومه (س) دو الی سه ویژگی بسیار مهم را در مباحث تربیتی خودشان پیش رو داشتند و به آن شکل تربیت شده‌اند. پدر و مادر بزرگوارشان یک شخصیت متعالی را تربیت کرده و تحویل جامعه داده‌اند. مقام بلند ایشان به قدری بلند است که ۴ امام معصوم فرموده‌اند اگر کسی حضرت معصومه(س) را زیارت کند بهشت بر آن واجب خواهد شد.

دکترای جامعه شناسی و مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به برخی مولفه‌های تربیتی حضرت معصومه(س) اشاره کردند که در ادامه می‌خوانید:

تربیت عقلانی

یکی از موارد مصادیق تربیت اخلاقی توجه به کرامت انسان است. متاسفانه هم اکنون گم شده جامعه بشری بحث اخلاقی و توجه به مولفه‌های اساسی است، انسان برگزیده خدا است به همین جهت توجه به بعد اخلاقی، کرامت و عزت نفس انسان موارد مهمی است.

مولفه اول: تربیت عقلانی حضرت معصومه(س) است. مهم ترین بعد نگرشی انسان تربیت عقلانی است اگر تربیت، تربیت عقلانی باشد و انسان بتواند فرزند خود را عقلانی بار بیاورد، می‌تواند در بزنگاه‌های اجتماعی انتخاب درست داشته باشد و به دیگران هم کمک کند، این موضوع امری است که نیاز است. انسان همیشه در حال انتخاب است اگر تربیت عقلانی خوب رخ دهد حتما انتخاب ما صحیح‌تر خواهد بود.

تربیت اخلاقی

مولفه دوم: در کنار تربیت عقلانی بحث تربیت اخلاقی است، هم اکنون نیازمند تربیت اخلاقی هستیم. یکی از مصادیق تربیت اخلاقی توجه به کرامت انسان است. متاسفانه هم اکنون گمشده جامعه بشری بحث اخلاقی و توجه به مولفه‌های اساسی است، انسان برگزیده خداست به همین جهت توجه به بعد اخلاقی، کرامت و عزت نفس انسان موارد مهمی است. انسان اگر مباحث تربیتی را خوب دریافت کند به هر رفتاری روی نخواهد برد. در کنار کرامت بحث فطرت الهی انسان است یعنی انسان موجودی است الهی و نامتناهی، انسان موجودی نیست که با مرگ از بین رود. 

مولفه‌های تربیتی حضرت معصومه(س)/ تربیت اجتماعی؛ الگوی بزرگ دختران و زنان امروزه

تربیت دینی و عبادی

یکی از ابعاد مهم تربیت حضرت معصومه(س) تربیت اجتماعی بوده است که که امروزه الگوی بزرگ دختران ما و زنان ما قرار گرفته و افتخار ما این است که این الگوهای آسمانی را توجه داشتیم و به لطف الهی به عنوان الگوهای متعالی قرار دهیم.

مولفه سوم: بحث بعدی تربیت دینی و عبادی انسان است. وجود انسان عجین با انس است در وجود حضرت معصومه(س) چنین چیزی را شاهد هستیم، حضرت معصومه(س) مانوس با حضرت حق است و عبادت خویش را به صورت ویژه در قله عبادت‌ها قرار داده است. انسان اگر بخواهد رشد کند خدای متعال مسیر عبادت در پیش او قرار داده است، بدون مسیر عبادت هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

تربیت اجتماعی

مولفه چهارم: نکته بعدی تربیت اجتماعی انسان است که امام کاظم(ع) حضرت معصومه(س) را  اینگونه تربیت کرده‌اند. در مباحث اجتماعی بحث تربیت نسلی که بتواند در اجتماع نقش آفرین باشد بسیار مهم است. کنشگری زن مسلمان در بحث امور اجتماعی بحث بسیار مهمی است، زن امروزه آیینه تمام نمای انسانیت است. مادر محور حیات و زندگی است. اگر در جهان غرب شاهد افول اخلاقیات و شخصیت انسان هستیم به این دلیل است که مقام مادر و زن به ذلت دچار شده است. باید بتوانیم شخصیتی تربیت کنیم که بتواند در عرصه‌های اجتماعی الگویی برای دیگران باشد. انقلاب اسلامی ایران بدون حضور زن و نقش آفرینی زن اتفاق نمی‌افتاد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: یکی از ابعاد مهم تربیت حضرت معصومه(س) تربیت اجتماعی بوده است که که امروزه الگوی بزرگ دختران ما و زنان ما قرار گرفته و افتخار ما این است که این الگوهای آسمانی را توجه داشتیم و به لطف الهی به عنوان الگوهای متعالی قرار دهیم. 

برچسب ها: قاسم جعفرزاده حرم حضرت معصومه(س) تربیت روز دختر جامعه الگوی زنان اخلاق انقلاب اسلامی ایران افول جهان غرب مادر تبلیغات اسلامی استان اردبیل
ارسال نظر
آخرین اخبار