۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
تعداد بازدید: ۷۷۳۱۲
«خطوط» از حواشی ساخت ساختمان جدید چهار راه استانبول تا افتتاح آن گزارش می دهد:
ساختمان جدید پلاسکو، بعد از حواشی بسیار بالاخره صبح امروز جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ افتتاح شد.
کد خبر: ۱۱۰۷۸

 

پلاسکو، دوباره جان گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بیش از ۵ سال از حادثه ریزش ساختمان پلاسکو می‌گذرد. درست صبح پنجشنبه ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۵بود که طبقه‌های هشتم و نهم این ساختمان گرفتار آتش شدند و بلافاصله آتشنشانان خودشان را به صحنه حادثه رسانند که ناگهان بین ازدحام جمعیت و عملیات آتش‌نشان‌ها ساختمان عظیم پلاسکو فرو ریخت. حادثه‌ای که با مرگ ۲۱ شهروند و آتش نشان پایان یافت تا یکی از تلخ‌ترین حوادث یک دهه اخیر رقم بخورد. آواربرداری پلاسکو، حدود ۹ روز به طول انجامید و طی آن ۱۹۰۰ کامیون حدود ۲۰ هزار تن خاک و نخاله را از محل خارج کردند. اما این همه ماجرا نبود. ساختمان پلاسکو، پس از بازار تهران، از بزرگترین و معروف‌ترین بورس پخش پوشاک در تهران بود و حالا پس از این حادثه تعداد زیادی از کسبه و کارکنان این ساختمان بیکار شدند.

حواشی پلاسکوی جدید

مدتی پس از ریزش ساختمان، کار ساخت پلاسکوی تازه آغاز شد و در دی ۱۳۹۹ اعلام شد که از اردیبهشت ۱۴۰۰، پلاسکوی تازه، کارش را آغاز می‌کند. اما رسانه‌ها از طی نشدن مراحل قانونی برای ساخت ساختمان جدید نوشتند و پلاسکوی جدید را «نماد تبعیض و بی‌قانونی» خواندند. با این حال، ساخت ساختمان جدید کم‌کم به پایان کار رسید اما پس از نمایش نما، نقد‌هایی به معماری سازه وارد شد و نمای بیرونی‌اش و دوباره باعث ایجاد حواشی تازه‌ای شد. انتشار تصاویری از نمای جدید ساختمان پلاسکو در فضای مجازی مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. ساختمانی سفید رنگ که فضاسازی داخل ساختمان چیزی شبیه به فضای داخلی ساختمان کهنه است و نمای آن به گفته کاربران، شباهت زیادی به رنده داشت. تعدادی از کاربران به دلیل بسته بودن نمای بیرونی ساختمان ازعدم ورود نور به داخل ساختمان انتقاد می‌کردند.
ساختمان جدید پلاسکو ۲۰ طبقه‌ای و دارای ۵ طبقه در زیر و ۱۵ طبقه در روی زمین است. مدیر پروژه درباره ساختمان تازه گفته بود: «سازه جدید، فلزی و کاملاً پیچ و مهره‌ای است که با ساختمان پیشین پلاسکو که در حادثه دو سال پیش کمتر آسیب دیده تلفیق می‌شود و به حالت سنتی و مدرن در خواهد آمد.»

پس از نمایش نما، نقد‌هایی به معماری سازه وارد شد و نمای بیرونی‌اش و دوباره باعث ایجاد حواشی تازه‌ای شد. انتشار تصاویری از نمای جدید ساختمان پلاسکو در فضای مجازی مورد انتقاد کاربران قرار گرفت

هزینه ۴۰۰ میلیاردی

با همه حواشی که در چند سال گذشته پیرامون ساخت و ساز و هزینه‌های، پروژه ساخت ساختمان پلاسکوی جدید وجود داشت این ساختمان بالاخره امروز افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی و رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی، محسن منصوری استاندار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و جمعی از کسبه ساختمان قدیم حضور داشتند. سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در این مراسم اعلام کرد: «گرچه بر اساس حکمی که نهایی شده تقصیر بنیاد مستضعفان در حادثه پلاسکو ۱۶. ۲ درصد بود و ما وظیفه ساخت مجدد آن را نداشتیم اما به تنهایی و با صرف ۴۰۰ میلیارد تومان، پلاسکو را دوباره ساختیم. ما با‌ایمان این ساختمان را ساختیم نه با چرتکه‌اندازی. علاوه بر این با وجود ۶۰۰ کسبه در پلاسکو، این ساختمان به نمادی از تولید در صنعت پوشاک تبدیل شده بود که در آینده نیز همین اتفاق خواهد افتاد.»
رئیس بنیاد مستضعفان، افزود: « ساختمان پلاسکو به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع و در ۲۰ طبقه ساخته شد و سختی کار جایی بود که باید مشاعات، آسانسور‌ها و پله برقی‌ها به این فضا اضافه می‌شد و در عین حال رضایت کسبه نیز مورد توجه قرار می‌گرفت. از سوی دیگر برای تأمین پارکینگ پلاسکو هزینه‌های آن را یکجا به شهرداری پرداخت کردیم تا ایمن‌سازی آن به شهرداری واگذار شود.»
فتاح اظهار کرد: «بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان پلاسکو همزمان با آغاز سال جدید مدیریت این ساختمان را به کسبه واگذار خواهد کرد و تا یکسال آینده پیمانکار این ساختمان در پلاسکو باقی می‌ماند تا مشکلات احتمالی این ساختمان را برطرف کند.
وی درباره هزینه‌های ساخت مجدد پلاسکو گفت:« پیش از این و در ابتدای برنامه‌ریزی برای ساخت پلاسکو ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه برآورد کرده بودیم اما متأسفانه در سال‌های گذشته همه چیز چند برابر افزایش قیمت پیدا کرد تا هزینه این ساختمان در بخش‌های مختلف از جمله هزینه‌های صدور پروانه، مجوز‌ها و عملیات عمرانی به ۴۰۰ میلیارد تومان برای بنیاد مستضعفان برسد.»

وی در پایان اظهار‌امیدواری کرد که هر چه سریعتر پایان کار ساختمان پلاسکو صادر شود تا کسبه بتوانند اسناد خود را تحویل بگیرند.

 

برچسب ها: یادمان شهدا آتش سوزی آتش‌نشانی تهران آتش‌سوزی
ارسال نظر
آخرین اخبار