۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
تعداد بازدید: ۶۵۲۲۹
اعتراضات اصناف، این بار به صنف لوازم یدکی رسید. صنفی که نسبت به نبود شفافیت در میزان افزایش مالیات‌ها گلایه دارند. برخی از فعالان این صنف عنوان می‌کنند که با توجه به سیاست‌های جدید احتمال اینکه مالیات اصناف از سودشان جلو بزند بالاست.
کد خبر: ۱۶۵۳۰

اعتراضات مالیاتی به بازار لوازم یدکی رسید

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فضای این روزهای بازارهای کشور هر روز با اعتراضات و تجمع یک صنف عجین شده است. طوری‌که در همین هفته بسیاری از اصناف از جمله صنف لوازم یدکی، لوازم خانگی، آجیل‌فروشان، طلاسازان و … دست به اعتراض زدند. اعتراضی که عمده دلیل آن ریشه در سیاست‌های جدید مالیاتی دارد.
افزایش مالیات بر اصناف در حالی صدای اعتراض بسیاری از آنها را درآورد که در سال‌های گذشته، دولت ابزاری برای صحت‌سنجی اظهارات فعالان اقتصادی نداشت. ضعف دسترسی دولت به اطلاعات حساب‌های بانکی باعث شد اصل اعتماد مبنای اخذ مالیات اصناف قرار گیرد. اما از حدود یک سال پیش اطلاعات حساب‌های بانکی و تراکنش‌های دستگاه پوز اصناف، در اختیار دولت قرار گرفت که همین ملاکی برای تعیین مالیات اصناف باشد. در آخرین تجمعات بازاریان نوبت به صنف لوازم یدکی رسید که اعتراض خود را به این موضوع نشان دهد.
اما اصناف بر این باورند که نگاه دولت به آنها به‌عنوان یک منبع درآمد است. موضوعی که رئیس سازمان امور مالیاتی آن را قویا رد کرد. داود منظور تاکید کرد که ما به اصناف به‌عنوان منبع مالیاتی بزرگ نگاه نمی‌کنیم و نگاه درآمدی به واحدهای صنفی نداریم. ما به دنبال کشف فرارهای مالیاتی بزرگ هستیم.
ظاهرا رویکرد دولت برای شناسایی فرارهای مالیاتی بزرگ، دستاوردهایی هم داشته است. طبق اعلام رئیس سازمان مالیاتی، در هشت ماه گذشته بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد.
ابتدای هفته جاری بود که فعالان لوازم یدکی در خیابان ملت دست به تجمع اعتراضی زدند تا آن‌ها به موج اعتراضات اصناف بپیوندند. اعتراضی که دلیل اصلی آن افزایش مالیات بود.
یکی از کسبه فعال در حوزه صنف لوازم یدکی در خیابان ملت به دلایل تجمع فعالان صنف لوازم یدکی اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی اعتراض این صنف به همان بحث افزایش مالیات مربوط می‌شود.
او توضیح داد: بحث افزایش مالیات، اصناف زیادی ازجمله لوازم یدکی را به اعتراض کشاند. در حال حاضر اصلا مشخص نیست میزان مالیات‌ها چقدر است؟ درباره مبنای آن هم اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. مسئولان دولت هر بار حرف جدیدی می‌زنند. یک روز به‌طور کلی آن را زیر سوال می‌برند، روز دیگر از توافق با اصناف سخن به میان می‌آورند. همین سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باعث ایجاد التهاب در بازارهای مختلف شد.
این فعال بازار لوازم یدکی در ادامه بیان کرد: سود اجناس ما در کف بازار حداکثر یک تا سه درصد است. اما شایعه‌ای بین اصناف وجود دارد که دولت می‌خواهد مالیاتی بیشتر از سود دریافت کند!
بر اساس این گزارش، اما پاسخ دولت به نگرانی‌ها این است که ضریب مالیات در تمام کشور یکسان نیست، بر اساس شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای ضرایب سود تعیین می‌شود و مدیران اختیار دارند که نسبت به این ضرایب تصمیم‌گیری کنند.
البته فعالان صنفی از نوسانات دلار به‌عنوان عامل دیگری از تجمع و اعتراضات خود یاد می‌کنند. یکی دیگر از کسبه لوازم یدکی در این باره توضیح داد: حذف ارز ترجیحی باعث شد کالاهایی که با دلار وارد می‌شوند افزایش قیمت بالایی را تجربه کنند.
بررسی نشان می‌دهد که در حال حاضر به دلیل نبود شفافیت و بی‌توجهی به اقناع عمومی نسبت به موضوع مالیات، فضای بازار پر از شایعات و زمزمه‌های مختلف است. موضوعی که ماحصل آن خود را در افزایش قیمت‌ها و نوسانات قیمتی نشان داد./تجارت نیوز

برچسب ها: اصناف سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی نظام مالیاتی
ارسال نظر
آخرین اخبار