۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
تعداد بازدید: ۱۴۱۳۱۲
خطوط در روز جهانی جمعیت از طرح جوانی جمعیت گزارش می‌دهد؛
 بر اساس چشم انداز جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ که امروز توسط وزارت امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل منتشر شد،  پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد نفر برسد. رسیدن به این نقطه عطف، هم دلیلی برای جشن گرفتن است و هم یک فراخوان برای حل مشکل جمعیت در جهان.
کد خبر: ۱۷۸۹۹

۸ میلیارد دلیل برای فرزندآوری! / رشد سالانه جمعیت جهان برابر با ۳ شهر نیویورک!
چالش‌های بیشتر کشور‌های در حال توسعه تا پایان قرن!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ در نیم قرن گذشته، نرخ باروری به طور پیوسته در سراسر جهان کاهش یافته است. بر این اساس در در سال ۱۹۵۲، متوسط ​​خانواده‌های جهانی ۵ فرزند داشتند اما اکنون آن‌ها کمتر از ۳ فرزند دارند.
کاهش رشد جمعیت در نتیجه منجر به جمعیت سالخورده در کشور‌ها می‌شود که برای ثبات مالی و اقتصاد کلان بسیاری از جوامع‌ایده‌آل نیست.
با این حال کاهش نرخ باروری و تأخیر در تشکیل خانواده باعث نگرانی در بسیاری از کشور‌های جهان شده است. در واقع تعداد فزاینده‌ای از کشور‌ها با پیری جمعیت روبرو هستند و تقریباً دو سوم جمعیت جهان اکنون در کشور یا منطقه‌ای با باروری کم در جمعیت خود رو به رو هستند. موضوعی که در کشور ما نیز به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده است. امروز روزجهانی جمعیت است، روزی که کشورها درباره سیاست های مرتبط با کاهش یا افزایش جمعیت خود برنامه های سالانه خود را طرح ریزی می کنند. 
بنابراین در ایران نیز بیش از چند ماه است که قانون طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از طرف دولت سیزدهم به سایر دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد. قانونی که تلاش دارد بر اساس سیاست‌های اجرایی مسأله نرخ رشد جمعیت که یکی از بزرگترین دغدغه‌های کشور است را ترمیم کند. این قانون با دادن تسهیلات به خانواده‌ها به آن‌ها برای فرزندآوری کمک می‌کند. به طور مثال یکی از امتیاز‌های قانون جوانی جمعیت حمایت از خانواده‌هایی است که ۴ فرزند دارند. بر این اساس در شهر‌هایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به خانوار‌هایی که بالای ۳ فرزند دارند و فرزند سوم آن‌ها بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون به دنیا آمده است واگذار شود. همچنین در قانون مقرر شده تا در شهر‌هایی که بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک واحد مسکونی از واحد‌های مسکونی طرح‌های حمایتی برای این دسته از خانوار‌ها در نظر گرفته شود.
بر اساس آخرین آمار‌ها از زمان ابلاغ این طرح در اردیبهشت ماه، تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار خانوار در این طرح حمایتی دولت ثبت نام کرده‌اند.

یکی از امتیاز‌های قانون جوانی جمعیت حمایت از خانواده‌هایی است که ۴ فرزند دارند. بر این اساس در شهر‌هایی که زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند باید یک قطعه زمین ۲۰۰ متری به خانوار‌هایی که بالای ۳ فرزند دارند و فرزند سوم آن‌ها بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون به دنیا آمده است واگذار شود.

رشد جمعیت در جهان چگونه است؟

بیایید این واقعیت را در نظر داشته باشیم که در چند ماه آینده، تعداد کل مردم جهان به ۸ میلیارد نفر خواهد رسید. در آخرین بازبینی پیش‌بینی‌های جمعیت جهانی که توسط بخش جمعیت سازمان ملل منتشر شد، تصویر بزرگی را ارائه می‌دهد، که سرفصل خبر‌ها خواهد بود: جمعیت جهان سالانه حدوداً کمتر از ۱ درصد رشد می‌کند.
با این حال اگرچه این نرخ رشد آهسته به نظر می‌رسد، اما منجر به اضافه شدن نزدیک به ۶۵ میلیون نفر در سال می‌شود، چیزی معادل حدود هشت شهر نیویورک. این نرخ رشد از زمان اوج ۲. ۲ درصدی در اواخر دهه ۱۹۶۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.  پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد جمعیت جهانی به کندی ادامه خواهد یافت و اگر سیاست‌های درستی در کشور‌هایی که از نرخ پایین جمعیت رنج می‌برند اعمال نشود، ممکن است تا پایان این قرن، چالش‌های بیشتری برای کشور‌های در حال توسعه ایجاد کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار