۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
تعداد بازدید: ۲۵۵۷۸۱
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره میزان تأثیر راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور گفت: سامانه مودیان مالیات می‌تواند در شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی تأثیر بسزایی داشته باشد، علاوه بر این، این سامانه سبب افرایش درآمدهای مالیاتی دولت نیز موثر است.
کد خبر: ۱۸۵۹۱
نویسنده : مجتبی آزادیان

سامانه مودیان در شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی موثر است

محسن زنگنه در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با اشاره به راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، درباره میزان تأثیر راه‌اندازی این سامانه بر ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور اظهار کرد: سامانه مودیان مالیات می‌تواند در شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی تأثیر بسزایی داشته باشد، علاوه بر این، این سامانه سبب افرایش درآمدهای مالیاتی دولت نیز موثر است.

وی افزود: البته مهم این است که ببینیم در فرمول‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی اجرای این سامانه چه اتفاقی می‌افتد و سپس عکس‌العمل مردم، بازار، کارآفرینان و تولیدکنندگان ثروت را هم در قبال این برنامه پیش‌بینی و سپس کنترل کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر نتوانیم زیرساخت‌های لازم برای اجرای سامانه مودیان مالیاتی را فراهم کنیم چه بسا همین سامانه منجر به شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی شود؛ زیرا مردم از انتقال الکترونیکی پول گریزان خواهند شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: این سامانه می‌تواند جلوی اقتصاد زیرزمینی را بگیرد؛ ولی اگر راه‌اندازی این سامانه و اخذ مالیات باعث شود که پول از کارتخوان‌ها خارج و به صورت نقد جابه‌جا شود، اقتصاد زیرزمینی خطرناک‌تری را برای ما به وجود می‌آورد و مشکلات کشور دوچندان می‌شود.

زنگنه تشریح کرد: این سامانه در ایجاد درآمد پایدار برای دولت‌ها تأثیرگذار است؛ ولی عدد و رقم این درآمد مشخص نیست. باید یک سال از اجرای این قانون بگذرد و سپس می‌توان پیش‌بینی کرد که این سامانه تا چه حد می‌تواند در ایجاد درآمد پایدار برای دولت تأثیرگذار باشد؛ اما به طور کلی مالیات یک منبع درآمد پایدار و افزایش یابنده است.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات امروز اقتصاد ایران نگاه‌های بخشی است، به عقیده من اخذ مالیات و بالا بردن سهم بودجه از مالیات خیلی خوب است؛ اما در کنار این موضوع شما باید تولیدکنندگان و توزیع کنندگان را هم لحاظ کنید. با توجه به اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و باید تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه درباره میزان تعادل بین تولید ناخالص ملی و درآمد مالیاتی نیز خاطرنشان کرد: بین درآمد ناخالص ملی و درآمد مالیاتی در کشور ما مانند کشورهای پیشرفته تعادلی وجود ندارد. هم اکنون حدود ۳۲ درصد بودجه کشور با درآمد مالیاتی تأمین می‌شود؛ ولی با کشورهای توسعه‌یافته که بالای ۵۰ درصد از هزینه‌های خود را از طریق مالیات تأمین می‌کنند هنوز فاصله زیادی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: به عنوان مثال یکی از نمونه‌های فرار مالیاتی در مشهد رخ می‌داد که فروشنده‌ها به جای استفاده از کارتخوان و جلوگیری از پرداخت مالیات از زوار، به‌ویژه زوار خارجی، دلار دریافت می‌کردند و به این طریق مالیاتی پرداخت نمی‌کردند زیرا درآمد آنها مشخص نبود.

زنگنه ادامه داد: به دلیل الکترونیکی شدن فرآیند اخذ مالیات، ممیزهای مالیاتی هم حذف می‌شوند و به این طریق هم بی‌عدالتی مالیاتی حذف و هم به دلیل حذف مأموران مالیاتی از هزینه‌های سازمان امور مالیاتی کم می‌شود. در مجموع هرچه‌قدر نقش انسان از فرآیند اخذ مالیات کم شود خطا را هم کاهش داده‌ایم. زیرا از حجم خطاها، تبعیض‌ها و سفارش‌های کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: دولت در حال حرکت به سمت مالیات بر درآمد با کنترل حساب‌های بانکی و تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری است و در آینده مشکلات این حوزه با توجه به وجود سامانه مودیان مالیاتی رفع می‌شود. سامانه مودیان با تفکیک حساب‌ها، باعث شفافیت خوبی خواهد شد.

برچسب ها: محسن زنگنه سامانه مودیان سامانه مودیان مالیاتی فرار مالیاتی
ارسال نظر
آخرین اخبار