۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
تعداد بازدید: ۱۴۴۰۰۴
گزارش خطوط از استفاده نادرست از استروئید آنابولیک
از دهه 1950 مصرف موادی به نام استروئید در بین ورزشکاران و بدنسازان رواج یافت. آن‌ها این مواد را برای بدنسازی، حجیم کردن ماهیچه‌ها و افزایش قدرت بدنی مورد استفاده قرار می‌دهند. طبق مطالعات انجام شده مصرف استروئید‌ در میان نوجوانان از شیوع بالایی برخوردار است. در واقع بسیاری از جوانان، مصرف استروئید‌ را خطر جدی برای سلامتی نمی‌دانند و از مضرات آن غافل‌اند.
کد خبر: ۱۸۷۶۴

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ استروئید آنابولیک دارو‌های تولید‌شده‌ای هستند که اثرات هورمون مردانه تستوسترون را افزایش می‌دهد. داشتن این نوع دارو، قانونی‌ست، اما این نوع از دارو را نمی‌توان توسط پیک یا خدمات باربری ارسال کرد یا تحویل داد. با این حال در اختیار داشتن واردات یا صادرات استروئید آنابولیک غیر‌قانونی است؛ و مجازات این کار، جریمه نقدی نامحدود یا حتی ۱۴ سال زندان است. همچنین در ورزش‌های حرفه‌ای، اکثر سازمان‌ها استفاده از استرویید را ممنوع می‌کنند.

سو استفاده مردم از استروئید آنابولیک

این نوع دارو به عنوان افزایش عملکرد بدن استفاده می‌شود. با این حال، افراد در هر سنی به سؤ استفاده از این دارو شناخته شده‌اند. از جمله پسران نوجوانی که از اختلال بد‌شکلی بدن رنج می‌برند؛ زیرا خود را به اندازه کافی بزرگ یا قوی نمی‌دانند. در صورتی که این نقص‌ها اغلب برای دیگران قابل توجه نیست.

اعتیاد جوانان به دلیل مصرف استروئید

نحوه مصرف استروئید آنابولیک

این نوع دارو معمولا به عضله تزریق یا به صورت قرص از طریق دهان مصرف می‌شود. بسیاری از افرادی که از استروئید آنابولیک استفاده می‌کنند از خطرات مصرف آن آگاه هستند، اما معتقدند که با مصرف دارو‌های دیگر می‌توانند از عوارض جانبی جلوگیری کنند.
مصرف منظم استروئید آنابولیک می‌تواند منجر به تغییرات فیزیکی و روانی در مردان و همچنین زنان شود. طبق این گزارش اثرات استروئید آنابولیک در مردان می‌تواند شامل کاهش تعداد اسپرم، ناباروری، بیضه‌های کوچک شده، اختلال در نعوظ، ریزش مو، رشد سینه، افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات، دل‌درد و آکنه شدید باشد.
در زنان استروئید‌های آنابولیک می‌تواند شامل رشد مو‌های صورت و بدن، از دست دادن سینه‌ها، تورم کلیتوریس، صدای عمیق، افزایش میل جنسی، مشکلات قائدگی و ریزش مو باشد.

اعتیاد جوانان به دلیل مصرف استروئید

شرایط پزشکی یکسان در مردان و زنان با مصرف استروئید آنابولیک

زنان و مردان با مصرف منظم این نوع دارو می‌توانند به مشکلات حمله قلبی، کبد یا کلیه، فشار خون بالا، لخته شدن خون و کلسترول بالا مبتلا شوند.

اثرات روانی

استفاده نادرست از استروئید آنابولیک می‌تواند اثرات روانی شامل رفتار پرخشاگرانه، نوسانات خلقی، پارانویا و توهمات در پی داشته باشد.

کاهش رشد در نوجوانان

استروئید آنابولیک رشد استخوان را تسریع می‌کند، بنابراین اگر نوجوانی که هنوز جهش رشد مربوط به بلوغ را نداشته است، در استفاده از این دارو زیاده‌روی کند منجر به پیری زود‌رس استخوان‌ها و محدودیت رشد می‌شود.

سوزن‌های مشترک

افرادی که از سوزن‌های مشترک استفاده می‌کنند، به ایدز مبتلا می‌شوند.

از آن‌جایی که استروئید آنابولیک اغلب تزریق می‌شود، خطرات مرتبط با سوزن‌های مشترک نیز وجود دارد که شامل عفونت هپاتیت B و C و انتقال HIV است.

اعتیاد

استروئید آنابولیک اعتیاد‌آور است. این بدان معنی‌ست که می‌توانید هوس دارو کنید و برای دریافت همان اثر به مقدار بیشتری نیاز داشته باشید و اگر ناگهان مصرف آن را متوقف کنید، علائم ترک خواهید داشت. پزشکان توصیه می‌کنند این نوع دارو را با کاهش تدریجی دوز قطع کنید.

اعتیاد جوانان به دلیل مصرف استروئید

علائم حذف ناگهانی استروئید آنابولیک

افسردگی و بی‌تفاوتی، احساس اضطراب، مشکل در تمرکز، بی‌خوابی، بی اشتهایی، کاهش میل جنسی، خستگی مفرط، سردرد و درد عضلات و مفاصل از علائم حذف ناگهانی این نوع دارو است.

کمک گرفتن

اگر فکر می‌کنید به استروئید آنابولیک معتاد هستید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک عمومی ممکن است شما را به یک مشاور دارو‌های آموزش دیده ویژه، ارجاع دهد. آن‌ها در مورد اعتیاد با شما بحث می‌کنند و چگونگی قطع مصرف این نوع دارو را به شما آموزش می‌دهند.

برچسب ها: افسردگی ورزشکاران مکمل دارویی درمان اعتیاد
ارسال نظر
آخرین اخبار