۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
تعداد بازدید: ۲۰۲۷۵۸
یادداشت دکتر هلیا منشاری به مناسبت روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی
روز چهارم مرداد ماه در تقویم هجری شمسی کشور،  روز بزرگداشت «شیخ صفی الدین اردبیلی»، نامگذاری شده است. این روز همچنین به نام روز استمرار سلسله صفویه، در ایران و نقش این سلسله در گسترش مذهب تشیع و تشکیل یکپارچه شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۸۷۷۳

شیخ با نفوذ عصر صفوی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، صفی الدین که جد بزرگ دودمان صفویه است، در منطقه کلخوران اردبیل، پا به جهان گذاشت. او علاوه بر علوم اولیه، تمایلاتی به پارسایی و ریاضت داشت و همین تمایلات سبب شد تا گاه گاهی به کوه سبلان برود و به ریاضت بپردازد.

این شیخ عارف مسلک سرانجام با وصلتی که با دختر شیخ زاهد گیلانی داشت و با مکاشفات صوفیانه خود، رهبری طریقت صفویه را به عهده گرفت. روزگارانی که شیخ صفی الدین اردبیلی در خدمت شیخ زاهد گیلانی، به صفای باطن می‌پرداخت و خود را به ملکات عالیه انسانی مجهز می‌نمود، کمتر فرد یا افرادی متصور بودند که این عارف از دنیا گذشته به جانشینی پدر همسر خویش انتخاب شود و مسند تصوف را در اردبیل گسترش دهد.

شیخ صفی الدین اردبیلی بنیانگذار معنوی حکومت صفویان است. بنابر آنچه که منابع ذکر کرده‌اند، نام اصلی شیخ صفی سید اسحاق است و لقب شیخ صفی را، شیخ زاهد گیلانی به وی داده است.  بنابر آنچه که مولف کتاب صفوه‌الصفا و دیگر مورخان آن دوره، نوشته اند، مریدانی مخلص، گروه گروه برای دیدار پیر طریقت،  به اردبیل سرازیر می‌شدند،  و اکنون هم آرامگاه شیخ صفی و برخی از افراد خاندان وی در اردبیل، در باغی مصفا از مراکز تاریخی مهم استان است.

از نکته‌هایی که درباره کرامات شیخ صفی نوشته اند، صفای باطن، معطوف به خلایق و دستگیری مساکین است که همه نویسندگان درباره شیخ صفی اتفاق نظر دارند. نباید این نکته را از یاد برد که فرزندان شیخ صفی از شخصیت معنوی وی، سود فراوان بردند و شاید یکی از عوامل موفقیت خاندان صفوی، در آذربایجان و بعد‌ها ایران و آناطولی به سبب نفوذ معنوی شیخ صفی، در میان مردم بوده است. نکته قابل توجه و تامل این است که تصوف خاندان صفوی، تصوف رعایت شریعت و ظواهر دین بوده، به همین دلیل، مقبول خاطر مریدان و مردم گردید.  اعتقادات قزلباشان، که بعد‌ها شاخه نظامی خاندان صفویه را تشکیل دادند، نیز نوعی تمایلات صوفیانه  همراه با غلو در باب خاندان اهل بیت عصمت و طهرات بوده است.
تذکر این نکته مناسب است که از اواسط حکومت شاه طهماسب اول صفوی، مبارزه با صوفیه و تصوف و تمایلات صوفی گرایانه شروع گردید و به تناوب، این جریان در دوره سلاطین صفوی ادامه داشت.

برچسب ها: عرفان اسلامی شیعه شیخ صفی الدین اردبیلی
ارسال نظر
آخرین اخبار