۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
تعداد بازدید: ۹۴۵۸۱
روسیه و شخص پوتین با سفر به ایران سعی دارد یک بازی چند سر باخت و بن بست تمام عیار را با باز نمودن پای ایران در جنگ اوکراین برای کشورمان رقم بزند، و از ان سو روسیه همچنان خود را طلبکار نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۸۹۰۹

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: آقای افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان، معاون و رئیس اداره اول مشترک المنافع وزارت خارجه، کاردار ایران در اوکراین و تحلیگر ارشد مساُئل روسیه طی مصاحبه ایی هدف پوتین از حضور در تهران را درگیر نمودن ایران در جنگ اوکراین عنوان نموده است که به خلاصه ان مصاحبه می‌پردازیم.

روسیه به عنوان قدرت دوم نظامی جهان، نیازی به پهپاد‌های ایران ندارد، اما چرا این درخواست را برای دریافت سلاح از ایران دارد؟
زیرا این مسئله از ابعاد مختلف برای روس‌ها منافع جدی در پی خواهد داشت.
در راستای این اقدام، نخست هزینه‌های جنگ اوکراین و اثار مخرب تداوم این جنگ برای روس‌ها کاهش خواهد یافت.
این هزینه لزوما لجستیکی و نظامی نیست، زیرا پهپاد‌های ایرانی توان کاهش هزینه‌های روسیه را در جنگ اوکراین ندارد.
اینجا تمرکز روی کلید واژه هزینه، صرفا هزینه سیاسی و دیپلماتیک این جنگ برای روس‌ها است، با کشاندن پای دیگر کشور‌ها به جنگ اوکراین هزینه‌های ان بین کشور‌ها تقسیم می‌شود، بنابراین روسیه با هدف تقسیم نمودن هزینه‌ها با ایران سعی دارد با مطرح نمودن دریافت پهپاد از ما پای ایران را هم به جنگ با اوکراین باز کند، ان هم در شرایطی که کشور‌هایی مانند چین و هندوستان با (((هوشمندی دیپلماتیک و سیاسی))) از درگیر شدن در جنگ اوکراین و حمایت از روسیه به شکل جدی، مستقیم و اشکار خودداری نموده اند و حتی در مقاطعی تحریم‌های غرب علیه روسیه را به واسطه وقوع این جنگ اجرایی نموده اند.
منفعت دیگر روس‌ها از درگیر نمودن ایران، به احیای برجام بازمی گردد، اگر به هر دلیلی روسیه بتواند و موفق شود که ایران را در جنگ اوکراین درگیر نماید خودبخود گسل سیاسی و دیپلماتیک تهران با اروپا و بخصوص واشنگتن تشدید می‌یابد، و این مهم بی شک می‌تواند مذاکرات احیای برجام را تحت الشعاع قرار دهد، (((کمااینکه تا کنون جنگ اوکراین عملا احیای برجام و لغو تحریم‌ها را به گروگان روس‌ها دراورده است)))، زیرا این مهم یکی از خواسته‌های مهم روس‌ها است، مسئله دیگر به تحولات حوزه انرژی بازمی گردد، بعد از وقوع جنگ، اکنون یکی از اهرم‌های فشار روسیه و شخص پوتین بر اروپا و ایالات متحده، مسئله انرژی روسیه است، اخیرا مسکو قطع صادرات انرژی به اروپا را در دستور کار قرار داده است، لذا پاییز و زمستان سردی برای قاره سبز انتظار می‌رود. از این منظر روسیه سعی دارد نیاز وافر غرب به تولید و صادرات انرژی بخصوص در خاورمیانه و احیای ظرفیت ایران را به حاشیه بکشاند.
روسیه و شخص پوتین با سفر به ایران سعی دارد یک بازی چند سر باخت و بن بست تمام عیار را با باز نمودن پای ایران در جنگ اوکراین برای کشورمان رقم بزند، و از ان سو روسیه همچنان خود را طلبکار نشان می‌دهد.
این اوج وقاحت و بی شرمی روس‌ها است که سفیر روسیه در خاک ما و با وجود همه همکاری‌ها، همراهی‌ها و حمایت‌ها باز هم ایران را بدهکار بداند.
با این تفاسیر متاسفانه ما شاهد سکوت معنا دار مقامات ایران در برابر زیاده خواهی و بازی مکارانه روس‌ها هستیم، (((برای توسعه وارتقا ء کشور این سیاست خارجی و این میزان (((وابستگی وسرسپردگی به روسیه نمی‌تواند اثرگذار باشد.)))
با یک سیاست خارجی فشل، ناکارامد و منفعل نهایتا به جایی رسیده ایم که حتی با وجود میزبانی نشست سران استانه در تهران می‌توانیم توسط روسیه و ترکیه دور بخوریم و در خاک خودمان به یک شکست خورده بدل شویم.

برچسب ها: جنگ اوکراین و روسیه سفیر ایران در روسیه ایران و روسیه روسیه ولادیمیر پوتین نشست آستانه
ارسال نظر
آخرین اخبار