۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
تعداد بازدید: ۱۶۲۵۲۵
وزیر دفاع انگلیس طی مصاحبه‌ای با روزنامه ساندی تایمز هشدار داد: ما در خطر خواب‌گردی در یک دوره‌ای هستیم که به استبداد‌های دیکتاتوری اجازه می‌دهیم تا فراتر از حد پیش بروند و این واقعا خطرناک است. تقریبا قیمتی وجود ندارد که مایل نباشیم امروز آن را بپردازیم تا از وقوع خطرات آن در فردا جلوگیری کنیم.
کد خبر: ۹۴۰۱

بورل: اتحادیه اروپا تمام توان خود را بسیج نکند روسیه اوکراین را شکست خواهد داد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، ششصد و پنجاه و هشت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 آمادگی پوتین برای اعلام آتش بس در اوکراین

بورل: روسیه قدرت بزرگی است؛ تعلل اروپا یعنی شکست اوکراین

۱۴۰۲/۱۰/۰۳ - ۲۳:۱۷
 

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه روسیه قدرتی بزرگ در جهان است، گفت اگر اروپا به خود نجنبد اوکراین در جنگ شکست می‌خورد.

 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیروز (یکشنبه) گفت که اگر اتحادیه اروپا مسیر کنونی خود را تغییر نداده و تمام توان خود را بسیج نکند، روسیه در جنگ اوکراین را شکست خواهد داد.

او گفت: اگر ما به‌سرعت تغییر مسیر نداده و تمام توان خود را به کار نگیریم، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند در جنگ اوکراین پیروز شود.

بورل در گفت‌وگو با روزنامه گاردین اظهار کرد که روسیه یک «قدرت بزرگ» است و دموکراسی اروپا را تهدید می‌کند.

او گفت: مهم این است که ما چه می‌توانیم برای جلوگیری از پیروزی روسیه انجام دهیم. آیا واقعاً آماده‌ایم تا همه کاری انجام دهیم؟ این سوالی است که باید از خود بپرسیم.

لندن: هیچ قیمتی برای حمایت از اوکراین در برابر روسیه بالا نیست
۱۴۰۲/۱۰/۰۳ - ۲۲:۴۳
 

وزیر دفاع انگلیس هشدار داد جهان در حال «خواب‌گردی» در دوره استبدادی است و غرب نمی‌تواند هزینه شکست در جنگ اوکراین را بپردازد.

 هم‌زمان با تداوم جنگ اوکراین و کاهش کمک‌های بین‌المللی به این کشور جنگ‌زده، «گرنت شاپس» وزیر دفاع انگلیس نسبت به «پیامدهای سهمگین» در صورت پیروزی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد.

او طی مصاحبه‌ای با روزنامه ساندی تایمز عنوان کرد: ما در خطر خواب‌گردی در یک دوره‌ای هستیم که به استبدادهای دیکتاتوری اجازه می‌دهیم تا فراتر از حد پیش بروند و این واقعا خطرناک است. تقریبا قیمتی وجود ندارد که مایل نباشیم امروز آن را بپردازیم تا از وقوع خطرات آن در فردا جلوگیری کنیم.

وزیر دفاع انگلیس مخارج و هزینه‌های دفاعی در سراسر غرب به خصوص در بریتانیا را جهت مبارزه با روسیه «ناکافی» خواند و گفت: بریتانیا شاید در هزینه‌های دفاعی خود فراتر برود و غرب نیز اقدام مشابهی را باید انجام دهد. متاسفانه جهان باید متوجه شود که شما نمی‌توانید با این بودجه‌های دفاعی پسا جنگ سرد پیش بروید. کشورهای زیادی حتی کشورهای عضو گروه ۷ هستند که ۱ الی ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف هزینه‌های دفاعی می‌کنند. ما نمی‌توانیم رفاه و شکوفایی خود را با نادیده گرفتن نیازمندی‌های دفاعی خود تضمین کنیم.

طبق گزارش مجلس عوام بریتانیا، این کشور پس از ایالات متحده آمریکا، دومین حامی اوکراین بوده و به تخصیص ۴.۶ میلیارد پوند کمک‌های نظامی از زمان شروع عملیات روسیه در اوکراین متعهد شده است.

شاپس همچنین با اشاره به این کمک‌ها تصریح کرد: ما باید با بصیرت نسبت به این کمک‌ها نگاه کنیم. ارائه کمک‌ها به اوکراین نوعی کار خیر محسوب نمی‌شود. می‌دانم که اغلب پیشکش نامیده می‌شود اما در واقع به نفع خودمان نیز است.

وی در ادامه مجددا به پیروزی احتمالی رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد و گفت: اگر ما به پوتین اجازه دهیم که با تداوم این جنگ و خسته نمودن دیگران پیروز شود، با پیامدهایی مواجه خواهیم شد؛ پیامدهایی که برای اروپا، بریتانیا و کل جهان به شدت سهمگین خواهند بود. به این خاطر می‌گویم زیرا می‌دانیم چه اتفاقی رخ می‌دهد هنگامی که دیکتاتورها در سراسر اروپا رژه بروند. می‌دانیم چه اتفاقی رخ می‌دهد هنگامی که دیگران به چنین نقطه ضعفی نگاهی بیندازند و این می‌تواند پیامدهایی در منطقه هند-آرام یا جای دیگر داشته باشد. بنابراین، ما به معنای واقعی کلمه نمی‌توانیم عدم پیروزی در این جنگ را مشاهده کنیم.

در حال حاضر، دو مشکل اساسی برای کمک‌های ارسالی به اوکراین وجود داد. اوایل ماه جاری میلادی، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان بسته کمکی اتحادیه اروپا به کی‌یف را وتو کرد و مانع دیگر جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده است که از تصویب کمک‌های اضافی به اوکراین جلوگیری می‌کنند زیرا معتقدند که این هزینه‌ها می‌تواند برای مصارف داخلی خرج شوند.

وزیر دفاع انگلیس ضمن هشدار به ویکتور اوربان مبنی بر آنکه روابط نزدیک بوداپست با مسکو می‌تواند «نتایج معکوس» داشته باشد، گفت: فکر می‌کردم برای اکثر کشورهای اروپایی به خصوص کشورهای شرق اروپا، این موضوع کاملا بدیهی باشد که اگر اجازه دهید به یکی از همسایه‌های شما حمله شود، خود را در معرض خطر قرار داده و مثل کشورهای اروپایی شرقی شوروی سریعا به یک دولت دست‌نشانده تبدیل می‌شوید.

گرنت شاپس با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات الحاق اوکراین به این اتحادیه عنوان کرد: فکر می‌کنم این خوب است که اتحادیه اروپا راهی پیدا کرده است. می‌دانم که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شدیدا به آن اعتقاد دارد اما ظاهرا این اقدام سالها طول می‌کشد و بنابراین حمایت مستقیم بسیار مهم است.

وزیر دفاع انگلیس در قسمت دیگری از مصاحبه‌اش نسبت به حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و وضعیت «وخیم» در خلیج عدن زنگ خطر را به صدا در آورد و گفت: بریتانیا به این مسیر حیاتی دریایی اجازه نخواهد داد تا به منطقه ورود ممنوع تبدیل شود.

وی افزود: وضعیت همچنان جدی است و در طول جنگ غزه بدتر شده است. ارتش یمن از موشک‌های بالستیک و سیستم‌های هوایی بدون‌سرنشین برای هدف‌گیری ناوها و کشتی‌های تجاری استفاده می‌کند و در عین حال افراد مسلح از طریق هلیکوپترها وارد کشتی‌ها می‌شوند.

شاپس در پایان با اشاره به حملات ارتش یمن خاطرنشان کرد: ما به حفاظت از منافع خود متعهد هستیم. ما شاهد اختلال‌هایی بوده‌ایم که توسط حملات ایجاد شده‌اند. ما به هیچ مسیر دریایی اجازه نمی‌دهیم که به منطقه ورود ممنوع تبدیل شود. اما از این بیشتر، باید جهانی امن را ترویج دهیم. موجی از حملات غیرقانونی، تهدید مستقیمی علیه امنیت دریایی و تجارت بین‌المللی محسوب می‌شود. نظم جهانی مبتنی بر قوانین به این معنی است که ما باید به دفع این حملات برای محافظت از جریان آزاد تجارت جهانی متعهد بمانیم و من مصمم هستم که بریتانیا یک بازیگر اصلی در این زمینه باقی خواهد ماند.

تایمز: پیروزی اوکراین در جنگ نامحتمل است
۱۴۰۲/۱۰/۰۳ - ۲۰:۳۱
 

روزنامه «تایمز» در رابطه با تحولات جنگ اوکراین و روسیه گزارش داد که با کم‌رنگ‌شدن امید اوکراین برای پیروزی، این کشور در سال میلادی آینده باید بر حفظ قلمرو کنونی خود تمرکز کرده و به بروز بی‌ثباتی سیاسی در روسیه امید داشته باشد!

 روزنامه تایمز انگلیس در این گزارش نوشت: از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گرفته تا فرماندهان ارتش و حتی مردم این کشور، هیچ‌کس نمی‌داند که جنگ با روسیه چند سال طول خواهد کشد.

«رومان کوستنکو»، عضو کمیته امنیت ملی پارلمان اوکراین و یکی از فرماندهان ارتش این کشور به تایمز گفت: در حال حاضر پیروزی ما بسیار نامحتمل است. این جنگ ممکن است سال‌ها طول بکشد. روس‌ها منابعش را دارند و مردم روسیه نیز با آن کنار می‌آیند.

به گزارش تایمز، فضای حاکم بر نیروهای مسلح اوکراین نسبت به سال گذشته تفاوت بسیاری دارد؛ اما هم‌زمان با وضعیت نامطلوب روحیه و توان نظامی ارتش این کشور، در روسیه اوضاع به گونه‌ای دیگر است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جایگاهش را در قدرت تثبیت کرده و با عزمی قوی آماده جنگی طولانی شده است. مسکو تولید تسلیحاتی را افزایش داده و عملکرد موفقیت‌آمیزی در جذب سربازان تازه‌نفس برای جنگ داشته است.

«اسویاتوسلاو یوراش»، عضو ۲۷ ساله پارلمان اوکراین به تایمز گفت: ما باید به شرایط ایده‌آل امید داشته باشیم، اما خود را برای بدترین آن‌ها آماده کنیم. وضعیت خطوط مقدم، تعداد تلفات، نبردها، این‌ها همه نشان می‌دهند که درگیر یک جنگ طولانی هستیم.

اوکراین که نتوانست در ضدحمله تابستانه خود دستاورد چشمگیری داشته باشد، حال با حمله روسیه مواجه شده است. ژنرال‌های اوکراینی در روزهای اخیر شاهد عملیات‌های تهاجمی روسیه در شرق اوکراین بوده‌اند؛ در حالی که نیروهای اوکراینی از کمبود مهمات توپخانه رنج می‌برند. این روزنامه انگلیسی به نقل از عضو پارلمان اوکراین نوشت: نمی‌توانیم پاسخ تمامی حملات روسیه را بدهیم. این واقعاً دردناک است.

تعداد تلفات اوکراین در جنگ تا حدی بالاست که کی‌یف دیگر تلاشی برای پنهان کردن آن نمی‌کند. یک سرباز اوکراینی که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با تایمز اظهار کرد که دیگر به سربازان تازه‌وارد نام مستعار نمی‌دهد، زیرا می‌داند که آن‌ها زیاد دوام نخواهند آورد.

«میخائیلو پودولیاک»، یکی از مشاوران ارشد زلنسکی به تایمز گفت که اگر کشورهای غربی در حمایت از اوکراین سریع‌تر عمل می‌کردند، آینده جنگ برای کی‌یف روشن‌تر بود. او گفت: وقتی قرار است ظرف مدت یک ماه میزان مشخصی از یک سلاح را دریافت کنید، اما این امر هشت ماه طول می‌کشد، خوب در آن هشت ماه عملاً چیزی در اختیار ندارید!

مشاور ارشد زلنسکی با بیان اینکه پیروزی روسیه در این جنگ موجب «تحقیر» ایالات متحده خواهد شد، از مخالفت کنگره آمریکا با تصویب بودجه مضاعف برای اوکراین انتقاد کرد. او گفت: اگر به راهکاری دست پیدا نکنند، کشور ما به‌کلی مقابل چشمانشان تکه‌تکه خواهد شد. آن روز اشک می‌ریزید و می‌گویید که «دلم برای اوکراینی‌ها که دیگر کشوری برای خود ندارند، می‌سوزد... بیایید به یادشان یک کنسرت برگزار کنیم!» خیلی هم بشردوستانه!

در حال حاضر دو مسئله کلیدی، کمک‌های ارسالی به اوکراین را با مشکل بزرگی مواجه کرده است. مشکل نخست این است که جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده با ارسال کمک‌های مضاعف به اوکراین مخالف هستند. آن‌ها علاوه بر یادآوری این نکته که مسائل داخلی آمریکا باید در اولویت قرار داشته باشد، می‌گویند که کاخ سفید باید یک استراتژی ملموس و شفاف ارائه دهد که ارسال بودجه مضاعف به اوکراین را توجیه کند؛ راهبردی که مشخصاً نشان دهد تخصیص بودجه مضاعف به کی‌یف می‌تواند به پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه ختم شود.

علاوه بر این، مجارستان نیز با وتو کردن بودجه ۵۰ میلیارد دلاری اتحادیه اروپا برای اوکراین، به مشکلات کی‌یف اضافه کرده است. «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان که نزدیک‌ترین چهره اتحادیه اروپا به پوتین است، اخیراً در فضای مجازی از وتو کردن لایحه‌ای با هدف تخصیص بودجه مضاعف برای اوکراین خبر داد.

بروکسل میلیاردها یورو از بودجه‌های اتحادیه اروپا برای مجارستان را به بهانه نگرانی نسبت به حاکمیت قانون در بوداپست مسدود کرده است. منتقدان اوربان بر این باورند که او سعی دارد با استفاده از مسئله جنگ اوکراین، بودجه‌های مسدود شده کشور خود را آزاد کند.

بااین‌وجود، رومان کوستنکو که از اعضای کمیته امنیت ملی پارلمان اوکراین است، اذعان داشت که کشورش حتی با دریافت کمک‌های نظامی غرب نیز نمی‌تواند کاری از پیش برده و نمی‌تواند نظامیان روسیه را از مواضع مستحکم دفاعی خود عقب براند.

او به تایمز گفت: فکر نمی‌کنم هیچ سلاحی وجود داشته باشد که امروز بتواند تاثیر شگرفی بر نتیجه جنگ بگذارد. موشک‌های «اتکمز» نمی‌توانند ورق را برگردانند. جنگنده‌ها هم همین‌طور. جنگنده فقط می‌تواند ما را در وضعیت برابر با روسیه قرار دهد. گفته‌اند که قرار است جنگنده اف-۱۶ به ما بدهند؛ اما اف-۱۶ ساخت دهه ۷۰ آمریکاست و روسیه صدها فروند از جدیدترین نسخه‌های جنگنده‌های نسل چهار را در اختیار دارد. نمی‌فهمم چه کسی گفته که ما می‌توانیم با چند فروند اف-۱۶، روسیه را شکست دهیم!

این عضو پارلمان اوکراین همچنین در گفت‌وگو با تایمز گفت هدف واقع‌گرایانه کی‌یف در سال میلادی آینده باید این باشد که بخش بیشتری از قلمرو خود را به روسیه واگذار نکرده و تا جایی که امکان دارد، نیروهای زمینی و دریایی روسیه را هدف حمله قرار دهد.

او ادامه داد: ما نمی‌توانیم با روسیه مانند خودش بجنگیم، مانند روس‌ها حمله کنیم، مانند روس‌ها تلفات بدهیم یا مانند آن‌ها نیرو جذب کنیم. باید به دنبال راهی باشیم که در آن تلفات ما یک‌دهم نیروهای روسیه باشد. این تنها فرصت ماست، زیرا از نظر آماری نیروهای ما زودتر از روس‌ها تمام خواهند شد.

زلنسکی در نشست خبری سالانه خود در هفته گذشته گفت که فرمان بسیج ۵۰۰ هزار سرباز جدید را صادر کرده است. در روزهای نخست جنگ اوکراین، مردم این کشور در مقابل دفاتر سربازگیری صف کشیده و خواستار پیوستن به ارتش بودند؛ اما امروز بیشتر این داوطلب‌ها کشته، مجروح یا خسته شده‌اند. اوکراین در تأمین نیروی انسانی برای ادامه جنگ با مشکل مواجه است.

روزنامه تایمز در انتهای مقاله خود تنها گزینه روی میز برای پیروزی اوکراین را این دانست که دولت روسیه دچار بی‌ثباتی شده و مردم روسیه از درون به مبارزه با حکومت خود برخیزند!

«اسویاتوسلاو یوراش»، عضو ۲۷ ساله پارلمان اوکراین در این باره گفت: وقتی تاریخ روسیه را می‌خوانید، نخستین چیزی که یاد می‌گیرید این است که بی‌ثباتی در روسیه ناممکن نیست. مسکو هم می‌تواند تصرف شود. نه لزوماً به دست نیروهای مسلح ما؛ بلکه به دست خود روس‌ها. این امر مسبوق به سابقه است.

رسانه آلمانی: ترس از حمله روسیه، در ناتو رو به افزایش است
۱۴۰۲/۱۰/۰۳ - ۲۰:۳۰
 

نشریه آلمانی «بیلد» به نقل از یک منبع اطلاعاتی اروپایی گزارش داد که اعضای ناتو بیم آن دارند که روسیه زمستان ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به اروپا حمله کند.

 یک سرویس مخفی اروپایی سناریویی دراماتیک در ارتباط با خلاء قدرت در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تشدید آسیب‌پذیری بالقوه اروپا در نوامبر ۲۰۲۴ تا ژانویه ۲۰۲۵ که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا روی کار می‌آید، ترسیم کرده است، به عبارتی از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا.

طی روزهای گذشته بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هشدار داد: «حدود ۵ تا ۸ سال فرصت داریم که در نیروهای مسلح، در صنعت و جامعه عقب‌ماندگی را جبران کنیم.»

ظاهرا پیستوریوس انتظار حمله احتمالی روسیه در کمتر از یک دهه آینده به این کشور را دارد. دیگران اما خطر را در آینده‌ای نزدیک‌تر می‌بینند. با این حال، حتی در داخل ناتو نیز ارزیابی‌ها متفاوت است. سوال اصلی این است که روسیه چقدر سریع خسارت‌ها و کسری‌های خود از جنگ اوکراین را بازیابی می‌کند.

یاک سیویرا ، رئیس دفتر امنیت ملی لهستان در ابتدای دسامبر گفت: «کشورهای ناتو در جناح شرقی باید یک چارچوب زمانی سه ساله را برای آماده شدن برای رویارویی انتخاب کنند. در این مدت، باید پتانسیلی در جناح شرقی ایجاد شود که بازدارنده آشکاری از تهاجم باشد.»

این به این معناست که لهستان اعتقاد دارد روسیه تقریبا دو برابر سریع‌تر از آنچه وزیر دفاع آلمان فرض می‌کند، دوباره سرپا خواهد شد.

یک سرویس مخفی اروپایی به ارزیابی چشمگیرتری رسیده است؛ ممکن است روسیه حین دوره گذار سه ماهه در آمریکا که از نوامبر ۲۰۲۴ تا ژانویه ۲۰۲۵ است، دوباره به اروپا حمله کند.

یک منبع آشنا به این موضوع، در گفت‌وگو با نشریه آلمانی بیلد مدعی شد که روسیه دقیقاً در لحظه‌ای که به نظر می‌رسد ایالات متحده «بی رهبر» است، ممکن است حمله کند و بنابراین آمریکا با تأخیر می‌تواند به کمک کشورهای اروپایی بیاید؛ به طور خاص، دورانی بین حذف احتمالی جو بایدن در نوامبر ۲۰۲۴ و تصدی پست جانشین احتمالی او در ژانویه ۲۰۲۵.

به گفته این منبع، احتمال حمله روسیه به اروپا، در صورت روی کار آمدن دونالد ترامپ بیشتر است. طبق گفته این مقام اطلاعاتی، روس‌ها امیدوارند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، کاخ سفید را پس بگیرد. در زمان او هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد.

ترامپ اخیراً علیه کمک بیشتر به اوکراین صحبت کرد. او قبل و در دوران ریاست جمهوری خود از نزدیکان پوتین به حساب می‌آمد. همچنین ادعا شده کرملین تلاش کرده تا بر انتخابات آمریکا به نفع ترامپ تاثیر بگذارد.

آرویداس آنوشاوسکاس، وزیر دفاع لیتوانی که به مناسبت استقرار سربازان آلمانی در لیتوانی با بوریس پستوریوس دیدار کرد، گفت: «ارتش روسیه در حال حاضر در اوکراین بسته است. وقتی در آنجا برنده شد، روی اروپا تمرکز می‌کند. این بدان معناست که اگر شکست نظامی روسیه در اوکراین را تضمین کنیم، خطر حمله به ناتو به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. مهم نیست چه پنجره زمانی‌ای واقع‌بینانه است. سه، هشت یا ۱۰ سال. مهم است که برای حمله روسیه فورا آماده شویم.»

پیشروی گسترده ارتش روسیه در دو شهر راهبردی اوکراین
۱۴۰۲/۱۰/۰۳ - ۲۰:۲۵
 

روزنامه انگلیسی دیلی اکسپرس در گزارشی از پیشروی گسترده نیروهای روسیه در اطراف شهرهای باخموت و آودیوکا اوکراین خبر داد.

 در گزارش روزنامه دیلی اکسپرس آمده است: در حالیکه در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از آنکه ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را به خودکامگی متهم کرد، اختلافات میان رهبران سیاسی و نظامی این کشور بالا گرفته و حتی در مواردی منجر به برخورد علنی زلنسکی با برخی از شخصیت‌های نظامی اوکراین شده و همین اختلافات میان مقامات سیاسی و نظامی باعث ایجاد نگرانی در افکار عمومی اوکراین شده است.

این گزارش می‌افزاید: این در حالی است که تداوم ارسال کافی کمک‌های کشورهای غربی به کی‌یف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و از هم اکنون نیز نظامیان این کشور با کمبود مهمات دست و پنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر روسیه که می‌داند ارتش اوکراین در حال حاضر با کمبود مهمات و سایر منابع مواجه شده است، دست به انتقال و استقرار هزاران نیروی تازه نفس در محورهای استراتژیک خط مقدم جنگ زده است، مناطقی که تصرف آنها از سوی هر یک از طرفین درگیر در این مناقشه از نظر جنگ روانی نیز موفقیت عظیمی محسوب خواهد شد.

در این گزارش آمده است: اکنون همه این مسائل دست به دست هم داده تا شاهد باشیم که در حالی که نظامیان اوکراین در آشفتگی و سردرگمی بسر می‌برند، نیروهای روسی در اطراف شهرهای باخموت و آودیوکا اقدام به پیشروی‌های گسترده‌ای کرده‌اند.

ویکتور موژنکو رئیس سابق ستاد کل ارتش اوکراین در اوایل ماه جاری هشدار داد که اوکراین نیاز به توقف در جنگ دارد.

وی با بیان اینکه نظامیان کی‌یف نمی‌توانند به هیچ کجا پیشروی کنند، تاکید کرد: هر آنچه اتفاق می‌افتد در مقیاسی بسیار کوچک است که به وضوح نه به پیروزی و نه به آزادی سرزمین‌های اشغال شده اوکراین منجر نخواهد شد.

در همین حال یکی از فرماندهان ارشد توپخانه اوکراین مستقر در نزدیکی باخموت، گفت: نیروهای روسی در نزدیکی شهر در حال پیشروی هستند و همین امر در آودیوکا نیز صادق است.

یوری نیکولوف رئیس پروژه رسانه‌ای تحقیقی «ناشی هروشی» نیز پیشتر به ایندیپندنت کی‌یف، گفت: اختلافات بین زلنسکی و والری زالوژنی فرمانده کل ارتش اوکراین نشان دهنده نبردی است که در جریان است اما در این نبرد نه با نیروهای روسیه بلکه در حال جنگ با یکدیگر هستند و متاسفانه تاثیرات منفی این جنگ داخلی را در پشتیبانی از نیروهای اوکراین در نبرد با نظامیان روسیه نیز شاهد هستیم.

نیکولوف با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم مقامات ارشد اوکراین به تازگی متوجه آشفتگی‌هایی شده‌اند که نه فقط نظامیان این کشور بلکه کل اوکراین را تحت تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه دیر متوجه این آشفتگی‌ها شده‌اند و اگرچه دیر متوجه شدن بهتر از هرگز متوجه نشدن است اما این دیرفهمی، نتایج خوبی در پی نخواهد داشت.

 

 

 آمادگی پوتین برای اعلام آتش بس در اوکراین

 

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد، رئیس جمهور روسیه دست کم از ماه سپتامبر تاکنون از طریق چند واسطه پیام داده که آماده توافق بر سر آتش‌بس برای جنگ اوکراین از جمله با متوقف شدن درگیری‌ها در محل خط تماس فعلی در این کشور است.

نیویورک تایمز این اطلاعات را از دو مقام روسی ارشد سابق نزدیک به کرملین و چند مقام آمریکایی و خارجی منتشر کرد.

منابع مورد استناد نیویورک تایمز گفتند، مقام‌های آمریکایی بر این باورند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک سال قبل در پاییز سال ۲۰۲۲ تلاشهایی برای حصول آتش‌بس برای جنگ اوکراین انجام داده بود. این منابع مدعی شدند، این خواسته پوتین که قبلا علنی نشد بعد از آن مطرح شد که اوکراین نیروهای روسیه را در حوزه شمال شرق شکست داد. آنها در ادامه ادعا کردند، پوتین در آن زمان رضایت خود را از اراضی که روسیه تصرف کرده بود نشان داده و گفته بود که برای یک آتش‌بس آمادگی دارد.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین اخیرا به دنبال شکست ضد حمله ارتش اوکراین و تضعیف پشتیبانی غربی‌ها از کی‌یف گفت، اهداف جنگی روسیه در اوکراین تغییر پیدا نکرده‌اند. او روز سه شنبه گذشته در سخنرانی برای گروهی از ژنرالهای ارتش روسیه اظهار کرد، اوکراین به حدی درمانده شده که سربازان روسیه «هر آنچه ما بخواهیم انجام می‌دهند.»

پوتین وعده داد: «ما چیزی که متعلق به ما است را تسلیم نخواهیم کرد. اگر آنها می‌خواهند مذاکره کنند بگذارید بیایند مذاکره کنند.»

نیویورک تایمز ادعا کرد، پوتین اخیرا با استفاده از دیپلماسی از طریق درهای پشتی این پیام متفاوت را داده که برای توافق کردن آمادگی دارد.

طبق این گزارش پوتین به طور خصوصی از این موضوع صحبت کرده که مایل است در قبال جنگ اوکراین «اعلام پیروزی کرده و به راه خود ادامه دهد.»

یک مقام ارشد بین‌المللی که پاییز امسال با مقام‌های روسی دیدار داشته، اظهار کرد: «روسها می‌گویند ما آماده‌ایم که بر سر یک آتش‌بس مذاکره داشت باشیم. آنها می‌خواهند بر مواضعی که هم اکنون در میدان جنگ دارند باقی بمانند.»

با این حال چند مقام آمریکایی ادعا کردند، این می‌تواند یک تلاش گمراه کننده از سوی کرملین بوده و بازتاب دهنده تمایل واقعی پوتین برای سازش نیست. همچنین مقام‌های سابق روسی اضافه کردند، ولادیمیر پوتین ممکن است در صورتی که سربازان روسی بار دیگر پیشروی در میدان جنگ کسب کنند نظر خودش را تغییر دهد.

یک مقام ارشد سابق روسی گفت که کرملین دارد تلویحا این پیام را می‌فرستد که پوتین واقعا مایل به متوقف شدن در مواضع کنونی خود است اما نمی‌خواهد حتی یک متر عقب نشینی کند.

به گفته چند مقام سابق و فعلی، پوتین مجموعه‌ای از فاکتورها را که باعث ایجاد یک زمان مطلوب برای رسیدن به توافق صلح می‌شوند در نظر دارد. این فاکتورها عبارتند از: بن بست در میدان جنگ، شکست ضد حمله اوکراین، تضعیف حمایت غربی‌ها از کی‌یف و پرت شدن حواس‌ها از جنگ روسیه و اوکراین به دلیل وضعیت در نوار غزه.

پوتین در سخنرانی‌های علنی خود تاکید داشته که با غرب که می‌خواهد «تمدن هزار ساله روسیه» را از بین ببرد، در تقابل است.

طبق این گزارش چند مقام آمریکایی گفتند تغییری را در موضع ولادیمیر پوتین مشاهده کرده‌ و مدعی شدند که رئیس جمهور روسیه دیگر کناره گیری دولت زلنسکی را درخواست نمی‌کند. آنها ادعا کردند آتش‌بسی که پوتین پیشنهاد داده باعث حفظ حاکمیت اوکراین با پایتختی کی‌یف می‌شود اما منجر به کنترل شدن حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین توسط روسیه خواهد شد.

منابع آمریکایی اضافه کردند در حالی که ولادیمیر پوتین موافقتش با یک چنین توافقی را مطرح ساخته اما همچنین در انتظار یک پیشنهاد ملموس‌تر است.

یکی از موانع احتمالی بر سر راه توافق صلح اوکراین نیز به نوشته این روزنامه غربی، عزم روسیه برای جلوگیری کردن از پیوستن اوکراین به ناتو است. با این وجود یک مقام روسی سابق متذکر شد اختلاف نظرهای طرفها بر سر این مساله دلیلی برای این که پوتین نخواهد برای توافق مذاکره کند، نیست چون انتظار نمی‌رود این ائتلاف، اوکراین را در آینده پیش رو به عضویت بپذیرد.

از سوی دیگر چند مقام ارشد آمریکایی گفتند تردید دارند که یک سیاستمدار ارشد اوکراینی بر سر توافقی که باعث واگذاری این میزان از اراضی اوکراین به روسیه می‌شود، توافق کند.

همچنین بسیاری از متحدان غربی اوکراین نسبت به چشم انداز این آتش‌بس مردد بوده و معتقدند که پوتین در حال تسلیح مجدد نیروهایش برای حملاتی در آینده است.

آمادگی روسیه برای مذاکره برای دستیابی به اهداف خود در اوکراین

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در  پاسخ به خبرنگار روزنامه "نیویورک تایمز" تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آمادگی خود برای انجام مذاکره در خصوص اوکراین، تنها برای دستیابی به اهداف تعیین شده در اوکراین را اعلام کرده است.

 پسکوف در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار اطلاعاتی مبنی بر اینکه گویا پوتین آماده مذاکره برای آتش‌بس در خط تماس فعلی است، گفت که این قبیل تزها "در مفهوم بکار گرفته شده نادرست هستند". او توضیح داد: «رئیس جمهور پوتین واقعا برای مذاکره آماده است و بارها این موضوع را اعلام کرده، ولی فقط برای رسیدن به اهداف تعیین شده عملیات نظامی ویژه و نه صرف نظر کردن از آنها.»

ولادیمیر پوتین هفته گذشته با اشاره به افسانه فرو ریخته درباره آسیب ناپذیری تجهیزات نظامی غربی، تاکید کرد که ارتش اوکراین با وجود کمک‌های غرب متحمل تلفات و خسارات قابل توجهی شده و ذخایر انسانی و تسلیحاتی خود را به هدر داده است.

وزیر دفاع ایتالیا هم خواستار مذاکره فوری درباره اوکراین شد

خبرگزاری ایتالیایی آنسا گزارش داد که گیدو کروستو، وزیر دفاع ایتالیا آشکارا به این نکته اشاره کرده است که زمان آغاز تلاش برای جستجوی راه حلی برای درگیری در اوکراین، از طریق مذاکره فرا رسیده است.

این آژانس به نقل از وزیر دفاع ایتالیا نوشت: «باید مسیری را طی کرد که به راه حل سیاسی (مناقشه اوکراین) منجر شود و اکنون مشخص شده که راه حل نظامی کارآمد نیست.»

کروستو یادآور شد، نیاز به چنین تصمیمی به این دلیل است که اهداف تعیین شده توسط کی‌یف با توجه به ادامه درگیری نظامی تمام عیار در اوکراین که تقریباً دو سال است ادامه دارد، هنوز محقق نشده و این در حالی است که کمک‌های نظامی غرب به این کشور در کل این مدت وجود داشته است. 

رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی نیز روز گذشته یادآور شد که تمام سلاح‌های موجود در جهان به اوکراین کمک نمی‌کند تا روسیه را از لحاظ نظامی شکست دهد. این سیاستمدار تاکید کرد که او به راه حل نظامی برای درگیری کنونی در اوکراین اعتقاد ندارد.

لندن قصد ندارد سطح کمک‌های نظامی به کی‌یف را در سال 2024 کاهش دهد

روزنامه تلگراف شب گذشته شنبه گزارش داد که مقامات لندن در سال 2024 هم به ارائه کمک به کی‌یف ادامه خواهند داد. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در این باره گفت: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم که کدام اقلام از هزینه‌هایمان را می‌توانیم به صورت مبنای چند ساله [کمک به اوکراین] اختصاص دهیم».

علاوه بر این، کامرون با صحبت در مورد حجم برنامه ریزی شده کمک‌های انگلیس به اوکراین، تاکید کرد که سال آینده کی‌یف می تواند حتی روی حمایت‌های بیشتری نسبت به حال حاضر حساب کند.

اشتباه ژاپن در انتقال موشک پاتریوت به آمریکا برای اوکراین 

کارشناسان آمریکایی در مصاحبه با نشریه ژاپنی Nikkei Asia ابراز عقیده کردند که مقامات توکیو نباید موشک‌های ضد هوایی پاتریوت خود را به عنوان کمک غیرمستقیم برای اوکراین به ایالات متحده منتقل می‌کردند. 

الدریج کولبی، معاون وزیر دفاع سابق آمریکا در این باره گفت: «دولت فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در مورد موافقت با اولویت دولت جو بایدن در اروپا، یک اشتباه اساسی مرتکب شد. وی از سیاست مقامات آمریکایی در اوکراین انتقاد کرد. این مقام سابق پنتاگون افزود: واشنگتن تسلیحاتی را به کی‌یف عرضه کرده است که نمی توان آنها را به موقع برای استفاده خود جایگزین کند. اکنون مشخص شده که مجتمع صنایع نظامی آمریکا از حل مشکلات استراتژیک مهم تر منحرف شده است.

جنیفر کاوانا، محقق ارشد مؤسسه بین المللی کارنگی نیز معتقد است که ژاپن با این کار در حال حاضر سیستم موشکی ضد هوایی کافی برای محافظت از فرودگاه‌های نظامی خود را ندارد. او پیش بینی کرد که ارسال موشک‌های پاتریوت با ارزش به ایالات متحده خطرات بسیار بالایی برای طرف ژاپنی دارد و آن را یک "تصمیم کوته فکرانه" از سوی هر دو طرف خواند.

اطمینان روسیه به آژانس درباره عملکرد ایمن نیروگاه زاپاروژیا

هیئت دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اطلاع داد که نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا پرسنل فنی کافی برای اطمینان از عملکرد ایمن را در اختیار دارد.

 در سندی که توسط هیئت روسی منتشر شده، آمده است: دارای تعداد کافی پرسنل فنی برای اطمینان از عملکرد ایمن نیروگاه در حالت کار سرد و گرم و همچنین انجام کارهای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده است و استخدام کارکنان جدید ادامه دارد.

 در این سند همچنین یادآوری شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطلع شده که تشعشعات پس‌زمینه در محوطه تأسیسات نیروگاه و در منطقه‌ای که در آن قرار دارد از استانداردهای تعیین‌شده فراتر نرفته است.

پیش از این، در اوایل دسامبر، آلکسی لیخاچف، مدیر کل شرکت دولتی "راس اتم" و رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رایزنی‌های همه جانبه‌ای در خصوص وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپاروژیا انجام داده و طی آن برنامه ریزی لازم فعالیت نیروگاه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال 2024 انجام شد.

عدم تعادل در مصرف مهمات نیروهای مسلح اوکراینی و توانایی تولید غرب 

مجله آمریکایی دیده بان نظامی (Military Watch) در گزارشی نوشت که نیروهای مسلح اوکراین سریعتر از آنچه کشورهای غربی انتظار داشتند از مهمات تامین شده استفاده می کنند. در این مطلب یادآوری شده: «و تغییر مسیر مهمات آمریکایی به سمت اسرائیل از ابتدای ماه اکتبر که بیشتر آنها قرار بود به اوکراین ارسال شود، فقط وضعیت را بدتر کرده است.»

این نشریه می‌ افزاید، توان تولید کشورهای غربی که به نیروهای مسلح اوکراین کمک نظامی می‌کنند در حال حاضر با مشکلات جدی مواجه است. شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه واحدهای خط مقدم روسیه بسیار مجهزتر از طرف اوکراینی هستند.

 تظاهرات‌ مجدد مردم کی‌یف برای لغو قانون بسیج عمومی

طبق گزارش رسانه‌های اوکراینی، روز شنبه بار دیگر تجمع دیگری از بستگان پرسنل نیروهای مسلح اوکراین در میدان استقلال در مرکز شهر کی‌یف برگزار شد.

بستگان نظامیان اوکراینی مانند هفته‌های گذشته خواستار لغو قانون بسیج برای سربازانی هستند که مدت زیادی است در جبهه نبرد حضور دارند. 

دستگیری مقام وزارت دفاع اوکراین در ارتباط با سرقت 40 میلیون دلاری 

دفتر مطبوعاتی دادستانی کل اوکراین روز شنبه اعلام کرد که دادگاهی یک مقام عالی رتبه وزارت دفاع را در رابطه با پرونده اختلاس 40 میلیون دلاری هنگام خرید مهمات برای ارتش بازداشت کرده است.

بر اساس تحقیقات، این مقام مسئول سازماندهی طرحی برای جابجایی اعتبارات بودجه‌ای در حین تدارکات دولتی شناخته شده است.  وی در دسامبر 2022 در جریان امضای قراردادی برای تامین عمده گلوله از طریق یک واسطه، 1.5 میلیارد گریونا ( حدود 40 میلیون دلار) به شرکت واسط منتقل کرد که 30 درصد بیشتر از هزینه خرید مستقیم است و بدین ترتیب، مبلغ اضافه را سرقت کرده است. یک مقام وزارت دفاع اوکراین در این رابطه گفت که این وزارتخانه در تلاش است پول‌های منتقل شده به کشور ثالث را بازگرداند.

انتقاد دفتر زلنسکی از رفتار مقامات اوکراینی در زمان درگیری نظامی 

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین  شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی و در رابطه با اختلاس کشف شده در وزارت دفاع، بشدت  از این مسئله انتقاد کرد که برخی مقامات کشور همچنان به رشوه خواری و به رخ کشیدن زندگی لوکس خود ادامه می‌دهند، در حالی که اوکراین در درگیری نظامی با وضعیت دشواری روبرو است. 

اوایل همان روز، سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون در این رابطه ابراز عقیده کرد که دوره ریاست جمهوری ولادیمیر زلنسکی به دلیل فساد شدید مقامات دولتی به زودی پایان خواهد یافت. وی افزود که مقامات نظامی به طور فزاینده‌ای از زلنسکی ناراضی بوده و می خواهند به سیاست‌های او پایان دهند.

اوربان: بدتر شدن روابط مجارستان و اوکراین به تقصیر کی‌یف است

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، روز شنبه در یک مصاحبه با یک روزنامه معتبر کشورش، تاکید کرد که بدتر شدن روابط مجارستان و اوکراین تقصیر بوداپست نیست و اقدامات کی‌یف باعث این وضعیت شده است.

وی اشاره کرد که او چندین سال است که روابط بین بوداپست و کی‌یف را تجزیه و تحلیل می‌کند. او معتقد است که نقض حقوق مجارهای ساکن اوکراین تأثیر منفی بر روابط بین دو کشور همسایه داشته است.

اوربان یادآور شد که جامعه مجارستانی هزار سال است که در اوکراین بدون مشکل زندگی میکردند، ولی در سال 2015 اوکراین قانونی را تصویب کرد که حقوق آنها از جمله حقوق فرهنگی، حق بزرگ کردن کودکان به زبان مادری و استفاده از زبان خود در عرصه آموزشی را سلب کرده است. 

به گفته نخست وزیر، برای اینکه روابط بین اوکراین و مجارستان بهبود یابد، کی‌یف باید قوانین مربوط به اقلیت های ملی، زبان و آموزش را تغییر دهد./تابناک.

برچسب ها: عقب نشینی ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی روسیه اوکراین جوزف بورل اتحادیه اروپا ایالات متحده امریکا جنگ اوکراین و روسیه
ارسال نظر
آخرین اخبار