۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
تعداد بازدید: ۱۸۱۵۸۹
همانطور که سفر نه تنها به لحاظ چرخش اقتصادی، بلکه فرصت مناسبی برای کسب آرامش، رشد و خودسازی به شمار می‌رود اما می تواند پیامد‌های مخرب محیط زیستی و داشته باشد؛ این ماجرا پدیده ای است به نام «گردشگری منفی».
کد خبر: ۱۸۹۶۷

۴ میلیون تن زباله میراث گردشگران جهان/ چطور در سفر به طبیعت آسیب نزنیم؟

 سود در برابر مردم و حفاظت از محیط زیست!/چطور در سفر به طبیعت آسیب نزنیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ از یک طرف تابستان و گرمای هوا و از طرف دیگرخطر ویروس کرونا در محیط‌های بسته، بدون شک باعث شده تا مردم بیش از گذشته برای سفر یا پیک نیک و تفریح به مراکز گردشگری شهری، پارک‌ها، بوستان‌ها، جنگل‌ها و مناطق سرسبز بروند. با این حال گردشگری می‌تواند پیامد‌های بد و منفی به همراه داشته باشد. چرا که این محیط زیست و جوامع محلی هستند که بهای گردشگری انبوه را در خانه‌های خود می‌پردازند. به عنوان یک مسافر مسئول و آگاه، مهم است که هنگام انتخاب محل تفریح و پیک نیک خانواده‌تان از تأثیری که بر منطقه می‌گذارید آگاه باشید و سپس به گونه‌ای عمل کنید که کمترین تأثیرات منفی را به همراه داشته باشد.
افزایش زباله در مناطق گردشگری باعث فشار به مدیریت زباله‌های محلی می‌شود و می‌تواند بیشتر جوامع محلی اطراف این فضا‌ها را با مشکلات بهداشتی رو به رو کند و البته در نهایت بر کل سیاره زمین تأثیر منفی بگذارد. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل، گردشگران بیش از ۴ میلیون تن زباله تولید می‌کنند. از آنجایی که بسیاری از کشور‌های متأثر از توریسم بیش از حد در حال توسعه هستند و مدیریت زباله آن‌ها همچنان ضعیف است، تنهای اضافی زباله می‌تواند غیرقابل تحمل باشد یا بسیار بد مدیریت شود. آب نیز یکی از منابع طبیعی است که توسط گردشگران بیش از حد مصرف می‌شود.
سواحل شمال نمونه بارز آسیب رساندن به محیط طبیعی توسط گردشگران است. از زباله‌های پلاستیکی، بطری نوشابه، ظروف غذا گرفته تا فیلتر‌های سفید و قرمز سیگار. با این حال این موضوعی نیست که تنها دامن گیر مناطق گردشگری ایران باشد. بسیاری دیگر از کشور‌ها به خصوص کشور‌های درحال توسعه نیز با این مشکلات در صنعت گردشگری خود روبه رو هستند. با این حال در بسیاری از مناطق آسیب دیده قوانین و مقررات جدیدی برای غلبه بر عواقب بد گردشگری وضع شده است. به عنوان مثال، خلیج بسیار محبوب مایا در ساحل تایلند پس از فیلم «ساحل» در سال ۲۰۰۰ با حضور لئوناردو دی کاپریو به شهرت رسید. تقاضای فزاینده تور‌هایی که به اعماق محیط اطراف ‌می‌روند منجر به آسیب بزرگ مرجانی شد و در نتیجه ساحل را برای بازسازی به مدت ۳ سال در ژوئن ۲۰۱۸ تعطیل کرد. هنگامی که در سال ۲۰۲۲ بازگشایی شد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، با قوانین سختگیرانه جدید باز شد.

۴ میلیون تن زباله میراث گردشگران جهان/ چطور در سفر به طبیعت آسیب نزنیم؟

چگونه مراقب طبیعت باشیم؟

گردشگری فرصت‌های شغلی متعددی را برای افراد محلی ایجاد می‌کند تا درآمد کسب کنند که در برخی موارد می‌تواند به خروج آن‌ها از فقر کمک کند، اقتصاد را تقویت می‌کند، زیرساخت‌های جدید را توسعه می‌دهد و تبادل فرهنگی را فراهم می‌کند. اما مشکل زمانی ظاهر می‌شود که در اغلب اوقات سود در برابر مردم و حفاظت از محیط زیست قرار می‌گیرد.
حس بدی نداشه باشید. شما می‌توانید مسافری مسئولیت‌پذیر و با اخلاق باشید حتی اگر از نقاط شلوغ و مملو از گردشگر بازدید می‌کنید. بنابراین وقتی خانه‌تان را به قصد گردشگری کوتاه مدت یا طولانی‌تر ترک می‌کنید همیشه تمام دستورالعمل‌ها را در مکان‌های طبیعی یا میراثی دنبال کنید. قوانینی که به شما می‌گوید به برخی از‌اشیاء دست نزنید یا کار دیگری انجام ندهید به دلایلی وجود دارد، به احتمال زیاد برای حفظ مکان یا جلوگیری از بدرفتاری با حیوانات یا افراد محلی. سفر آهسته راهی باورنکردنی برای استفاده بیشتر از تجربه و سفر پایدارتر و اخلاقی است. افزایش زباله یکی از عواملی است که گردشگری انبوه با آن همراه است و در بسیاری از کشور‌ها، به ویژه کشور‌هایی که هنوز در حال توسعه هستند، می‌تواند غیرقابل مدیریت شود. آگاهی بیشتر از آنچه مصرف می‌کنید و کاهش ضایعات می‌تواند واقعاً به کاهش اعداد کمک کند. کاهش ضایعات شما می‌تواند به سادگی داشتن یک بطری آب قابل استفاده مجدد با فیلتر، کیسه خرید، سرویس کارد و چنگال یا نی فلزی باشد. علاوه بر این، در خرید سوغاتی‌های فراوان تجدید نظر کنید و به جای آن سوغاتی دست ساز و مفیدی را انتخاب کنید که توسط یک هنرمند محلی ساخته شده است. اقامتگاه‌های بوم گردی یا محل اقامت انرژی‌های تجدیدپذیر را انتخاب کنید اقامت در مکان‌هایی که پایدار هستند به کاهش ردپای کربن شما کمک می‌کند و همچنین استفاده بیش از حد از منابع طبیعی را متوقف می‌کند. 

برچسب ها: صنعت گردشگری ایران شرکت توسعه گردشگری ایران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اتوبوس گردشگری صنعت گردشگری طبیعت حفاظت از محیط زیست سازمان محیط زیست ایران بحران های محیط زیست زباله تفکیک زباله مدیریت پسماند پسماند
ارسال نظر
آخرین اخبار