۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
تعداد بازدید: ۲۷۵۵۹۷
خطوط ساعاتی بعد از درگذشت رئیس سابق دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران بررسی کرد:
ساعاتی پیش رسانه‌ها یک‌صدا از درگذشت دکتر عادل آذر نوشتند. نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و البته رئیس سابق دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران که تالیفات پرشماری در حوزه آمار داشت و در ماه‌های اخیر هم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی- وابسته به نهاد ریاست جمهوری- فعالیت کرده بود...
کد خبر: ۱۹۱۱۰

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ ماجرا از یک عمل ساده جراحی دیسک کمر آغاز شد- که دکتر آذر به خاطر این عمل در بیمارستان خاتم‌الانبیا بستری شده بود. همه چیز هم تا مراحلی خوب پیش رفته و درمان کامل شده بود، اما بعد از این که دکتر عادل آذر از ناحیه کمر تحت عمل جراحی قرار گرفت، در حین ریکاوری دچار عارضه قلبی شده و دار فانی را وداع گفت.
 
 عادل آذر که بود؟
 
درباره دکتر عادل آذر و تالیفاتش- از قبیل «آمار و كاربرد آن در مديريت»، «اخلاق كسب و كار»، «روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت»، «تفکر سیستمی»، «بلاك‌چين و زنجيره تامين: مفاهيم، استراتژي‌ها و كاربردهاي عملي» و «تحليل استراتژي در عصر حاضر»- در همین اندک ساعات بعد از انتشار خبر درگذشت ایشان بسیار نوشته شده است. با این حال شهرت اصلی عادل آذر به عنوان سیاستمداری منعطف و تعاملی بود که با این‌که در انتخابات سال 88 در ستاد انتخاباتی محسن رضایی فعالیت کرده بود، اما در دولت محمود احمدی‌نژاد، حسن روحانی و حالا هم ابراهیم رئیسی در بالاترین سطح کار کرد و هیچ‌گاه آرا و عقاید شخصی‌اش را در بحث‌ اعداد و ارقام و آمار وارد نکرد. اتفاقا به دلیل همین سابقه هم بود که بسیاری از منتقدان سیاست‌های دولتمردان ابراهیم رئیسی امیدوار بودند چهره‌هایی میانه‌رو و منطقی چون آذر بتوانند با حضور در دولت مانع از ماجراجویی‌های سیاستمداران تازه ظهور کرده‌ای شوند که تبعات تصمیم‌گیری‌شان برای مردم و کشور فراتر از حد تصور می‌تواند باشد...
 

آثار

آمار و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری)، کاربرد تحلیل آماری چند متغیره در مدیریت، بودجه ریزی بخش عمومی: مفاهیم و نظریه‌ها، پارادایم‌های مدلسازی و اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و  مدل اجرایی نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در سازمان‌های خدماتی (بانکداری و بیمه) از جمله آثار علمی اوست.

نشان‌ها و جوایز:

استاد نمونه،  دانشگاه تربیت مدرس؛ در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶، استاد راهنمای برگزیده کشور، ۱۳۸۳، پژوهشگر برتر در دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۴ ، دیپلم افتخار، آکادمی ملی نخبگان، ۱۳۸۶، رتبه دوم دانشمندان پرتألیف ایران در حوزه علوم انسانی، توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ۱۳۹۲،  مؤلف برگزیده در اولین نمایشگاه آثار علمی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، ۱۳۹۲ و... از جمله افتخارات عادل آذر است.

عادل آذر که بود و برای جمهوری اسلامی ایران چه کرده بود؟!

عضویت در مجامع علمی:

رئیس هیئت مدیره انجمن علوم مدیریت ایران، ۱۳۹۱–۱۳۹۴، رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت صنعتی ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های مدیریت در ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری، دبیر علمی کنگره بین‌المللی بودجه‌ریزی عملیاتی و  دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی ایران.

فقدان عادل آذر
 
محبوبیت زنده‌یاد آذر در کشور چنان بود که بعد از درگذشتش طیف وسیعی از مسئولین و مدیران کشور فقدان‌ او را ضایعه‌ای بزرگ عنوان کرده و درگذشتش را تسلیت گفتند: ابراهیم رئیسی او را «یک استاد دانشگاه و مدیر پرتلاش و توانمند» نامید که «با انجام فعالیت‌های ارزنده نام و یادی نیک از خود باقی گذاشت». محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز عادل آذر را «خدمتگزاری صدیق و پرتلاش» عنوان کرد که « در سال‌های فعالیتش خدمات شایانی به کشور داشت».
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر مدیران حاکمیت بودند که درگذشت دکتر عادل آذر را تسلیت گفتند. مراسم وداع با این استاد نمونه فردا ساعت ۹ صبح در دانشگاه شهید مدرس برگزار خواهد شد.

 

برچسب ها: عادل آذر درگذشت درگذشت چهره ها
ارسال نظر
آخرین اخبار