۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
تعداد بازدید: ۲۱۶۳۹۳
گفت‌وگوی خطوط با «رحمانی» به مناسبت روز جهانی شیر‌ مادر؛
یک متخصص تغذیه گفت: شیر‌ مادر اولین، بهترین و کامل‌ترین منبع تغذیه برای نوزاد است. این منبع تغذیه شامل پروتئین، ویتامین‌ها، آنتی بادی‌ها و مواد معدنی بی‌شماری است.
کد خبر: ۱۹۲۸۹

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی خطوط؛ «دکتر خدیجه رحمانی» متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص برتری شیر‌ مادر به خطوط گفت: «علت برتری شیر‌مادر نسبت به شیر‌خشک این است که، بیش از هزار نوع پروتئین در شیر‌مادر شناسایی شده است که به رشد تکامل کودک، فعال شدن سیستم ایمنی بدن و تکامل اعصاب در مغز کمک می‌کند.»

شیر‌مادر سلامتی نوزاد را تضمین می‌کند/ کاهش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه شیر‌مادر

رحمانی در مورد ترکیبات شیر‌مادر گفت: «شیر مادر دارای بیش از ۲۰۰ نوع کربوهیدارت کمپلس، بیش از ۴۰ نوع آنزیم، دارای فاکتور‌های رشد، هورمون‌های مختلف، دارای سلول‌های بنیادی، سوماتیک و میلیون‌ها سلول‌های زنده است. به عبارتی شیر‌مادر دارای ترکیبات بیو اکتیو است.»

سلول‌های بنیادی در شیر مادر، از بروز سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

وی در مورد ترکیبات بیواکتیو افزود: «بیواکتیو، ترکیبات زنده فعال است که این نوع ترکیبات به هیچ عنوان در شیر‌خشک وجود ندارد.»

تفاوت شیر‌خشک با شیر‌مادر

این متخصص تغذیه ادامه داد: «شیر‌مادر یک ترکیب زنده و شیر خشک یک ترکیب غیر‌زنده است.»

رحمانی در خصوص جایگزین نداشتن شیر‌مادر، گفت: «در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰، شیر‌خشک را به عنوان شیر جایگزین تبلیغ می‌کردند، اما از دهه ۷۰ به بعد با شناسایی شدن ترکیبات شیر‌مادر، مشخص شد که شیر‌مادر هیچ جایگزینی ندارد.»

شیر‌مادر سلامتی نوزاد را تضمین می‌کند/ کاهش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه شیر‌مادر

مزیت‌های بدن در بزرگسالی با تغذیه شیر‌مادر

وی افزود: «شیر‌مادر باعث رشد و تکامل نوزاد، افزایش ضریب هوشی کودک، مقاومت در برابر سرما‌خوردگی و آنفولانزا و باعث کاهش مواردی از جمله خطر سندروم و مرگ ناگهانی، عفونت گوش میانی، ابتلا به سرطان خون در کودکی و بزرگسالی، خطر دیابت و اگزما، عفونت‌دندان‌ها، خطر چاقی در سال‌های بعد و همچنین با کاهش خطر انسولین و افزایش سطح لپتین همراه است.»

معجزه‌های باورنکردنی شیر‌مادر برای خود مادر

متخصص تغذیه ادامه داد: «شیر‌مادر علاوه بر داشتن مزایا برای کودک، برای مادر نیز مزایایی دارد که باعث بازگشت رحم به اندازه قبل بارداری، کاهش خون‌ریزی‌های بعد زایمان و کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و خطر دیابت می‌شود.»

رحمانی در مورد تغییرات زمانی شیر‌ مادر گفت: «شیر‌ مادر علاوه بر داشتن ترکیبات زنده، دارای تغییرات زمانی است که این تغییرات در شیر خشک دیده نمی‌شود. منظور از تغییرات زمانی این است که، شیر‌مادر در سه روز اول دارای کلستروم یا آغوز می‌باشد که از غنی از آنتی‌بادی‌هاست. همچنین از نظر هورمونی دارای یک‌سری تغییرات در شب است که باعث بهبود خواب نوزاد می‌شود.»

شیر‌مادر سلامتی نوزاد را تضمین می‌کند/ کاهش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه شیر‌مادر

این متخصص در پایان با اشاره به مزایای شیر‌مادر، تاکید کرد: «شیر‌مادر، ارتباط عاطفی و روانی بین مادر و فرزند ایجاد می‌کند که این ارتباط در رشد عاطفی و روانی کودک نیز موثر است. پس حتما مادران با شیر خود، تغذیه کودک را تامین کنند تا علاوه بر رشد ارتباط عاطفی و روانی، سلامت کودکشان تا میان‌سالی تضمین شود.»

برچسب ها: شیر مادر ویتامین شیرخشک تغذیه نوزاد تغذیه سالم
ارسال نظر
آخرین اخبار