۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
تعداد بازدید: ۱۱۲۵۵۱
سخنگوی گمرک گفت: از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه امسال، ۱۵۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار، بین ایران و سایر کشور‌ها تبادل شده که نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد در ارزش افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۹۸۵۷
نویسنده : مجتبی آزادیان

تجارت کالا در دولت سیزدهم ۳۱ درصد رشد کرد / افزایش ۵۸ درصدی تراتزیت کالای خارجی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک در خصوص تجارت غیرنفتی دولت سیزدهم در ۱۱ ماه استقرار دولت جدید اظهار کرد: از زمان استقرار دولت سیزدهم و از اول شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه امسال، ۱۵۱ میلیون و ۴۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بین ایران و سایر کشور‌های جهان تبادل شد که از لحاظ وزنی با رشد چهار درصدی و از لحاظ ارزش با رشد ۳۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه همراه بوده است.

وی افزود: در این مدت ۱۱ ماهه و در مقایسه با مدت مشابه در دولت قبل، ۵ میلیون و ۷۵۲ هزار تن کالا و ۲۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار تجارت بیشتر بین ایران و سایر کشور‌ها رقم خورده است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: حدود ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار سهم صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم از کل تجارت غیرنفتی بود که با ۱۰ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار صادرات بیشتر در مقایسه با مدت مشابه، ۲۷ درصد در ارزش رشد داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات ۱۱ ماهه کشور در دولت سیزدهم توضیح داد: با توجه به سیاست تأمین نیاز‌های ضروری کشور و واردات کالا‌های ضروری از جمله واکسن‌های کرونا، کالا‌های اساسی، نهاده‌های تولید، مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید و با وجود بحران‌های بین‌المللی ۳۸ میلیون و ۵۳۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۳ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار، از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۱ وارد کشور شد که ۱۳ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه بوده که این میزان ۱۸ درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش با رشد همراه بوده است.

لطیفی در خصوص میزان ترانزیت کالا‌های خارجی در دولت سیزدهم تشریح کرد: از زمان استقرار دولت سیزدهم در ۱۱ ماه اخیر، ۱۲ میلیون و ۸۷۵ هزار تن کالای خارجی از مسیر جمهوری اسلامی ایران عبور کرده که در مقایسه با مدت مشابه ۵۸ درصد افزایش داشته است.

برچسب ها: گمرک ایران گمرک سید روح الله لطیفی تجارت کالا ترانزیت کالا
ارسال نظر
آخرین اخبار