۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
تعداد بازدید: ۲۶۷۹۳۸
وارد کنندگان به دلیل تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما و عدم نوسان نرخ ارز در این سامانه به راحتی و با اطمینان خاطر کالای مورد نظر را با ارز نیمایی وارد کردند .
کد خبر: ۴۶۲۳

بی ثباتی نرخ ارز ، بازار را تحت تاثیر قرار نمی دهد

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کالا‌های وارداتی مشمول دریافت ارز نیمایی می‌شوند و فرآیند سامانه نیما به نحوی است که صادرکننده بر اساس قیمت‌های پیشنهادی واردکننده می‌تواند ارز خود را به فروش برساند، در واقع در‌این سامانه واردکنندگان قیمت ارز صادراتی را تعیین میکنند.

این فرآیند کاملاً شفاف بوده و هیچگونه دخالتی در پیشنهاد نرخ یا انتخاب آن وجود ندارد. در واقع سازوکار بازار بر سامانه نیما حاکم است و در این فرآیند، بانک مرکزی از طریق اعمال سقف یا کف قیمتی دخالت نمی‌کند.


لازم به ذکر است که صرافی‌ها یا بانک‌ها به عنوان کارگزاران سامانه نیما ارز‌های سفارش گذاری شده صادرکنندگان را با یک حاشیه سود مشخص برای تأمین نیاز‌های وارداتی به واردکنندگان می‌فروشند.

در فروش ارز به واردکنندگان نیز کارگزاران بازار موظف هستند با توجه به نرخ خریداری و حاشیه سود مشخص اقدام کنند.


البته با توجه به اینکه بانک‌ها و صرافی‌ها ارز را برای واردکنندگان خریداری می‌کنند، بنابراین پیشنهاد‌های نرخ خرید ارز به صادرکنندگان از طرف واردگنندگان به صرافی‌ها و بانک‌ها داده می‌شود و در صورتی که نرخ پیشنهادی صادرکنندگان بیش از نرخ پیشنهادی واردکننده باشد، معامله شکل نخواهد گرفت.

در واقع به صورت خلاصه عامل اصلی تعیین نرخ ارز واردکنندگان هستند.

همین موضوع باعث شده با وجود نوسان شدید قیمتی در بازار آزاد ارز و حتی بازار متشکل ارزی (مبادله اسکناس) شاهد نوسانات قابل توجه در بازار حواله‌جات ارزی نبودیم.

بی ثباتی نرخ ارز ، بازار را تحت تاثیر قرار نمی دهد

ثبات نسبی قیمت تلفن‌های همراه در بازار

کالا‌های وارداتی به عنوان اقلامی که رابطه مستقیم با نرخ ارز دارند، همواره از نوسانات ارز تاثیر می‌پذیرند و با توجه به این که تلفن همراه جزو کالا‌هایی محسوب می‌شود که همواره سهم چشم گیری در سبد واردات کشور داشته است، بدیهی است به دلیل رابطه‌ی مستقیم با ارز، همواره به طور مستقیم از نوسانات نرخ ارز تاثیر پذیرد.


به عنوان یک نمونه ملموس، بر خلاف سال‌های گذشته و تا قبل از راه اندازی سامانه نیما در سال ۹۷، همواره به دنبال رشد قیمت ارز، قیمت کالا‌های وارداتی به خصوص تلفن‌های همراه، رشد چشمگیری را تجربه می‌کردند؛ اما در ماه‌های اخیر طبق مشاهدات میدانی برخلاف رشد قیمت ارز از محدوده ۲۵ هزار تومان تا محدوده‌ی ۳۰ هزار تومان، قیمت تلفن‌های همراه نوسان چشم گیری را تجربه نکردند، در واقع با توجه به رشد ۲۰ درصدی نرخ ارز، شاهد چنین افزایش قیمتی در بازار تلفن‌های همراه نبوده ایم.


یکی از دلایل اصلی این موضوع، تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما است.

در سال گذشته به دلیل نوسان کم و ثبات نرخ ارز در بازار آزاد و همچنین نزدیکی نرخ سامانه نیما با بازار آزاد، بدیهی بود که قیمت تلفن‌های همراه نوسان خاصی را تجربه نکنند، اما در ماه‌های اخیر با توجه به نوسان قیمت ارز و اختلاف قابل توجهی که نرخ ارز بازار آزاد با نرخ ارز سامانه نیما پیدا کرد، انتظارات بر بالا رفتن قیمت تلفن‌های همراه بود که البته شاهد همچین اتفاقی نبوده ایم.

این موضوع حاکی از این است که وارد کنندگان به دلیل تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما و عدم نوسان نرخ ارز در این سامانه به راحتی و با اطمینان خاطر کالای مورد نظر را با ارز نیمایی وارد کردند و در نتیجه التهاب خاصی در بازار به وجود نیامده است؛ بنابراین می‌توان گفت که سامانه نیما با کارکردی باثبات و کارا، می‌تواند تضمین کننده‌ی عدم نوسانات سنگین قیمت در بازار‌های مختلف اجناس وارداتی باشد. / تسنیم

برچسب ها: سامانه ثبت سفارش گمرک
ارسال نظر
آخرین اخبار