۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
تعداد بازدید: ۶۱۳۶۲
خطوط اصلی ترین علل تصادفات موتورسیکلت‌ها و راهکار پیشگیری از آن را بررسی کرد
ما همیشه از حوادث شکایت می‌کنیم، درست مثل اینکه در اغلب تصادفات رانندگی به دنبال مقصر می‌گردیم. اما نتیجه یکی از مطالعات اجتماعی و ایمنی نشان می‌دهد که در بسیاری از حوادث، هیچکس به غیر از رفتار انسان مسئول تصادف نیست.
کد خبر: ۱۹۹۳۷

رفتار انسان مسئول ۹۵ درصد تصادفات رانندگی/ ۴ عامل مرگبار در مسیر راکبان موتورسیکلت!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ نداشتن گواهینامه، تعطیلی مدارس، گرمای هوا و طولانی بودن روز‌ها در تابستان، ۴ عامل اصلی مرگ و میر موتورسیکلت سواران اعلام شدند. سرهنگ احسان مؤمنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن اعلام افزایش مرگ موتورسیکلت سواران در حوادث رانندگی در فصل تابستان هشدار داد و دراین باره گفت: « چند دلیل برای این موضوع وجود دارد، یکی طولانی بودن روز است و احتمال دارد که در این ایام راکبان موتورسیکلت دچار خستگی یا خواب آلودگی شده و در نتیجه هوشیاری و دقت‌شان کاهش پیدا کند. دلیل دیگر مربوط به گرمای هواست، با توجه به گرمای هوا متأسفانه راکبان موتورسیکلت کمتر از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند. » این در حالی است که در چند سال گذشته به دلیل افزایش نرخ بنزین، افزایش قیمت خودرو و ترافیک‌های سنگین در کلانشهر‌ها نیز از عواملی هستند که بسیای از مردم به خصوص جوانان را ترغیب یا مجبور به استفاده از موتورسیکلت می‌کند. موتورسیکلت یکی از جدی‌ترین وسایل حمل و نقل در سطح شهر‌ها است که متأسفانه در تصادفات شهری و جاده‌ای نقش دارد چرا که طبیعتا موتورسواران در مقایسه با رانندگان خودرو در معرض خطر بیشتری برای تصادف هستند. این در درجه اول به آسیب‌پذیری ذاتی راکبان موتورسیکلت و میزان بیشتر خطراتی که آن‌ها در معرض آن هستند نسبت داده می‌شود. در سراسر جهان، ۲۸ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای ناشی از موتورسیکلت است و این ارقام هر سال در حال افزایش است. سرعت سفر، مسافت ایمن، حرکت طولی و حرکت جانبی موتورسیکلت‌ها به وضوح با سایر وسایل نقلیه متفاوت است همین هم شده که رشد استفاده از موتورسیکلت در سطح جهانی به ویژه در کشور‌های با درآمد کم و متوسط رو به افزایش باشد. در مالزی، رشد استفاده از موتورسیکلت به ۴۷ درصد از کل وسایل نقلیه ثبت شده رسیده است. این رشد به دلیل مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده از موتورسیکلت است.

ریسک مرگ و میر در بین موتورسیکلت سواران جهان

در سراسر جهان، ۲۸ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای ناشی از موتورسیکلت است و این ارقام هر سال در حال افزایش است. سرعت سفر، مسافت ایمن، حرکت طولی و حرکت جانبی موتورسیکلت‌ها به وضوح با سایر وسایل نقلیه متفاوت است همین هم شده که رشد استفاده از موتورسیکلت در سطح جهانی به ویژه در کشور‌های با درآمد کم و متوسط رو به افزایش باشد.

در سراسر جهان تعداد موتورسیکلت‌های ثبت شده تا سال ۲۰۱۸حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه بود و با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم اقتصادی در بسیاری از کشور‌های جهان، این میزان هر سال با رشد بیشتری رو به رو باشد. با این حال در کشور‌های با درآمد کم و متوسط، موتورسیکلت‌ها درصد قابل توجهی از ناوگان وسایل نقلیه در جاده‌ها را تشکیل می‌دهند. درصد تلفات تصادفات جاده‌ای ناشی از موتورسیکلت در کشور‌های کم درآمد حدود ۳۹ درصد و در کشور‌های با درآمد متوسط حدود ۳۴ درصد است. در آسیای جنوب شرقی بیشترین تعداد تصادفات برای موتورسیکلت‌ها گزارش شده است که به حدود ۳۴ درصد می‌رسد. بنابراین آسیا بیشترین درصد استفاده از موتورسیکلت را دارد که تا ۶۵ درصد از سهم جهان را تشکیل می‌دهد، در حالی که تعداد موتورسیکلت‌ها در اروپا و آمریکای شمالی تنها ۱۶ درصد است. یک تحقیق توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه نشان داد که در ایالات متحده، موتورسیکلت سوار در مقایسه با هر نوع وسیله نقلیه دیگری در هر کیلومتر طی شده، حدود ۲۸ برابر بیشتر احتمال دارد که جان خود را از دست بدهد. در تایوان، احتمال مرگ موتورسواران به ازای هر وسیله نقلیه در هر مایل سفر، حدود ۲۶ برابر بیشتر است، در حالی که احتمال مجروح شدن آن‌ها در تصادف در مقایسه با سرنشینان خودرو، ۵ برابر بیشتر است. در مالزی، احتمال مرگ راکبان موتورسیکلت ۱۷ برابر بیشتر از رانندگان خودرو است.

بزرگترین عامل مرگ و میر موتورسواران

براساس گزارش‌ها و تحقیقات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر کارشناسان ایمنی را به بحث در این موضوع وادار کرده است، ثابت شد که رفتار انسان مسئول ۹۵ درصد تصادفات رانندگی است. علاوه بر این، اکثر تصادفات موتورسیکلت به دلیل خطای انسانی رخ می‌دهد. به عبارت دیگر خطای انسانی متضمن رفتار‌های سوارکاران از جمله سرعت، مصرف مشروبات الکلی، خستگی، خواب آلودگی، ، مصرف دارو، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از ژاکت فلورسنت و استفاده از کلاه ایمنی اعلام شد. از نظر رفتار غیرقانونی رانندگان، یکی از محبوب‌ترین موضوعات تحقیقاتی، تأثیر ویژگی‌های روانی بر رفتار پرخطر رانندگی است که نشان داد سبک زندگی تأثیر مهمی بر رفتار پرخطر موتورسواران و درگیری در تصادفات رانندگی دارد. این مقاله بر روی رفتار سوارکار به ویژه در مورد مسائل مربوط به سرعت، دید و هوشیاری تمرکز دارد. مشخص شده است که سرعت بیش از حد یا مسائل مربوط به سرعت، عامل اصلی ۴۰ درصد از تصادفات شدید و مرگبار است. 

برچسب ها: تصادفات جاده ای تصادف مرگبار سانحه تصادف تصادفات رانندگی موتورسیکلت مرگ و میر حوادث جاده‌ای بازگشایی جاده
ارسال نظر
آخرین اخبار