۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
تعداد بازدید: ۱۳۴۶۴۰
گزارش خطوط درباره سخنان حاشیه‌ساز احمدی درباره بزرگان فرهنگ و هنر ایران
در وادی فرهنگ و هنر گاه اظهارنظرهای یک چهره فرهنگی بسیار جنجالی‌تر و خبرسازتر از کارها و آثارش از کار درمی‌آیند. جدیدترین نمونه این اتفاق احمدرضا احمدی است که این روزها با صحبت‌هایی که درباره عباس کیارستمی، احمد شاملو و ابراهیم گلستان با رسانه‌ها مطرح کرده، حاشیه‌ساز شده و جنجال به پا کرده است.
کد خبر: ۲۰۷۰۴

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ احمدرضا احمدی به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین شاعران این سرزمین که در ترجمه و نویسندگی و نقاشی نیز دستی بر آتش دارد، با سخنانش درباره عباس کیارستمی، احمد شاملو و ابراهیم گلستان حاشیه‌ساز شده است. او که به عنوان یکی از آغازگران موج نو شعر فارسی در دوران معاصر، این روزها در آستانه 82 سالگی با وجود کهولت سن هنوز و هم‌چنان به نوشتن و نقاشی مشغول است، کیارستمی را فیلمسازی نامیده که به اندازه معروفیتش برجسته نبوده. احمدی البته در ادامه با صحبت درباره احمد شاملو و ابراهیم گلستان نیز توجه هنردوستان را به خود جلب کرده است...
 
درباره احمدرضا احمدی
 
احمدرضا احمدی شاعر، نمایشنامه‌نویس و نقاش ایرانی که به عنوان یکی از اغازگران موج نوی شعر و داستان ایران- در کنار نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری‌علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری- نام و اعتباری دارد؛ درباره دوست دیرینه‌اش عباس کیارستمی گفته که «او تا آن اندازه که در دنیا معروف شد، فیلمساز برجسته‌ای نبود».
 
صحبت‌های جنجالی
 
احمدی درباره دلایل جلب توجه بیشتر سینما- در قیاس با ادبیات- نیز می‌گوید که «در ادبیات، مسائلی مثل جایزه، پول و شهرت وجود ندارد. یعنی همان چیزهایی که در سینما وجود دارد و از این منظر سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است؛ و به این دلیل هم هست که آن‌قدر که عباس کیارستمی در دنیا مطرح شد احمد شاملو مطرح نشد. در واقع کیارستمی تا آن اندازه که در دنیا معروف شد، فیلمساز برجسته‌ای نبود. فرانسوی ها او را برجسته کردند؛ همچنان که زمانی جری لوئیس برایشان برجسته بود و زمانی آلفرد هیچکاک را برجسته کردند».
احمدرضا احمدی با اشاره به این که «سینما در ایران قلابی است چرا که پایه ندارد» می‌گوید: «سینما مال ما نیست؛ هنر اصلی ما فرش و شعر است. غربی‌ها دوربین را اختراع کردند و کار تصویر در مملکت و فرهنگشان سابقه داشت، ضمن این که تئاتری قوی داشتند و سینما سال‌ها تحت‌تأثیر این تئاتر بود. در نتیجه وضعیت سینما در این کشورها هنری بود که قدم به قدم شکل گرفت».
به گفته احمدرضا احمدی – که در سال ۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن نیز بوده- «در بین آثار تصویری در ایران، مستند حکایت دیگری دارد- و من هم آثار ابراهیم گلستان را در فیلم داستانی و مستند بسیار می‌پسندم. چون ابراهیم گلستان استثنائی و شش‌دانگ است».
 

برچسب ها: کتابخانه کتاب کودک کتاب کودک و نوجوان کتاب کتاب و ادبیات شعر سپید شعر فارسی احمدرضا احمدی احمد شاملو کیارستمی
ارسال نظر
آخرین اخبار