۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
تعداد بازدید: ۱۱۹۰۱۱
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه به دنبال تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره هستیم، گفت: حدود ۲۰ درصد جامعه ما مشکلات روانشناختی دارند.
کد خبر: ۲۱۱۸۸

چند درصد ایرانی‌ها دچار مشکلات روانشناختی هستند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی فتحی‌آشتیانی؛ رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد مردم نمی‌توانند به روانشناس مراجعه کنند، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از جامعه ما یعنی حدود 70 درصد مردم نمی‌توانند به روانشناس مراجعه کنند، بنابراین به دنبال تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره هستیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بیان کرد: تحقیقات متعددی انجام شده که نشان می‌دهد حدود 20 درصد جامعه ما مشکلات روانشناختی دارند و باید اقدامی برای آن‌ها انجام داد؛ از این رو چاره‌ای نداریم جز اینکه بیمه شدن خدمات را جدی بگیریم و از دولت می‌خواهیم در این حوزه به ما کمک کند.

وی درباره تعرفه‌ خدمات روانشناسی و مشاوره، توضیح داد: در حال حاضر تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره برای متخصص دارای مدرک ارشد 230 هزار تومان و برای متخصص دارای مدرک دکتری 270 هزار تومان مصوب شده است اما این تعرفه‌ها جوابگوی مخارج دفتر و مراکز نیست. این واقعیت است و باید به فکر همکاران باشیم تا بتوانند هزینه‌های دفتر را تأمین کنند. از سوی دیگر همین مبالغ برای مردم زیاد است که باید به دنبال محقق شدن بیمه این خدمات باشیم. با این حال درصد قابل توجهی از همکاران ما همین تعرفه‌ها را هم رعایت نمی‌کنند. سعی می‌کنیم شرایط مناسب تری را فراهم کنیم تا تعرفه‌های غیر معمول در مراکز دریافت نشود.

فتحی‌آشتیانی در تشریح فعالیت‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در دوره جدید ریاست، تصریح کرد: با تصویب شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی، قرار بر این شده است که صدور پروانه کار تخصصی در سازمان طی دو مرحله رخ دهد.

وی افزود: با همکاری سازمان سنجش، آزمون تخصصی برای صدور پروانه برگزار می‌کنیم. محتوای این آزمون تخصصی دو بخش دارد؛ یک بخش آن شامل سؤالات عمومی است که همه روانشناسان و مشاوران به آن پاسخ دهند و بخش دیگر شامل سؤالات تخصصی است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی ادامه داد: مکاتبات برگزاری این آزمون صلاحیت حرفه‌ای را با سازمان سنجش انجام داده‌ایم و مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم. این امر صدور پروانه را تسریع می‌کند. پیش‌بینی می‌کنیم اولین آزمون را در دی ماه سال جاری برگزار کنیم.

وی گفت: افرادی که در این آزمون حد نصاب نمره را کسب کنند در مصاحبه روانشناختی شرکت می‌کنند تا مورد ارزیابی رفتاری و روانشناختی قرار گیرند.

فتحی‌آشتیانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر حدود 20 هزار عضو سازمان دارای پروانه حرفه‌ای هستند، توضیح داد: سازمان بیش از 75 هزار عضو دارد که تنها 20 هزار نفر پروانه گرفته‌اند. از میان این 20 هزار عضو دارای پروانه، حدود 11 هزار نفر از طریق درگاه ملی پروانه گرفته‌اند و حدود 8000 نفر از سازمان پروانه گرفته‌اند. در واقع این 11 هزار نفر از لحاظ مصاحبه روانشناختی ارزیابی نشده‌اند که باید فکری برای این افراد کنیم.

وی با بیان اینکه باید بر روی فعالیت روانشناسان دارای پروانه نظارت داشته باشیم، افزود: نظارت ما به دو شکل پیشینی و پسینی باید انجام شود. در نظارت پیشینی چند مساله مد نظر ماست، از جمله اینکه افراد حداقل مدرک ارشد یا دکترا داشته باشند، عضو سازمان باشند، حد نصاب نمره آزمون را کسب کرده و در مصاحبه روانشناختی شرکت کرده باشند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی افزود: بعد از آن نیز باید نظارت پسینی داشته باشیم. این نظارت در سه شکل انجام می‌شود. اول خود فرد سالانه باید به ما درباره فعالیت خود گزارش دهد و گزارش خودارزیابی را به سازمان ارائه دهد. دوم اینکه فرصتی فراهم کنیم مراجعین روانشناسان را ارزیابی کنند و امکان این امر را در سایت سازمان فراهم کنیم. سوم اینکه ارزیابان و بازرسان ما از مراکز بازرسی و بازدید داشته باشند./ تسنیم

برچسب ها: سلامت روان روان پزشک رشته روان‌شناسی و مشاوره روانشناسی سلامت روان
ارسال نظر
آخرین اخبار