۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
تعداد بازدید: ۳۰۹۸۷۰
یک فعال در عرصه گردشگری گفت: باید کیفیتمان به نگاه گردشگری در اقتصاد کشور سر جای خود قرار گیرد. در این صورت متوجه می‌شویم که برای توسعه بسیار باید کارهای جدی‌تری انجام دهیم تا نگاهمان متفاوت‌تر شود.
کد خبر: ۲۱۷۷۶

وضعیت گردشگری کشور خوب نیست/ بعد از کرونا کار خاصی در حوزه گردشگری صورت نگرفت!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روز جهانی گردشگری بهانه‌ای است تا ملت‌های سراسر جهان از اهمیت و تاثیر صنعت بزرگ سفر و گردشگری بر جوامع، اقتصاد، فرهنگ، سیاست، توسعه پایدار و ... آگاه شوند و توجه بیشتری به این صنعت داشته باشند. سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در آغاز دهه ۸۰ میلادی، ۲۷ سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری کرد و هر ساله شعاری را برای گرامیداشت این روز اعلام می‌کند. به همین دلیل خبرنگار خطوط با اکبر رضوانیان، فعال در عرصه گردشگری، پیشکسوت حوزه بوم‌گردی، مدرس دانشگاه به گفتگو پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

خطوط: وضعیت گردشگری در کشور چگونه است؟

با توجه به تحریم‌های کنونی نمی‌توانیم بگوییم وضعیت گردشگری خیلی حالش خوب است

اگر بخواهیم وضعیت گردشگری در هر کشوری را بسنجیم باید بدانیم تعاملاتش با دنیای امروز به چه گونه‌ای است. طبیعتا با توجه به شرایطی که کشور ما دارد، همچنین با توجه به تحریم‌های کنونی نمی‌توانیم بگوییم وضعیت گردشگری خیلی حالش خوب است. برای اینکه به یک سطح ایده‌آلی برسیم نیاز به استراتژی، هدفمندی و یک برنامه‌ریزی داریم.

گردشگری در عرصه اقتصاد ما بسیار تاثیر دارد و کشور ما هم پتانسیل بسیار فراوانی دارد پس برای اینکه از شرایط فعلی که در آن قرار داریم، بیرون بیاییم باید چاره‌ای اندیشیده شود.

خطوط: آیا هنوز تاثیرات کرونا در وضعیت گردشگری کشور پابرجاست؟

کرونا تاثیر فراوانی در تمام دنیا گذاشت. کشورهای دنیا برای اینکه بتوانند این پاندمی را کنترل کنند تا بدانند برای رونق گردشگری شان و برای اینکه به شرایط پیش از کرونا برگردند باید چه کاری انجام دهند، سریع برنامه‌ریزی کردند، اما متاسفانه در ایران بعد از کرونا کار خاصی در حوزه گردشگری صورت نگرفت. اگر بر اساس یک برنامه‌ریزی پیش رویم شاید در واقع شاهد رونق این حوزه باشیم. طبعیتا باید ببینیم در بخش‌های مختلف گردشگریمان در چه وضعیتی قرار داریم. یک توریست در واقع چه قدر تمایل دارد به ایران سفر کند و اگر تمایل ندارد دلیلش چیست.

وضعیت گردشگری کشور خوب نیست/ بعد از کرونا کار خاصی در حوزه گردشگری صورت نگرفت!

با توجه به همه مزیت‌هایی که گردشگری دارد فقط احتیاج به برنامه‌ریزی درست داریم

خطوط: از نگاه شما ایران چه مزیت‌هایی در حوزه گردشگری دارد؟

گردشگری کشور بسیار جایگاه ویژه‌ای دارد. ما مزیت های بسیاری در گردشگری داریم، جاذبه‌های مختلفی داریم. شاخه‌های فعالی در حوزه گردشگری اعم از فرهنگی، تاریخی، هنری، ورزشی، روستایی و عشایری وجود دارد، همه این شاخه‌ها در کشور ما فعال هستند و می‌توانیم به تمام این موارد بپردازیم. با توجه به همه مزیت‌هایی که گردشگری دارد فقط احتیاج به برنامه‌ریزی درست داریم.

خطوط: چه برنامه‌هایی برای توسعه امکانات و خدمات گردشگری تدوین شده؟

اگر ما تاکیدمان بر روی کلمه توسعه باشد اقدامات اندکی انجام داده‌ایم. باید اقدامات ما در مسیر توسعه باشد. در برخی زمان‌ها ما توسعه را با رشد اشتباه می‌گیریم. رشد کمی است، درحالی که توسعه کیفی است. متاسفانه بسیار درگیر آمار، اعداد و ارقام هستیم، ما باید کیفیت گفتمان را با جهان امروز تغییر دهیم و روی آن کار کنیم.

باید کیفیتمان به نگاه گردشگری در اقتصاد کشور سر جای خود قرار گیرد. در این صورت متوجه می‌شویم که برای توسعه بسیار باید کارهای جدی‌تری انجام دهیم تا نگاهمان متفاوت‌تر شود.

وضعیت گردشگری کشور خوب نیست/ بعد از کرونا کار خاصی در حوزه گردشگری صورت نگرفت!

برچسب ها: اقتصاد گردشگری گردشگری سلامت صنعت گردشگری جاذبه های گردشگری جهان کرونا
ارسال نظر
آخرین اخبار