۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
تعداد بازدید: ۸۱۵۵۰
مریم السادات سقایت گفت: در کنار رعایت تغذیه سالم و ورزش باید به مهم‌ترین مولفه سلامت و مراقبت روان یعنی کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس توجه کنیم.
کد خبر: ۲۲۷۱۴

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر مریم السادات سقایت روانشناس، روان درمانگر و مدرس دانشگاه در خصوص نقش خود مراقبتی در ارتقای سلامت روان توضیحاتی ارائه داد.

مهم ترین مولفه سلامت روان کاهش استرس است
سقایت گفت: هر فرد سالمی خودش را دوست دارد و قطعاً برای سلامتی و شادابی خود کار‌های کوچکی در طول روز انجام می‌دهد تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشد.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی یک موضوع آموختنی است افزود: خودمراقبتی زمانی می‌تواند مفید و موثر باشد که آگاهانه و هدفمند انجام شود.

این روانشناس متذکرشد: اگرچه عبارت «خود مراقبتی» به معنای مراقبت از خود است، اما با سلامت دیگران هم در ارتباط است و لذا بر کیفیت سلامت و زندگی افراد پیرامون ما نیز تأثیر خواهد گذاشت.

سقایت بحث سلامت جسم، سلامت روح و روان، خود مراقبتی عاطفی، خود مراقبتی معنوی و خودمراقبتی اجتماعی را پنج مولفه اصلی خودمراقبتی برشمرد و اظهارکرد: اگرچه خودمراقبتی روانی و عاطفی و معنوی مستقیماً با سلامت روان مرتبط است، اما اگر جسم که مرکز روح است سالم نباشد نمی‌توان خودمراقبتی روانی داشت.

وی با تأکید بر اینکه سلامت جسم در سلامت روح و روان بسیار موثر است‏‏‏‏ گفت: دین مبین اسلام به شدت به مقوله خود مراقبتی توجه کرده است. امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌فرمایند «سلامتی بالاترین نعمت است.» به این معنا که اگر کسی می‌خواهد بهترین نعمت را داشته باشد باید به فکر سلامتی خود باشد.

این روان درمانگر و مدرس دانشگاه گفت: ما در کنار رعایت تغذیه سالم و ورزش باید به مهم‌ترین مولفه سلامت و مراقبت روان یعنی کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس نیز توجه نشان دهیم ضمن اینکه خوشبینی و امید هم دو موضوع بسیار موثر در سلامت روان هستند که متأسفانه نگاه خوشبینانه در جامعه ما کمرنگ دیده می‌شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: سلامت روان استرس روان شناسی
ارسال نظر
آخرین اخبار