۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
تعداد بازدید: ۱۱۷۴۹۳
درک ارتباط محیط زندگی با تاب آوری فردی برای همه افراد جامعه لازم است. امروزه تاب آوری از ویژگی های مهم روانشناختی محسوب می شود.
کد خبر: ۳۳۰۸۲

آیا محیط زندگی بر میزان تاب آوری فردی تاثیر دارد؟

ارتباط محیط زندگی با تاب آوری فردی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، برای آنکه ارتباط محیط زندگی با تاب آوری فردی را درک کنید، ابتدا لازم است با مفهوم تاب آوری آشنا شوید. به بیانی ساده و مختصر، تاب آوری فردی به این معنی است که شخص در شرایط استرس آور و سخت توانایی به دست آوردن آرامش را دارد.

ترمیم خود به خودی و تقویت تاب آوری فردی از ویژگی های مهم روانشناختی تاب آوری محسوب می گردد. تکامل مغز انسان در طرز تفکر و درک دنیای اطراف از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما تنها همین موضوع نیست. محیط زندگی نیز تاثیر قابل توجهی در این زمینه دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. شاید یکی از دلایلی که رفتن به زندان سبب اصلاح فرد نمی شود، همین نقش محیط زندگی در تغییر رفتار افراد باشد.

نمی توان ارتباط محیط زندگی با تاب آوری فردی را نادیده گرفت. تصور کنید پسری در سوریه متولد و بزرگ می شود. جنگ داخلی خانه و کشور او را ویران می کند. حین فرار هم تعدادی از افراد خانواده او کشته می شوند.

وقتی هم که به کمپ پناهندگان می رود، اسیر دست یک فرد افراطی می شود. سپس فرد افراطی به او وعده می دهد که اگر جهاد کند، پس از مرگ زندگی بی نظیری نصیب وی می گردد. طبیعی است که چنین شرایطی فرد را به یک تروریست تبدیل کند. به این ترتیب محیط زندگی نه تنها بر روح و روان شخص اثر منفی می گذارد، بلکه تاب آوری او را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. به یاد داشته باشید که یک فرد، تروریست به دنیا نمی آید؛ بلکه شرایط و محیط زندگی او را به فردی پرخاشگر، ظالم و بی رحم تبدیل می کند.

آیا محیط زندگی بر میزان تاب آوری فردی تاثیر دارد؟
محیط زندگی و تاب آوری انسانی

آیا محیط زندگی بر تاب آوری خانواده نیز اثر می گذارد؟

در پاسخ به این سوال باید با قاطعیت گفت بله. در مورد ارتباط محیط زندگی و تاب آوری خانواده نیز باید گفت والدین بدرفتار، خانواده ای پرخاشگر و عصبی پرورش می دهند. اگر در یک محیط زندگی پر از خشونت رشد کنید، یاد می گیرید در دنیای خشن نیز زنده بمانید.

بجز محیط زندگی، خانواده، دوستان، جامعه، پیوندهای مذهبی و تاثیرات فرهنگی نیز بر تاب آوری فردی موثر هستند. شرایط سخت احتمال بروز اختلال در افراد تاب آور را به کمترین میزان می رساند. افراد تاب آور همیشه آمادگی مواجه شدن با ناملایمات و چالش های زندگی را دارند. بنابراین، در ارتباط محیط زندگی با تاب آوری فردی می توان روش های مختلفی را پیشنهاد کرد.

تقویت کردن عزت نفس، هدفمند بودن در زندگی، داشتن روابط اجتماعی گسترده، داشتن برنامه غذایی سالم، آموزش مهارت های مدیریت بحران و بالا بردن معنویات برخی از راهکارهای مناسب سازی محیط زندگی در راستای ارتقاء تاب آوری فردی محسوب می شوند.

به طور کلی می توان گفت اگر شخصی تاب آوری فردی خود را تقویت کند، در آینده خانواده ای سالم تشکیل خواهد داد. انتخاب یک محیط زندگی سالم نیز بر تاب آوری خانواده اثرگذار است. بنابراین لازم است انسان ها ارتباط محیط زندگی با تاب آوری فردی را درک کنند. در این صورت می توانند تاب آوری را به فرزندان خود آموزش دهند.

آیا محیط زندگی بر میزان تاب آوری فردی تاثیر دارد؟
اثربخشی محیط زندگی بر تاب آوری فردی
برچسب ها: تاب آوری اجتماعی استرس رابطه والدین و فرزندان پرخاشگری خشونت خانگی
ارسال نظر
آخرین اخبار