۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
تعداد بازدید: ۱۲۹۱۱۶
­دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از سهم ۷۰ درصدی قطعه سازان در تولید خودروی کامل خبر داد.
کد خبر: ۲۳۱۸۰
تحقق صادرات ۶ میلیارد دلاری قطعات و لوازم‌یدکی خودرو
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، آقای آرش محبی‌نژاد گفت: حدود ۷۰ درصد توفیقاتی که امروز در صنعت خودروسازی شاهد هستیم از جمله صفر شدن خودرو‌های ناقص کف پارکینگ‌ها، بهبود کیفیت و تولید با عبور مستقیم، حاصل تلاش قطعه‌سازان است که تحریم‌های داخلی و بین‌المللی نتوانسته آن‌ها را متوقف کند.
 
 وی افزود: در تاریخ خودروسازی کشور در دو مورد میزان تولید بالای ۱.۴ میلیون دستگاه به ثبت رسیده که در هر دو مورد با سی. کی. دی‌کاری بوده است و حتی حفظ این میزان تولید با خارج شدن پراید و خودرو‌های قدیمی از خطوط تولید و کنار گذاشتن سی. کی. دی کاری اقدام بزرگی است.
 
مطالبات ۵۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان
 
محبی نژاد گفت: کل مطالبات تعیین تکلیف نشده زنجیره تامین از خودروسازان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن معوق شده است، هرچند ۳۰ هزار میلیارد تومان هم در قالب اوراق گام، تفاهم‌نامه‌ها، ال. سی داخلی، خرید دین و ... تعیین‌تکلیف شده است.
 
این مقام صنفی به برخی «کهنه‌درد»‌های قطعه‌سازان و زنجیره تامین در تعامل با خودروسازان اشاره کرد و افزود: مهمترین مشکل موجود نقدینگی است و هرچند تاکنون طرح‌هایی همچون برات الکترونیکی، خرید دین، تامین مالی زنجیره‌ای و ... قطعه‌سازان را امیدوار کرده، اما اصل موضوع این است که باید تولید خودروسازان سود ده شود.
 
محبی‌نژاد، صرف ۱۰۰ درصدی منابع ورودی طرح‌های جدید گروه سایپا در زنجیره تامین، تولید و تکوین همین خودرو‌ها را خبری خوب برشمرد که کاهش مشکلات قطعه‌سازان را به دنبال خواهد داشت.
 
وی ابراز امیدواری کرد: در مسائلی همچون دستمزد و تورم نیز یک بار برای همیشه اعداد و ارقام واقعی احصا شده و در صورت‌های مالی گنجانده شود که این مهم به شفافیت هرچه بیشتر و جلوگیری از دور زدن قوانین و مقررات کمک خواهد کرد.
 
این مقام صنفی همچنین خواستار جلوگیری از واردات آن دسته از قطعاتی شد که در داخل کشور تولید می‌شوند.
 
محبی‌نژاد گفت: مطابق محاسبات این انجمن، هزینه‌های مالی ۲۴ تا ۳۰ درصد کل هزینه‌های قیمت تمام شده هر دستگاه خودرو در کل زنجیره تامین و خودروسازان را تشکیل می‌دهد که عدد بسیار بالایی است که با مدیریت درست منابع و وعده داده شده (مبنی بر صرف ۱۰۰ درصدی منابع ورودی طرح‌های جدید گروه سایپا در زنجیره تامین و تولید) می‌توان شاهد کاهشی شدن این رقم بود.
 
­دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان افزود: صنعت قطعه‌سازی کشور متشکل از ۵۵۰ هزار شاغل در رده قطعه سازان درجه یک، دو و سه است و توان بالقوه تولید ۲.۲ میلیون دستگاه خودرو در قطعاتی که به تولید انبوه رسیده‌اند را داراست.
 
 
وی همچنین تحقق صادرات ۶ میلیارد دلاری قطعات و لوازم‌یدکی خودرو که در افق ۱۴۰۴ به آن اشاره شده را تحقق‌پذیر برشمرد و خواستار آن شد تا قطعه‌سازان بازار‌های روسیه، عراق، ترکیه و ونزوئلا را جدی بگیرند.
 
محبی نژاد با مثبت ارزیابی کردن آن برای صنعت قطعه‌سازی کشور، افزود: بازار روسیه کشش بالایی برای تولید و صادرات قطعات خودرو دارد و اکنون با مشارکت خودروسازان کارگروهی برای صادرات به این کشور شکل گرفته است./ صدا و سیما
 
برچسب ها: قطعات یدکی خودرو صنعت خودروسازی صنعت خودرو قطعه سازان
ارسال نظر
آخرین اخبار