۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
تعداد بازدید: ۲۰۴۸۱۵
کارشناس بانکی گفت: راه نجات اقتصاد کشور، ابتدا برداشته شدن قیمت‌های دستوری و واقعی شدن قیمت‌ها و دادن یارانه به همه مردم است.
کد خبر: ۲۳۲۰

علی اصغر سمیعی، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خطوط با بیان اینکه وضعیت کنونی ارز در کشور مطلوب نیست، افزود: مهمترین دلیل نامطلوب بودن وضعیت چند نرخی بودن ارز است، زیرا چند نرخی بودن سبب ایجاد رانت و فساد در بازار می شود.
وی ادامه داد: در مقاطعی از زمان که ارز ارزان‌تر از قیمت واقعی باشد، سرمایه‌گذاری در خارج از کشور را جذاب‌تر از داخل می‌کند، مسافرت به خارج از کشور مقرون به صرفه‌تر از سفرهای داخلی می‌شود و مصرف محصولات و تولیدات کشورهای دیگر برای مصرف‌کننده منطقی‌تر از مصرف محصولات داخلی جلوه می‌کند.

این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: اخیرا دستوراتی برای کنترل قیمت‌ها صادر شده است، معنای این دستورات این است که تولیدکنندگان از فکر تولید و فروش به قیمت منطقی دست بردارند و به رانتی فکر کنند که برای تشویق به ارزان‌فروشی به آنها داده می‌شود. 

دلیل افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر/ راه نجات اقتصاد چیست؟

با وجود نرخ تورم بالای ۴۰ درصد؛
بالا رفتن نرخ ارز نه تنها مضر نیست، بلکه مفید است!


وی تاکید کرد: نمی‌شود با چاپ پول حجم نقدینگی را بیش از نرخ توسعه بالا برد و ایجاد تورم کرد، و بعد با دستور و خواهش و جایزه دادن، نرخ‌ها را پایین نگه داشت. با وجود نرخ تورم بالای ۴۰ درصد، بالا رفتن نرخ ارز نه تنها عجیب و مضر نیست، بلکه بالا رفتن، منظم و هماهنگ با تفاضل نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار، امری مفید تلقی می‌شود.
سمیعی افزود: حتی اگر سرمایه‌های بلوکه شده ایران آزاد هم شود، نباید اجازه داده شود  نرخ ارز پایین‌تر از نرخ‌های واقعی قرار گیرد زیرا می‌توان از سرمایه‌های آزاد شده در ایجاد اشتغال در داخل کشور کمک گرفت و آن پول‌ها را به صورت وام در اختیار کارآفرینان قرار داد تا با احداث کارخانه‌های تولیدی و صنعتی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری، ضمن بالا بردن سطح تولید به کاهش نرخ بیکاری کمک کنند.

وی تصریح کرد: راه نجات اقتصاد کشور، ابتدا برداشته شدن قیمت‌های دستوری و واقعی شدن قیمت‌ها و دادن یارانه به همه مردم است. 
سمیعی تشریح کرد: دولت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ندادن یارانه پنهان برای آن، از کسری بودجه می تواند رهایی یابد زمانی که کسری بودجه نداشته باشیم، مجبور به خلق پول نیستیم در این صورت نرخ تورم کاهش خواهد یافت.

وی گفت: وقتی تورم نباشد، قیمت‌ها هم مهار می‌شود، وقتی گرانی نباشد و تولیدات داخلی از نظر قیمت و کیفیت بتواند با محصولات خارجی رقابت کنند، آنگاه تولید داخل مقرون به صرفه می‌شود و نیاز به کارگر زیاد شده، حقوق کارگران بالا می‌رود و آنها هم وارد چرخه مصرف‌کنندگان تولیدات شده و بدین گونه است که رونق بیشتری برای اقتصاد کشور اتفاق می‌افتد.
پایان پیام/

برچسب ها: ارز ۴۲۰۰ ارزش افزوده ارز 4200 نرخ دلار دلار
ارسال نظر
آخرین اخبار