به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مهدی چمران در حاشیه یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر در خصوص ساختمانهای ناایمن شهر تهران اظهار کرد: آنچه به دست آمده اقدامات خوبی بوده و دیروز تیم کارشناسی دقیق و حساس در مناطق مختلف تشکیل شد تا ساختمانها را با اولویت بندی بر اساس ارتفاع یا عمر بیشتر مورد بررسی قرار دهند. این تیم اخطار و هشدار لازم را میدهند تا ساختمانها به مرحله ایمن سازی برسند، البته این تیم ساختمانهای تا ۶ طبقه را نیز بررسی خواهند کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آنچه تا امروز گفته میشد در زمینه ایمنی آتش نشانی بود، خاطرنشان کرد: برخی از ساختمانها از جهات دیگری ناپایدار هستند و مقاوم سازی آنها مورد اهمیت است. اقدامات آغاز شده و امیدواریم به نتیجه برسد. ابتدا اقدامات باید به اطلاع صاحبان و سپس به مردم برسد.
وی با اشاره به آلودگی هوای پایتخت یادآور شد: ما ابتدای سال اعلام میکنیم که باید کاری شود تا در پاییز نگوییم وضعیت مناسب نیست. قطعا اقدامات لازم مدت بیشتری میطلبد که این مدت وجود داشته و متاسفانه از دست رفته است.
چمران با تاکید بر تدوین قانون هوای پاک تصریح کرد: وزیر کشور چند ماه پیش، تمام دستگاهها را در جلسهای گردهم آورد و بررسی شد که این دستگاهها تا چه اندازه وظایف خود را انجام داده اند. بسیاری از دستگاهها هنوز ماموریت خود را انجام نداده بودند و برخی دیگر نیز اقداماتی را آغاز کرده بودند. در این میان شهرداری نیز در این زمینه پاسخگو بود، اما تمام دستگاهها باید کنار هم باشند و شهرداری به تنهایی نمیتواند کاری انجام دهد.
وی با بیان اینکه منابع آلودگی هوا را باید اصلاح کنیم، گفت: برنامههایی برای موتورخانهها نیز پیش بینی شده بود که اجرا نشد که اگر اجرا میشد، تاثیر گذار بود. شاید اصلاح هر کدام از منابع پنج درصد تاثیر داشته باشد، اما مجموع این عوامل اثرگذار خواهد بود.
چمران با تاکید بر اینکه لازم است وزیر کشور جلسهای دیگر ترتیب دهد تا ببینیم کدام دستگاهها وظایف خود را انجام نداده اند، خاطرنشان کرد: اتوبوسهایی که با گازوئیل فعالیت میکنند باید نوسازی و یا بازسازی شوند و یا دستگاههای فرسوده از چرخه خارج شوند.
وی ادامه داد: ۲۰ درصد آلودگی مرتبط با موتورسیکلتهاست و مشکلات زیادی ایجاد میکند. اگر موتورها برقی شوند، اقدام خوبی خواهد بود، اما قیمتها افزایش یافته و این مشکلات گریبان گیر ماست.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوسهایی که فکر میکردیم حالا باید داشته باشیم وجود ندارند که جایگزین شوند، گفت: ظرفیت مترو هنوز به پیش از کرونا بازنگشته و این ظرفیت باید بازگردد. واگنها باید اورهال و موارد جدید خریداری شوند که البته دو سال آینده وارد چرخه خواهد شد. قطعا این کار عملی است و باید تمام دستگاهها کنار هم قرار بگیرند و ما به عنوان نماینده مردم این تقاضا را از آنها داریم. آلودگی هوا در تمام نقاط شهر است و اتفاقا آلودگی هوا در شمال شهر شدت بیشتری دارد./ فارس