۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
تعداد بازدید: ۲۳۸۹۹۸
شاهسوند گفت: بنزین‌هایی که مطابق با استانداردهای جهانی است در خودروهای ما استفاده نمی‌شود، حتی لاستیک ماشین‌ها هم در آلودگی هوا موثر است. اگر لاستیک‌ بهتر تولید کنیم یا کیفیت خودروها بالاتر رود قاعدتاً بنزین‌ با کیفیت بهتر سوزانده شود. در کل یکی از دلایل عمده آلودگی هوا مشکل کیفیت خودروهاست.
کد خبر: ۳۵۰۶۶

آلودگی هوا

یکی از دلایل عمده آلودگی هوا مشکل کیفیت خودروهاست

فاطمه شاهسوند، پژوهشگر محیط زیست در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در رابطه با آلودگی هوا تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا بیشتر به حوزه سیاست گذاری برمی‌گردد. خوشبختانه بخش دانش‌بنیانمان در این حوزه خوب عمل کرده است، اما متاسفانه حتی اگر خودروی خوبی تولید کنیم یا اگر که یک فناوری خوب و مناسبی داشته باشیم نمی‌توانیم آن را به مرحله انبوه برسانیم. مسئله انحصار خودرو یا کیفیت پایینی که در بحث خودروسازی داریم، سلامت مردم ما را به خطر می‌اندازد.

شاهسوند گفت: بنزین‌هایی که مطابق با استانداردهای جهانی است در خودروهای ما استفاده نمی‌شود، حتی لاستیک ماشین‌ها هم در آلودگی هوا موثر است. اگر لاستیک‌های بهتری تولید کنیم یا کیفیت خودروها بالاتر رود قاعدتاً بنزین‌ با کیفیت بهتر سوزانده شود. در کل یکی از دلایل عمده آلودگی هوا مشکل کیفیت خودروهاست.

آلودگی هوا

 باید حکمرانی شهری خود را هوشمندانه کنیم، یعنی هر شهروند باید کدگذاری داشته باشد و یک پرتال شهری برای هر نفر در نظر بگیریم و به میزان رعایت‌هایی که در حوزه محیط زیست دارد به آن نمره دهیم.

وی افزود: در بحث اسید و آلاینده‌ها، یکی آلاینده‌ها ثابت و یکی متحرک هستند. آلاینده‌های ثابت همانند کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها وآلاینده‌های متحرک ماشین‌هایی است که به صورت انبوه مشاهده می‌کنیم. مگر تا چه جایی می‌توانیم طرح ترافیک بگذاریم یا مردم را به داشتن خودروهای هیبریدی تشویق کنیم؟! باید این مسئله اساسی حل شود. خودروهای هیبریدی هزینه بسیار بالایی دارد. یک بخش این موضوع ریشه در فضای فناورانه کشور دارد، باید در این خصوص تولیدات بیشتری صورت گیرد. همچنین سیاستگذاری‌های کلان باید از این موضوع حمایت کنند. باید یارانه‌ای در این خصوص اختصاص دهند تا مردم بیشتر به سمت خودروهای هیبریدی روند.

آلودگی هوا

دو دستگاه وزارت کشور و صمت رتبه اول را در خصوص وضعیت آلودگی هوا دارند

پژوهشگر محیط زیست در ادامه با اشاره به نقش فرهنگ سازی و مسائل فرهنگی در کاهش آلودگی هوا مطرح کرد: بخش مهم مسئله آلودگی هوا مربوط به مسائل فرهنگی است. مسئولین باید فرهنگ سازی کنند تا ریل‌ها و بسترهای لازم در این خصوص تهیه شود. باید حکمرانی شهری خود را هوشمندانه کنیم، یعنی هر شهروند کدگذاری و برای هر نفر یک پرتال شهری در نظر بگیریم و به میزان رعایت‌هایی که در حوزه محیط زیست دارد، به آن نمره دهیم و در نهایت به آن‌ها تسهیلات ارایه و تعلق بگیرد. یک همچین پرتالی باید در حکمرانی شهری ما توسط شهرداری‌ها تهیه شود، اما استارت اصلی باید از طرف وزارت کشور بخورد.

آلودگی هوا

  دستگاه‌های اجرایی، قضایی، وزارت کشور و صمت بیشتر مقصر هستند. دو دستگاه وزارت کشور و صمت رتبه اول را در خصوص وضعیت آلودگی هوا دارند. یک بخش واقعاً مربوط به قوه مقننه و قانون‌گذاری است. باید جریمه‌های ناشی از آلایندگی را بیشتر در نظر بگیریم. مجلس توان این را دارد که چنین موضوعی را به قانون تبدیل کند.

شاهسوند در ادامه خاطرنشان کرد: در موضوع آلودگی هوا نمی‌توان یک دستگاه را مقصر اصلی قلمداد کرد، اما قاعدتاً سازمان محیط زیست مقصر این موضوع نیست. دستگاه‌های اجرایی، قضایی، وزارت کشور و صمت بیشتر مقصر هستند. ناگفته نماند که دو دستگاه وزارت کشور و صمت رتبه اول را در خصوص وضعیت آلودگی هوا دارند، اما اگر بخواهیم از دستگاه‌های اجرایی خارج شویم یک بخش واقعاً مربوط به قوه مقننه و قانون‌گذاری است. باید جریمه‌های ناشی از آلایندگی را بیشتر در نظر بگیریم. مجلس توان این را دارد که چنین موضوعی را به قانون تبدیل کند. از لحاظ قانون‌گذاری مجلس واقعاً جای کار داشته، اما کاری انجام نداده است. این مسئله به سلامت مردم گره خورده و مجلس باید مسئله حیات و سلامت مردم را در اولویت خود قرار دهد. آلودگی هوا از مسائل اقتصاد اولویت بیشتری دارد، اما متاسفانه جنب و جوش این مسئله در مجلس وجود ندارد. 

برچسب ها: آلودگی هوا مجلس #محیط زیست طرح ترافیک سلامت تسهیلات حق شهروندان شهرداری تهران دستگاه های اجرایی دستگاه قضایی
ارسال نظر
آخرین اخبار