۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید: ۱۲۳۳۵۴
رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم اتحادیه اروپا مایل به از سرگیری مذاکرات است، اما در برابر ایالات متحده ناتوان است. دولت در ایران به دلیل اعتراضات نمی‌تواند انتظار پیشرفت در موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها را داشته باشد.
کد خبر: ۲۴۹۸۷

ایران نمی‌تواند انتظار پیشرفت در موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها را داشته باشد / اروپا در برابر آمریکا ناتوان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، لورا روزن  خبرنگار المانیتور در توییتر نوشت: «یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به من گفت بنا به دعوت ایران، یک تیم فنی روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی در تهران خواهد بود.»

این خبرنگار به نقل از یک دیپلمات اروپایی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته که این سفر در اصل خوب است، اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند.

پیش از این محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر سفر این تیم را اعلام کرده و گفته بود: در بحث تعاملات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولان آژانس در روز‌های آینده به تهران خواهند آمد. تعاملات ما برقرار است و امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با آن‌ها پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود.

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته‌ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) است.

تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است با هدف رسیدگی به مسائل باقی‌مانده پادمانی به ایران سفر کند. ارزیابی شما از این سفر چیست؟

مگر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات فنی بیشتری در مورد سؤالات باقیمانده آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ورامین، مریوان و تورقوزآباد ارائه دهد. آژانس این سوالات را باز نگه داشته است. سازمان انرژی اتمی ایران می‌تواند خواستار تجزیه و تحلیل مجدد ذرات اورانیوم با منشأ انسانی شود که گفته می‌شود در سه نقطه در ایران یافت می‌شود.

این تجزیه و تحلیل همچنین می‌تواند شامل تجزیه و تحلیل در یک آزمایشگاه دانشگاهی در ایران همراه با کارکنان فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی و حضور کارشناسان علمی ایرانی باشد و به آزمایشگاه پادمان آژانس در سیبردورف ارائه شود. به نظر من این اکنون ضروری است و باید بخشی از یک برنامه کاری جدید باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است امیدواریم در جهت رفع موانع و ابهامات، بتوانیم با تیم آژانس پیشبرد موثری داشته باشیم و یک گام به جلو برداشته شود. ارزیابی شما از سخنان محمد اسلامی چیست؟

همانگونه که گفتم در این زمینه باید اطلاعات بیشتری در مورد سه مکان ورامین، مریوان و تورقوزآباد از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت شود.

یک دیپلمات اروپایی به خبرنگار المانیتور گفته است که این سفر در اصل خوب است، اما غربی‌ها انتظار هیچ پیشرفتی از آن ندارند. اگر این اظهار نظر را درست ارزیابی کنیم اعزام این تیم از سوی آژانس چه معنایی دارد؟

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس قطعنامه شورای حکام که در نوامبر ۲۰۲۲ به تصویب رسید، موظف است با ایران برای حل و فصل سه مسئله پادمانی حل‌نشده همکاری کند؛ بنابراین او موظف است به پیگیری موضوع با ایران ادامه دهد. به نظر من، تا زمانی که توصیه ذکر شده در جواب به سوال اول در بالا تحت یک برنامه کاری جدید میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA-AEOI انجام نشود، هیچ پیشرفتی نمی‌تواند حاصل شود.

ارزیابی شما از آینده مذاکرات چیست و در حال حاضر چقدر شروع مذاکرات را محتمل می‌دانید؟

با توجه به اعتراضات ایران، آمریکا اعلام کرده است که هیچ مذاکره‌ای با ایران در مورد برجام یا هر موضوع دیگری امکان پذیر نیست. اتحادیه اروپا مایل به از سرگیری مذاکرات است، اما در برابر ایالات متحده ناتوان است. دولت در ایران به دلیل اعتراضات نمی‌تواند انتظار پیشرفت در موضوعات هسته‌ای و تحریم‌ها را داشته باشد./ بازار

برچسب ها: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برجام مذاکرات لغو تحریم‌ها
ارسال نظر
آخرین اخبار