۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
تعداد بازدید: ۹۲۱۷۸
معاون بهداشت وزارت بهداشت:
فرشیدی گفت: سند امنیت غذایی در حال تدوین است. غنی سازی نان با آهن و اسید فولیک در خال انجام است و میزان فقر آهن و مکمل یاری دانش آموزان و مادران باردار در حال انجام است.غنی سازی آرد با ویتامین دی نیز انجام خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۱۳۶

سند امنیت غذایی در حال تدوین است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: انجام واکسیناسیون ضروری، کاهش مرگ و میر نوزادان و کاهش ابتلا به بیماری سل بعد از دوران انقلاب بسیار چشمگیر و محسوس است.

به گفته وی میزان مرگ و میر نوزادان قبل از انقلاب ۱۱۰ در هزار نفر بود که این آمار به ۸/۵ رسیده است.

او بیان کرد: بیماری سل را تقریبا کنترل کرده ایم و به سمت ریشه کنی مالاریا در ایران حرکت می‌کنیم. در حال حاضر بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده اند.

فرشیدی بیان کرد: در حال حاضر ۴۸۶ شبکه بهداشت و درمان در کشور داریم و ۲۷۸۱ مرکز جامع سلامت شهری در ایران وجود دارند. حدود ۸۸۰ مرکز جامع سلامت آموزشی نیز وجود دارند. ۲۸۴۶ مرکز جامع روستایی نیز در کشور داریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر ۵۳۲۰ پایگاه بهداشتی در شهر‌ها داریم که با شروع طرح پزشک خانواده این مراکز زیرساخت‌های این طرح خواهند بود و ۱۸۰۲۳ خانه بهداشت در کشور داریم.

او ادامه داد: یکی از اقدامات خوب بعد از انقلاب ادغام آموزش با نظام سلامت است و این موضوع به معنای تربیت نیرو‌ها متناسب با نیاز‌های کشور است. در کنترل بیماری کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی بهورز‌ها و نیرو‌های بهداشتی شبانه روز بحث قرنطینه افراد و وضعیت جسمانی بیماران را پیگیری می‌کردند.

فرشیدی بیان کرد: طرح پزشک خانواده در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و روستا‌ها اجرا شده است؛ به طوری که هر چهار هزار نفر یک پزشک داشتند. در دو استان فارس و مازندران به صورت پایلوت طرح پزشک خانواده با حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور اجرا شده است. پزشک خانواده یکی از وظایفش این است که عوامل خطر را پیدا کند.

او افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهند که بعد از دوران شیوع بیماری کرونا، موضوع بیماری‌های غیر واگیرمهم است. سبک زندگی سالم بروز بیماری‌های غیر واگیر را کنترل می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: هرم سنی تغییر کرده است. اگر تا ده سال آینده فکری نکنیم تا ۲۵ سال آینده جمعیت کشور سالمند خواهد شد. بحث جوانی جمعیت را وارد شیوه نامه آموزشی کرده ایم.

او گفت: مشوق‌های لازم برای پزشکان و دانشجویان در نظر گرفته شده است. درمان ناباروری به صورت رایگان انجام می‌شود و هر استان یک مرکز ناباروری دارد. الان ۲/۵ میلیون زوج نابارور در کشور داریم که وجود این مراکز درمان ناباروری و رایگان بودن هزینه‌ها می‌تواند کمک بزرگی به این افراد کند.
فرشیدی گفت: واکسن یکی از اهرم‌های کنترل بیماری‌های مختلف در دنیا است. واکسیناسیون فلج اطفال به خوبی انجام شده است و الان با وجود مشکل در کشور‌های اطراف وضعیت خوبی در ایران داریم.

او بیان کرد: سرطان دهانه رحم، سینه و روده بزرگ از جمله سرطان‌های مهم هستند. بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از افراد جامعه در ریسک ابتلا قرار گرفته اند. بیماری سرطان یکی از نتایج سبک زندگی ناسالم و عدم تحرک لازم است.

او اضافه کرد: ارجاع الکترونیک در حال انجام است و اجرای موضوع پزشک خانواده یک کار فرهنگی نیاز دارد. یکی از برنامه‌های ما خرید خدمت از بخش خصوصی است و باید نظام پزشکی و بخش خصوصی در این راستا همکاری کنند.

فرشیدی اظهار داشت: سند امنیت غذایی در حال تدوین است. غنی سازی نان با آهن و اسید فولیک در خال انجام است و میزان فقر آهن و مکمل یاری دانش آموزان و مادران باردار در حال انجام است. غنی سازی آرد با ویتامین دی نیز انجام خواهد شد. همچنین بازرسی از نانوایی‌ها در جهت بررسی میزان جوش شیرین و نمک نان‌ها انجام خواهد شد.

او بیان کرد: بودجه حوزه بهداشت در سال جاری تغییرات خوبی کرده است به طوری که ۲۴۶ پروژه بهداشتی به بهره برداری می‌رسد. بخش عمده اعتبارات به پزشک خانواده بر می‌گردد، به طور کلی پیش بینی می‌شود که سال خوبی در حوزه بهداشت داشته باشیم.

فرشیدی گفت: با انجام واکسیناسیون سطح ایمنی افراد در جامعه برای مقابله با ویروس کرونا تقویت شد. سویه اخیر از زیر گروه امیکرون احتیاجی به داروی خاصی ندارد بنابراین آنتی بیوتیک اثری بر روی بیماری‌های ویروسی ندارند.

او بیان کرد: ۱۳۱ هزار نفر خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند که با مجوز جذب ۲۵ هزار نفر تقریبا نیمی از کمبود‌ها را برطرف می‌کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: بیش از ۶۰ هزار نفر در سال بر اثر استعمال سیگار فوت می‌کنند وارزان‌ترین دخانیات دنیا در ایران عرضه می‌شود. مالیات بر سیگار باید افزایش پیدا کند. باید ۶۰ درصد مالیات بر سیگار به حوزه بهداشت و درمان تعلق پیدا کند که در سال گذشته مبلغی به وزارت بهداشت پرداخت نشده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت امنیت غذایی
ارسال نظر
آخرین اخبار