۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
تعداد بازدید: ۸۳۰۰۵۶
بابایی، رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان گفت: باید موضوع ژنتیک را در ۳ حوزه: پیشگیری، تشخیص و درمان بهبود بخشیم تا وضعیت بهتری صورت گیرد.
کد خبر: ۳۶۴۹۶

لزوم بهبود ژنتیک در 3 حوزه/ محققان عزیز آخرین دستاوردهای جهانی و منطقه‌ای را در اختیار کشاورزان قرار دهند

ضرورت ایجاد رابطه‌ای بین فضای تحقیقات و کشاورزی/ کمبود بارش فقط مربوط به ایران نیست/ جمعیت جهان افزایش پیدا کرده پس باید همگی امنیت غذایی را تامین کنیم

بهزاد بابایی، رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان و فعال حوزه کشاورزی به مناسبت روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به گفتگو پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

بابایی در ابتدا گفت: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در سال 1386 به فرمان مقام معظم رهبری در جهاد دانشگاهی پایه‌گذاری شد و این موضوع یک بعد جهانی دارد که در دنیا پیگیر آن هستند. سازمان تعاون اقتصاد جهانی یک قراردادی در پاریس امضا کردند که ذیل آن یک سری قراردادها قرار شد که اجرا شود، یک بندی در آن قرارداد است که موظف شدند توسعه اقتصادی در جهان، بهبود رشد اقتصادی و افزایش کیفیت سطح زندگی را در دستور کار قرار دهند که بخشی از این موضوع به بیوتکنولوژیک علمی برمی گردد که راه‌های مختلف استفاده از موجودات زنده برای تولیدات محصولات بهتر و باکیفیت بالاتر را در دستور کار قرار دادند و چند هدف داشتند: پیشگیری، تشخیص و درمان.

بیشتر بخوانید: انتقاد مردم و رسانه‌ها به قیمت‌ها بحق است|حمایت از تولید نباید از جیب مردم باشد!

لزوم بهبود ژنتیک در 3 حوزه

از موسسه تحقیقات در جنگل‌ها و مراتع کشور تقاضا می‌کنیم یعنی مطالبه‌مان این است که منابع یا مرکز تحقیقات بیایند و آخرین یافته‌های خود را به صورت عملیاتی و تجربی در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی افزود: تحت تاثیر پیشرفت‌های بیوتکنولوژیک یک بخش این موضوع حوزه کشاورزی است، حوزه کشاورزی در ایران بسیار اهمیت دارد زیرا که هم اکنون پیگیر موضوع امنیت غذایی هستیم که یکی از فرمایشات حضرت آقا و دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع با ژنتیک گره خورده است یعنی باید موضوع ژنتیک را در همان ۳ حوزه: پیشگیری، تشخیص و درمان بهبود بخشیم تا وضعیت بهتری صورت گیرد. در ایران حدود ۸۲۰۰ گونه گیاهی شناخته شده است، این گونه‌ها با تنوع‌های مختلف در سراسر کشور کشت و کار می‌شود که باید حفاظت شود و بانک ژن یک بخشیش برای بذر است، چندین روش برای ذخیره‌سازی این ژن‌ها در ایران ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: حقیقت محض است که ما به توسعه اقتصادی دریامحور نگاه کلیشه‌ای داشتیم|بررسی موانع توسعه اقتصاد دریامحور در شورای صنایع دریایی

رابطه‌ای بین فضای تحقیقات و کشاورزی ایجاد شود

لزوم بهبود ژنتیک در 3 حوزه/ محققان عزیز آخرین دستاوردهای جهانی و منطقه‌ای را در اختیار کشاورزان قرار دهند

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان مطرح کرد: از موسسه تحقیقات در جنگل‌ها و مراتع کشور تقاضا می‌کنیم یعنی مطالبه‌مان این است که منابع یا مرکز تحقیقات بیایند و آخرین یافته‌های خود را به صورت عملیاتی و تجربی در اختیار کشاورزان قرار دهند، آن عزیزانی که در این مقطع دکترا می‌گیرند صرفا پیگیر مقاله محوری هستند، از این محققان می‌خواهیم در اجرا، مناطق روستایی و دوردست گونه‌های مختلف را که ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و حوزه کشاورزی دارد، در اختیار قرار دهند و توضیح بدهند، صرفا در فضای آکادمیک نباشند. در کل باید رابطه‌ای بین فضای تحقیقات و کشاورزی ایجاد شود. خوشبختانه در دولت سیزدهم این کار اتفاق افتاده اما نیاز به رشد و پیشرفت بیشتر است، این موضوع مهم ما است.

باید رابطه‌ای بین فضای تحقیقات و کشاورزی ایجاد شود. خوشبختانه در دولت سیزدهم این کار اتفاق افتاده اما نیاز به رشد و پیشرفت بیشتر است، این موضوع مهم ما است.

باید در حوزه صادرات و محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم

فعال حوزه کشاورزی ادامه داد: در حوزه صادرات هم وقتی محصولات با کیفیت می‌شوند قابل رقابت با کشورهای منطقه می‌شود. در حال حاضر شاهد تغییرات آب و هوایی هستیم البته کمبود آب و کمبود بارش مربوط به ایران نیست و کل جهان درگیر این موضوع هستند، جمعیت جهان و مصرف مواد غذایی افزایش پیدا کرده پس باید همگی امنیت غذایی را تامین کنیم. ناگفته نماند که علم هم پیشرفت کرده که بخشی از آن بانک اطلاعاتی ژنتیکی است که محقق‌های عزیز باید آخرین دستاوردهای جهانی و منطقه را در اختیار کشاورزان قرار دهند تا با بهره وری بالا بتوانیم بیشترین حاصل و با کیفیت‌ترین صادرات را داشته باشیم تا در حوزه صادرات و محصولات کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

برچسب ها: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ژنتیک بهزاد بابایی #کشاورزی کشاورزان امنیت غذایی
ارسال نظر
آخرین اخبار