۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
تعداد بازدید: ۴۸۱۵۲۰
رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان گفت: سیب‌زمینی را که قبلاً از کشاورز ۱۰ هزارتومان خریداری سپس ۱۵ هزارتومان می‌فروختند هم‌اکنون همان ۱۰ هزارتومان می‌خرند، اما ۲۵ هزارتومان می‌فروشند.
کد خبر: ۳۶۵۸۳

صدا و سیما از کشاورزان و انبارهای سیب‌زمینی‌های پوسیده گزارش تهیه کند نه از خرده‌فروشی‌های گرانفروش!//با قیمت‌های جدید نهاده‌ها کشاورز در ضرر و زیان است

افزایش نارضایتی کشاورزان/ مشکلی که برای دامداران و مرغداران پیش آمد، برای سیب‌زمینی کاران هم پیش خواهد آمد

بهزاد بابایی، رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان و فعال حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مسئله صادرات حوزه کشاورزی اشاره و مطرح کرد: افزایش صادرات نسبت به ماه‌های قبل داشته‌ایم، اما نسبت به بلند مدت و میزان تولید سال ۱۴۰۲_۱۴۰۳ کافی نیست چون میزان تولید افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: ۳۰درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود!/چرا کارخانه‌های صنایع تبدیلی در مبادی کشت ایجاد نمی‌شود؟

سیب‌زمینی که قبلاً از کشاورز ۱۰ هزارتومان خریداری می‌کردند سپس  ۱۵ هزارتومان می‌فروختند  هم‌اکنون همان ۱۰ هزارتومان می‌خرند اما ۲۵ هزارتومان می‌فروشند!

بابایی گفت: مسله اصلی این است که نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، سم و بذر مقداری افزایش نرخ داشته یعنی نرخ ها  آزادسازی شده است، همانطور که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و ۲۸۵۰۰ تومانی را برای نهادهای کشاورزی لحاظ کرد  و  دلار ۴۹ هزار تومانی را  قرار است از این پس تخصیص دهد جهت تامین بخشی از کود، سم و بذر، تورم باعث شده هزینه تمام شده تولید سیب‌زمینی بالا برود، اما در کشورهای پیشرفته، منطقه و اروپایی ۶۰ درصد عایدی کشاورز از حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت است که متاسفانه در این حوزه حمایت‌ها کم شده است. این موضوع باعث شده که کشاورزان ناراضی باشند و نتوانند در بازار محصولی عرضه کنند.

لزوم نظارت بر خرده‌فروشی‌ها

بیشتر بخوانید: آخرین دستاورد‌های جهانی و منطقه‌ای را محققان در اختیار کشاورزان قرار دهند/لزوم بهبود ژنتیک در ۳ حوزه

وی به قیمت سیب‌زمینی اشاره و مطرح کرد: سیب‌زمینی از کشاورز ۷هزار تومان خریداری می‌شود در صورتی که ۱۰ الی ۱۲ هزارتومان هزینه تمام شده است. خرده فروشی‌ها هم در شهرستان‌ها و استان‌ها به دلیل آنکه همه چیز طبق تورم گران شده اجاره‌بها و هزینه‌های دیگر را رو قیمت سیب‌زمینی می‌کشند، سیب‌زمینی که قبلاً از کشاورز ۱۰ هزارتومان خریداری می‌کردند سپس  ۱۵ هزارتومان می‌فروختند هم‌اکنون همان ۱۰ هزارتومان می‌خرند، اما ۲۵ هزارتومان می‌فروشند. این نظارت بر خرده‌فروشی‌ها لازم است.

افزایش نارضایتی کشاورزان/ مشکلی که برای دامداران و مرغداران پیش آمد، برای سیب‌زمینی کاران هم پیش خواهد آمد

گزارش‌های نامناسب صدا و سیما

با قیمت جدید نهاده‌های حوزه کشاورزی کشاورز در ضرر و زیان است و طبق شواهد دارند محصولاتشان را دورریز می‌کنند و در حال ورشکست شدن هستند و دارند از رده تولید حذف می‌شوند. اگر به این شکل ادامه پیدا کند در چند سال آینده به واردکننده سیب‌زمینی خوراکی تبدیل خواهیم شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان ادامه داد: متاسفانه صدا و سیما از خرده‌فروشی‌ها گزارش تهیه می‌کند که سیب‌زمینی گران است، نمی‌آید از کشاورزان و انبارهایی که سیب‌زمینی‌ها در آن پوسیده شده گزارش تهیه کند، صدا سیما گزارش تهیه کند که صادرات برای این نوع و رقم سیب زمینی لازم است. سیب‌زمینی‌های تولید شده به لحاظ کیفیت برای کشور عراق، افغانستان، ترکمنستان تولید شده که در بازار داخل خریدار ندارد.

این فعال حوزه کشاورزی گفت: تورم باعث فشار بر حوزه تولید شده در صورتی که شخص تولیدکننده هم متضرر شده است، با قیمت جدید نهاده‌های حوزه کشاورزی کشاورز در ضرر و زیان است و طبق شواهد دارند محصولاتشان را دورریز می‌کنند و در حال ورشکست شدن هستند و دارند از رده تولید حذف می‌شوند. اگر به این شکل ادامه پیدا کند در چند سال آینده به واردکننده سیب‌زمینی خوراکی تبدیل خواهیم شد، مشکلی که برای دامداران و مرغداران پیش آمد برای سیب‌زمینی کاران هم پیش خواهد آمد پس مسئولین از کشاورزان حمایت کنند.

برچسب ها: بهزاد بابایی کشاورزان صادرات #صادرات سیب زمینی سیب زمینی دامداران ورشکستگی نهاده های کشاورزی قیمت صدا و سیما کشورهای پیشرفته انبارهای حمایت های
ارسال نظر
آخرین اخبار