۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
تعداد بازدید: ۸۱۹۱۶
عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات مطرح کرد؛
عضو کمیته آموزش و ارتقاء سلامت ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: وزارت بهداشت هر سال تلاش می‌کند افزایش مؤثری بر مالیات مواد دخانی اعمال کند، اما هنوز موفق نشده.
کد خبر: ۲۹۱۲۰

وزارت بهداشت در مبارزه با دخانیات موفق نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حسن آذری پور، در برنامه رادیویی، درباره صنایع دخانی و اجرا شدن قوانین کنترل دخانیات، افزود: واقعیت این است که نسبت به حجم تولید، میزان اشتغالی که صنعت دخانیات ایجاد می‌کند ناچیز است؛ به خصوص دستگاه‌های جدیدی که تولید مواد دخانی را با آن انجام می‌دهند، ماشین‌هایی هستند که میلیارد‌ها نخ سیگار در طول سال تولید می‌کنند و کاملاً اتوماتیک است و یک اپراتور کار می‌کند یک اپراتور نیاز دارد یعنی صنعت دخانیات نقش آنچنانی در ایجاد اشتغال ندارد این یک ثانیه بالاخره در اقتصاد یک اصل است که می‌گویند هیچ سودی در اقتصاد از بین نمی‌رود اگر یک منبع هزینه کرد را حذف کنیم مردم آن منابع مالی را در چیز دیگری هزینه می‌کنند.

وی ادامه داد: قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، جز قوانین پیشرو است که در جهان تصویب شد، اما مثلاً فرض کنید یک بخشی که راجع به افزایش قیمت مواد دخانی است در قالب افزایش مالیات بر مواد دخانی هیچ وقت به شکل ایده آل اجرا نشده است، به طوری که پایین‌ترین نرخ مالیات بر مواد دخانی در منطقه برای ایران است.

آذری پور افزود: مهم‌ترین ابزار کاهش تقاضا برای مواد دخانی افزایش قیمت در قالب افزایش مالیات بر مواد دخانی است، در مطالعه بانک جهانی عنوان شده که ۱۰ درصد افزایش مواد دخانی در کشور‌های ثروتمند باعث ۴ درصد کاهش مصرف و در کشور‌های با درآمد متوسط و پایین باعث ۸ درصد کاهش مصرف می‌شود.

وی گفت: وزارت بهداشت هر سال تلاش می‌کند افزایش مؤثری بر مالیات مواد دخانی اعمال کند، اما با فشار‌های صنعت دخانیات، موفق نشده مالیات مؤثری را که مد نظر بوده به تصویب برساند./ مهر

برچسب ها: دخانیات استعمال دخانیات سیگار وزارت بهداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار