۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
تعداد بازدید: ۷۶۷۸۸
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: دیپلماسی استراتژیک طراحی شده سردار سلیمانی هم بهبود زیرساخت های اقتصادی در افغانستان بود که باید دنبال شود.
کد خبر: ۳۰۳۲۰

ایران برای افغانستان تشکیل دولت فراگیر را مطالبه می‌کن /استراتژیک طراحی شده سردار سلیمانی باید دنبال شود!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جواد کریمی قدوسی در خصوص موضع ایران نسبت به افغانستان، گفت: راهبرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان سه وجهی است؛ وجه نخست آن سیاسی است و از بُعد سیاسی موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است. ایران تشکیل دولت فراگیر را مطالبه می‌کند زیرا که

راهبرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان سه وجهی است

موجب برقراری امنیت دراز مدت در این کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر حقوق اقوام و قومیت های مختلف افغان دیده نشود، احساساست مردم برانگیخته و مجددا امنیت درافغانستان به صورت مستمر متزلزل می‌شود کما اینکه ما هم در ساختار قانون اساسی خود حقوق اقلیت ها را در نظر گرفتیم، اقلیت‌ها در مجلس شورای اسلامی ایران نماینده دارند و حتی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم از اهل سنت است. در واقع مطالبه ایران، مطالبه متن فکری مردم افغانستان است.

وی در ادامه اظهار کرد: وجه دیگر دیپلماسی ایران «امنیتی» است، پیش از این راهبرد امنیت ما در افغانستان این بود که به جریان‌های انقلابی و جهادی افغان را کمک کنیم تا امریکا و ناتو را از کشورشان خارج کنند تا بلاد اسلامی دچار اشغال نشود، این موضوع حاصل شد اما در ادامه هم امنیت مرزهای ایران را مطالبه کردیم و طبق گزارش‌ها، حاکمان افغانستان نسبت به این تعهد خود یعنی امنیت مرزهای ایران که از زمان سردار شهید سلیمانی حاصل شده، پایبند بودند.

حقوق اقوام و قومیت های مختلف افغان دیده نشود، امنیت درافغانستان به صورت مستمر متزلزل می‌شود

کریمی قدوسی با بیان اینکه وجه سوم دیپلماسی ایران مسائل حوزه اقتصادی، زیرساخت‌ها، اشتغال و تولید در افغانستان است، افزود: جمهوری اسلامی ایران بر آبادی افغانستان اصرار دارد تا مهاجرت از این کشور کاسته شود و مهاجران هم به کشورشان بازگردند. ایران آمادگی دارد با سرمایه گذاری، ایجاد رونق و رفع فقر و گرسنگی در افغانستان به این کشور همسایه و مسلمان کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: دیپلماسی استراتژیک طراحی شده سردار سلیمانی هم بهبود زیرساخت های اقتصادی در افغانستان بود که باید دنبال شود.

/خانه ملت

 
برچسب ها: نماینده مجلس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افغانستان ایران و افغانستان روابط ایران و افغانستان #اقتصاد ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار