۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
تعداد بازدید: ۹۰۸۴۳
هفته گذشته رئیس‌جمهور کشورمان در سفری دو روزه به دمشق، با رئیس‌جمهور، علما، اندیشمندان و فعالان اقتصادی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۳۰۴۰۶

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: هفته گذشته رئیس‌جمهور کشورمان در سفری دو روزه به دمشق، با رئیس‌جمهور، علما، اندیشمندان و فعالان اقتصادی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بشار اسد از آقای رئیسی استقبال ویژه‌ای انجام داد و مردم سوریه هم استقبال گرمی از رئیس‌جمهور کشورمان داشتند. یکی از بخش‌های مهم این سفر، امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر بود.سفر آقای رئیسی به سوریه اولین سفر پس از 13 سال یعنی سال ۲۰۱۰ است و یکی از علل اهمیت آن هم به همین موضوع بر می‌گردد.

چرا که در طول بیش از یک دهه گذشته منطقه غرب آسیا از ابعاد گوناگون سیاسی، نظامی و اقتصادی دستخوش تحولات فراوان و تغییرات گسترده‌ای شده است. البته پیشینه روابط حسنه تهران و دمشق به بیش از چهار دهه قبل، درست ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد.

«حافظ اسد» رئیس‌جمهور پیشین سوریه نه تنها با مواضع اصولی جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با نظام سلطه و دفاع از مردم مظلوم فلسطین همراه بود، بلکه حتی در دوران دفاع مقدس هم که عمده کشورهای عربی در کنار رژیم بعث عراق ایستاده بودند و از عراق پشتیبانی می‌کردند، یکی از معدود دولت‌های عربی بود که از ایران اسلامی حمایت کرد. چرا که به خوبی متوجه اهداف شوم قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای منطقه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی شده بود.از این‌رو وقتی در سال ۲۰۱۱ کشور سوریه با بحران مواجه شد و با طراحی‌های پیچیده آمریکایی‌ها و با حمایت صهیونیست‌ها و برخی دولت‌های عربی قرار بود سوریه را فتح بابی برای تشکیل دولت به اصطلاح شام و عراق کنند و سپس ایران را هدف این طراحی پیچیده قرار دهند، جمهوری اسلامی تمام‌قد در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد و با تدبیر و فرماندهی سردار بزرگ جهان اسلام حاج قاسم سلیمانی و با جانفشانی مدافعان حرم از ایران و کشورهای مختلف منطقه، رؤیای آشفته دشمنان اسلام و ایران را باطل کردند.

این سفر واکنش‌ها و بازتاب‌های متفاوتی در سطح منطقه و جهان داشت که شاه بیت همه آنها اذعان و اعتراف به روابط دیرینه و راهبردی دو کشور داشت. اما نگرانی غربی‌ها و هم‌پیمانان‌شان این است که این قبیل رفت و آمدها و تقویت روابط در کنار آورده‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن، به تقویت صلح و امنیت در منطقه کمک کند و هزینه‌های هنگفت آنها برای ناامن‌سازی منطقه را بر باد دهد که نگرانی بی‌جایی هم نیست.

علی حیدری

برچسب ها: یادداشت غرب صلح
ارسال نظر
آخرین اخبار